Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Er litt prisforskjell på Tri-SLI og CrossfireX også da. Billigste 8800GTX går for kr 2595,- nå (9600GT støtter vel heller ikke Tri-SLI så vidt jeg har forstått) og man skal ha tre av dem, mens billigste HD3870X2 går for kr 2904,- og man trenger to.

 

Men jo, CF og SLI er litt en smaksak, skjønt det avhenger også en del av om man liker nVidia-chipset eller ikke også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CFX kna du ha 4stk skjermkort da andrull og i 3Dmark så skalerer CF bedre enn SLI, 2stk HD3870 i CF yter nok bedre enn 3870x2 !!!!

ok, snakk om å være bestemt.. :tease:

Uansett, mente du at CF skalerer bedre enn SLi?

Har hørt så mye driiit om den skalerings greia, bla bla bla. Finnes det en test hvor man har testet CF vs SLi over flere enn 5-6 spill?

Tenkte da crysis, far cry, bf2 (!), cod...osv osv...

 

ja

 

"Tullerusken" :tease:

Hehe, ikke misbruk "lusk" "lusken" osv....det ordet/Kallenavnet er mandig... :ph34r:

 

CFX kna du ha 4stk skjermkort da andrull og i 3Dmark så skalerer CF bedre enn SLI, 2stk HD3870 i CF yter nok bedre enn 3870x2 !!!!

Ikke bare skallerer Crossfire bedre i 3Dmark, men også AMD sine skjermkort gjør det uretferdig bra der. Ingen tvil om det.

Og selv om det er morsomt å benche 3Dmark, så foretrekker jeg heller et oppsett som også gjør det bra i spill. :)

(og der kan jeg ikke se CFX skallerer like bra i mange eksempler)

 

Om 4stk HD 3870 skallerer noe bedre er greit nok, men jeg ville nå fortsatt hatt en knapp på at Tri-SLI ligger på høyde, eller var noe bedre.

 

Å si at Crossfire eller SLI skallerer best er en smaksak, da de skallerer bra i forskjellige spill. Men at CFX har visse bugs på dette stadiet er det nok ingen tvil om. (dette har vel AMD allerede innrømmet, og at de holder på å forbedre det i fremtidige drivere)

Mhm, denne oppfatningen har jeg også av CF vs Sli....

:innocent:

Lenke til kommentar

En annen ting er mengden watt man må ha for å kjøre tri-sli, mot 3 eller 4 HD3870 i CF. Var det anandtech som testen 8800GT(S) i SLI mot et HD3870X2? De fant vel ut at SLI systemet trakk mye mer watt fra veggen enn CFX systemet. Vil ikke bruke 2000 kroner på PSU i tillegg til 3 skjermkort til 3000 hver, når jeg kan få hvertfall nesten samme ytelse med 2 HD3870X2 og samme PSU som jeg har nå=)

Lenke til kommentar

Det kommer vel på Intel's Skulltrail, men jeg har neppe tenkt kjøpe to quad core i nærmeste fremtid. Det var en hack engang, men mener det var langt tilbake for 6xxx serien eller noe.

 

Ser ikke ut som om 9800GTX kortet er noe å skryte av akkurat( Link ). 14K 3Dmarks06 er neppe imponerede. Kan jo være det gjør det bedre på spill, men lite tvilsomt ettersom kortet bruker samme arkitektur osv som de forrige kortene.

 

Får håpe GX2 gjøre det bedre.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har et spørsmål til dere, siden jeg er ny på CF. :blush:

 

Jeg har nettopp satt sammen en ny PC med to Club3D HD3870 512MB DDR4 i CF, på et ASUS P5E3 dlx wifi/AP (X38), QX6850@3,6GHz og 4GB DDR3 1600 (7-7-7-18), samt en MIST 600W rev3 PSU (1000W er på vei).

 

Men jeg er ny med CF, og er ikke sikker på om CF er riktig satt opp. Da bl.a. 3DMark06 sier ingen CF, mens Everest sier CF. CCC blir jeg ikke helt klok på, men CF er anabled ...

post-114224-1204102368_thumb.jpg

 

Score i 3DMark06 er 18100

 

Hva sier dette?

 

Tyder det på at CF virker? Og er det i så fall en bra eller dårlig score? Hva burde jeg evt ha hatt? :hmm:

 

På forhånd takk for svar :cool:

 

drbo

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Heisann, jeg har et spørsmål til dere, siden jeg er ny på CF. :blush:

 

Jeg har nettopp satt sammen en ny PC med to Club3D HD3870 512MB DDR4 i CF, på et ASUS P5E3 dlx wifi/AP (X38), QX6850@3,6GHz og 4GB DDR3 1600 (7-7-7-18), samt en MIST 600W rev3 PSU (1000W er på vei).

 

Men jeg er ny med CF, og er ikke sikker på om CF er riktig satt opp. Da bl.a. 3DMark06 sier ingen CF, mens Everest sier CF. CCC blir jeg ikke helt klok på, men CF er anabled ...

post-114224-1204102368_thumb.jpg

 

Score i 3DMark06 er 18100

 

Hva sier dette?

 

Tyder det på at CF virker? Og er det i så fall en bra eller dårlig score? Hva burde jeg evt ha hatt? :hmm:

 

På forhånd takk for svar :cool:

 

drbo

 

Vell, finnes en måte å sjekke det hele på...

Inn i ATi CCC og skru av Crossfire, så kan du ta en restart om du vil og fyre igang 3DMark, merk deg scoren du får da.

Tilbake inn i ATi CCC og på med Crossfire igjen så tilbake til 3D Mark og kjør en runde til og jevnfør resultatene.

Om de er like... Vell, da har du ikke Crossfire, men om du får over 2000-3000 poeng så har du Crossfire.

Personlig må jeg vente med mitt Crossfire oppsett siden mitt kort nr 2 som jeg fikk fra Komplett var defekt og skal tilbake.

Lenke til kommentar

Takker for svar Misantropen, 2bb1 og 007cd.

 

Skal sjekke 3dMark06 med og uten CF, samt GPU-Z når jeg kommer hjem i ettermiddag.

 

Edit: Sjekket Futuremark sine hjemmesider (fant endelig den info jeg har lett etter), og de estimerer en score for ett Ati HD3870 kort på 9 449 poeng (til sammenligning er ett Nvidia 8800 Ultra estimert til 10 663 poeng). Jeg konkludere dermed med at 18 100 må være CF, og en bra score! Jeg vil komme tilbake med testresultatene i kveld allikevel ... :cool:

 

Vannblokken er AC aquagratiX for HD 3870 (RV670) Plexiglas edition, med vinkeladaptere for nipplene. Disse kjøler svært bra, temp < 55 grader gjennom 3DMark06. Du finner mer info om PCen og vannkjølingen i arbeidsloggen ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Har surfet litt mer på nettet, og funnet ut at jeg helt sikkert har CF ut fra score i 3DMark06.

 

Men jeg hadde ventet mer slik info oppsummert i første post, men etterhvert fant jeg slikt litt ute i postene, men det er lite interessant å lese alle 105 sidene ...

 

Jeg har også funnet ut at Vista64 og CCC ikke snakker godt sammen. Og selv om CF virker så, er det rapportert om trøbbel med OC og avlesninger i CCC. Håper det blir bedre med 8.3 utgaven av driverne ...

 

Men det problemet med Vista64 forklarer hvorfor det var uklart om jeg hadde CF eller ikke ... :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...