Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prosessoren trekker nok noe ned. Jo bedre jo høyere score, uten tvil. Men i spill osv.. så vil nok ikke prosessoren være noen flaskehals nei. De passer vel egentlig greit opp mot hverandre. (bare 3Dmark 06 som krever en del av CPU'en, og CPU testen gir også en del ekstra poeng)

 

En Core 2 duo X6800 med et slikt kort kan nok klare en oppimot en 9000 poeng.

Med en uklokket 4200+ så fikk jeg selv en 8400poeng med et 8800GTX, som er langt bedre enn HD 3850). Så det er nok utvilsomt prosessoren som holder litt igjen i 3Dmark.

Lenke til kommentar
Prosessoren trekker nok noe ned. Jo bedre jo høyere score, uten tvil. Men i spill osv.. så vil nok ikke prosessoren være noen flaskehals nei. De passer vel egentlig greit opp mot hverandre. (bare 3Dmark 06 som krever en del av CPU'en, og CPU testen gir også en del ekstra poeng)

 

En Core 2 duo X6800 med et slikt kort kan nok klare en oppimot en 9000 poeng.

Med en uklokket 4200+ så fikk jeg selv en 8400poeng med et 8800GTX, som er langt bedre enn HD 3850). Så det er nok utvilsomt prosessoren som holder litt igjen i 3Dmark.

okei:) men er 7300 en crappy score?:) eller en score som duger

Lenke til kommentar
Det er antagelig ikke mer enn litt endring i BIOS som skal til for at SLI skal virke på et Intel-hovedkort. Men det er kun et spørsmål om lisensiering, og det er det som vil koste.

Er driverne det står på. Trenger bare å få noen til å endre de. Og vips, så har du CF støtte på et nVidida chipsett ;)

 

synd at det er feil på det ene kortet mitt da :cry:

Hva har skjedd? :cry:

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Prosessoren trekker nok noe ned. Jo bedre jo høyere score, uten tvil. Men i spill osv.. så vil nok ikke prosessoren være noen flaskehals nei. De passer vel egentlig greit opp mot hverandre. (bare 3Dmark 06 som krever en del av CPU'en, og CPU testen gir også en del ekstra poeng)

 

En Core 2 duo X6800 med et slikt kort kan nok klare en oppimot en 9000 poeng.

Med en uklokket 4200+ så fikk jeg selv en 8400poeng med et 8800GTX, som er langt bedre enn HD 3850). Så det er nok utvilsomt prosessoren som holder litt igjen i 3Dmark.

okei:) men er 7300 en crappy score?:) eller en score som duger

Tja, mot hva du KAN få med ny maskinvare så er det nok ganske lavt ja, men det holder vel å spille litt eldre spill, eller en medium grafikk på nyere spill. Om det er bra kommer helt ann på bruken din.

 

Ellers sier 3Dmark scoren ikke så altfor mye om prestasjonene i spill, ivhertfall ikke i ditt tilfelle der prosessoren holder igjen scoren i 3Dmark, mens i spill så vil den nok ikke holde igjen noe særlig.

 

Selv får jeg f. eks en 14-15 000 poeng, og har lyst å oppgradere skjermkortoppsettet. Mens andre kan kose seg utmerket med en 6-7 000. Mens andre f. eks synes det funker helt greit med en 1000 poeng... (bryr seg ikke noe om grafikken, og spiller bare litt eldre spill)

 

Edit: Og det er jo klart at et skjermkort til en 1100kr og en prosessor til en 450kr ikke klarer å matche et skjermkortoppsett på en 3-4 000kr, og en kraftig overklokket prosessor til 2000kr. ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Prosessoren trekker nok noe ned. Jo bedre jo høyere score, uten tvil. Men i spill osv.. så vil nok ikke prosessoren være noen flaskehals nei. De passer vel egentlig greit opp mot hverandre. (bare 3Dmark 06 som krever en del av CPU'en, og CPU testen gir også en del ekstra poeng)

 

En Core 2 duo X6800 med et slikt kort kan nok klare en oppimot en 9000 poeng.

Med en uklokket 4200+ så fikk jeg selv en 8400poeng med et 8800GTX, som er langt bedre enn HD 3850). Så det er nok utvilsomt prosessoren som holder litt igjen i 3Dmark.

okei:) men er 7300 en crappy score?:) eller en score som duger

Tja, mot hva du KAN få med ny maskinvare så er det nok ganske lavt ja, men det holder vel å spille litt eldre spill, eller en medium grafikk på nyere spill. Om det er bra kommer helt ann på bruken din.

 

Ellers sier 3Dmark scoren ikke så altfor mye om prestasjonene i spill, ivhertfall ikke i ditt tilfelle der prosessoren holder igjen scoren i 3Dmark, mens i spill så vil den nok ikke holde igjen noe særlig.

 

Selv får jeg f. eks en 14-15 000 poeng, og har lyst å oppgradere skjermkortoppsettet. Mens andre kan kose seg utmerket med en 6-7 000. Mens andre f. eks synes det funker helt greit med en 1000 poeng... (bryr seg ikke noe om grafikken, og spiller bare litt eldre spill)

 

Edit: Og det er jo klart at et skjermkort til en 1100kr og en prosessor til en 450kr ikke klarer å matche et skjermkortoppsett på en 3-4 000kr, og en kraftig overklokket prosessor til 2000kr. ;)

 

hehe okei:) jeg spiller ikke noe serlig spill som krever mye. spiller for det meste Call of duty 4, world in conflict, need for speed pro street og wow. og det funker nu bra på det kjører nu med alt på fullt untatt world in conflict som jeg spiller på high settings.

Lenke til kommentar

Nåja, World in Conflict og Call Of Duty 4 krever da ganske mye de da. ;)

 

Selv maskinen min sliter litt i tyngre scener på COD4.

Men nå kan det jo godt hende man har skrudd av Eye-candy og kjører på lavere oppløsninger. Fortsatt i teorien maks grafikk, men i praksis så er det vel strengt tatt langt unna.

Hvor lav FPS man takkler har jo også en del å si.

 

WIC må jeg nok gjekke ned Eye-candy litt for å spille på maks grafikk. (og da sitter jeg ikke på den mest imponerende FPSen)

 

Edit: Her ser du f. eks ytelsescoren til en HD 3850 (parret med en god prosessor): http://www.firingsquad.com/hardware/sapphi...omic/page10.asp

 

En 40FPS med ganske lav oppløsning i et så hektisk spill er nok i det minste laget for min del. (men det sier vel egentlig alt om at vi er forskjellige i kravene på ytelse og grafikk)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Nåja, World in Conflict og Call Of Duty 4 krever da ganske mye de da. ;)

 

Selv maskinen min sliter litt i tyngre scener på COD4.

Men nå kan det jo godt hende man har skrudd av Eye-candy og kjører på lavere oppløsninger. Fortsatt i teorien maks grafikk, men i praksis så er det vel strengt tatt langt unna.

Hvor lav FPS man takkler har jo også en del å si.

 

WIC må jeg nok gjekke ned Eye-candy litt for å spille på maks grafikk. (og da sitter jeg ikke på den mest imponerende FPSen)

tror ikke jeg har aktivert eye candy på cod4. og har ikke på høyeste oppløsning. men det kjører greit. og på wic så har jeg ikke så imponerende fps med high settings men det går nu:)

Lenke til kommentar
http://www.hothardware.com/articles/ATI_Ca...nd_More/?page=2

 

test av 8.3 driver må si der mye nytt i den gitt :)

 

om funker med hd3870x2 og 1 hd3870 på x38?

 

Jeg lurer også på dette, men gitt den lave ytelsesøkning på det fjerde kortet (fra 3 til 4), samt at på mitt mobo (Asus p5e3 dlx wifi/ap), så er det bare 8x på den tredje slotten (er usikker på om den tredje slotten er PCIe 2). Da spørs det om det er verdt det ... om det er mulig med trifire (3x3870) så vil det i tilfelle gi mye mer bang for the bucks ... men jeg er usikker på om jeg setter inn et tredje kort i vannkjølingsloopen for 10% mer ytelse :hmm:

 

8.3 virket derimot mye mer spennende for HTPCen min (HD2600pro), med de nye skaleringsmulighetene. Men det er en annen historie :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Nåja, World in Conflict og Call Of Duty 4 krever da ganske mye de da. ;)

 

Selv maskinen min sliter litt i tyngre scener på COD4.

Men nå kan det jo godt hende man har skrudd av Eye-candy og kjører på lavere oppløsninger. Fortsatt i teorien maks grafikk, men i praksis så er det vel strengt tatt langt unna.

Hvor lav FPS man takkler har jo også en del å si.

Jeg har ingen problemer med å ligge rundt 90FPS i Cod4 med kun et 3870-kort Det meste på på "full" i 1680x1050. AA og "Dynamic Lights" er skrudd av.

Lenke til kommentar

Flott tråd med masse interesant lesing :)

 

Har nettopp gått over til ATI etter mange generasjoner med NVIDIA og lurer litt på dette med flere skjermkort i Xfire.

 

Jeg har et Sapphire Radeon 3870X2 og etter det jeg har lest, ser jeg at jeg kan supplere med f.eks et ekstra 3870-kort.

 

Må jeg da kjøpe et fra samme produsent, altså Sapphire? Har det noe å si at 3870 har GDDR4-minne og mitt 3870X2 GDDR3?

 

Og en ting til ja: Må jeg kjøpe det enkle 3870-kortet med 512MB minne siden X2 er 2X512, eller vil det også funke med et 3870 med 256MB?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Har nettopp gått over til ATI etter mange generasjoner med NVIDIA og lurer litt på dette med flere skjermkort i Xfire.

Tror det ligger en link til catalyst 8.3 preview lenger oppe på denne siden, evnt. forrige side. Det står det veldig mye om akkurat de tingene du lurer på.

 

Jeg har et Sapphire Radeon 3870X2 og etter det jeg har lest, ser jeg at jeg kan supplere med f.eks et ekstra 3870-kort.

Ja.

 

Må jeg da kjøpe et fra samme produsent, altså Sapphire? Har det noe å si at 3870 har GDDR4-minne og mitt 3870X2 GDDR3?

Nei.

 

Og en ting til ja: Må jeg kjøpe det enkle 3870-kortet med 512MB minne siden X2 er 2X512, eller vil det også funke med et 3870 med 256MB?

Nei.

 

Men husk at skal du bruke fler enn 2 gpu kjerner så må du visst ha vista. alt dette står i den cat.8.3 preview.

Lenke til kommentar
Nåja, World in Conflict og Call Of Duty 4 krever da ganske mye de da. ;)

 

Selv maskinen min sliter litt i tyngre scener på COD4.

Men nå kan det jo godt hende man har skrudd av Eye-candy og kjører på lavere oppløsninger. Fortsatt i teorien maks grafikk, men i praksis så er det vel strengt tatt langt unna.

Hvor lav FPS man takkler har jo også en del å si.

Jeg har ingen problemer med å ligge rundt 90FPS i Cod4 med kun et 3870-kort Det meste på på "full" i 1680x1050. AA og "Dynamic Lights" er skrudd av.

Nettopp. ;)

Dynamic lights og AA er vel noe av det mest krevende. Ser flott ut, og krever også noe mer. Nå kjører jeg dog på en 4xAA og 1920x1200, så det blir en god del mer tyngde å dra, men allikevell så er altså COD 4 et av de spillene som krever end del på dagens marked.

 

Topp 5:

Crysis

WIC

Colin McRae DIRT (mye av CPU)

COD 4

Lost Planet extreme condition

Rainbow six vegas

 

De to sistnevnte krever så mye fordi de har blitt portet rett over fra konsoll og er dermed svært dårlig optimalisert for PC.

Edit: Har helt sikkert glemt noen, men var det jeg kom på i farten som krevde mye.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det vil bli i de første spillene som tar i bruk DX10.1! Eller kanskje de rett og slett hopper over det til DX11 (eller hva det nå blir) kommer? Og hvis det kommer et spill med DX10.1 støtte, om da HD38xx serien har nok krefter til å bruke det?

 

Blir morro å se. Noen som leste når den nye driveren skal komme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...