Gå til innhold

Ny PC til 6-8k. Trenger feedback på C2D-oppsett.


Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

For et par uker bestemte jeg meg endelig for å bytte ut skraphaugen jeg sitter på nå.

Jeg har ikke fulgt med på utviklingen av hardware de siste årene, så er ikke oppdatert på hva som er bra for tiden. Jeg brukt de siste dagene på å finne ut hva som er "bra" i dag,

men trenger litt hjelp for å komme i mål.

 

 

Pris og bruk:

Vil helst ikke bruke mer enn 7000-8000,-. Skal nok til militæret om 1.5 år, så har ikke tenkt å ha den så lenge.

Har heller ikke planer å spille alle de nyeste spillene med den beste grafikken og 60+ fps, men blir vel en del BF2 og hadde vært moro å prøvd Crysis, Age of Conan og lignende.

I tillegg vil den være koblet til hjemmekinoen min, så den må klare 1080p-filmer (x264) greit. (den jeg har nå klarer ikke 720p engang)

 

 

Støy, varme og overklokking:

Den jeg har nå bråker en god del og er alt for varm.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men tror jeg vil ha en ganske stillegående maskin.

Hvis jeg lett kan øke ytelsen litt, så kan jeg gjerne overklokke. Så, hvis noen komponenter blir bedre enn andre ved litt klokking, si ifra.

Maskinen vil stå på et teppegulv, så støvfilter er fint.

Til slutt så må jeg si at systemet skal være stabilt og må kunne stå på nesten 24/7.

 

 

 

Komponentene:

 

Handlevogn: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=58613

 

Skjermkort: Asus 8800GT

Det ser ut som dette er kortet å satse på for tiden. Asus er en del billigere enn de andre, bør jeg heller gå for et annet merke?

 

Prosessor: Intel C2D E6750

AMD eller Intel har ikke så mye å si, men virker som Intel gjør det bra for tiden.

Er ikke helt sikker på hvor bra CPU jeg trenger. Vil denne være for sterk eller en flaskehals?

 

Minne: Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB

Denne brikken var billig hos Komplett denne uken, men kjøper vel ikke derifra. Så trenger jeg en så bra?

(trenger ikke å være super til å klokke, men vil ikke at den skal hindre CPU eller noe slikt)

2GB vil vel være nok? Er ikke noe problem å oppgradere senere.

 

Hovedkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R

Her har jeg null peiling. Kom med andre forslag hvis dere vet om noen bra kort.

 

Harddisk: Samsung 500 GB

Har hørt at denne skal være ganske lydløs. Samme som minnet, hdd er også lett og oppgradere.

 

Strømforsyning: Corsair HX520W

Tror ikke jeg skal oppgradere til SLI, heller ikke så mange harddisker, så denne er vel grei.

Men syns den var litt dyr.

 

Kabinett: Antec P182

Dette blir et vanskelig valg, men skal jeg ha en relativt stille pc blir det nok dette. (må jeg skjøte strømkablene?)

 

 

 

 

 

Dette er for det meste noen komponenter en kamerat har satt sammen utifra mine krav og andre lignende tråder her på forumet, men det meste kan byttes ut.

Har ikke bestem meg for noe enda.

Jeg har tastatur, mus, skjerm, høytalere og et eksternt lydkort fra før, men trenger tips til kjøler for CPU, GPU og kabinett. :)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si noe ang. skjermkortet ditt.. Du vil få veldig mye ytelse for prisen, noe som i ditt tilfelle er bra siden du 6-7000;- å bruke..

Om du kjøper Asus 8800GT, MSI 8800GT eller XFX 8800GT har ingenting og si.. Eneste er at det er forskjellig klistremerker og tilbehør, ellers får du samme ytelse..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Okei, da går jeg for det billigste skjermkortet. :)

 

Men trenger litt tips angående CPU og hovedkort. Vil ha et greit hovedkort som ikke hindrer meg i å klokke litt, men vil ikke ha et for dyrt og bråkete.

Og vil E6750 være grei? Eller bør jeg gå for E6850?

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

De fleste nyere hovedkort har ikke vifter så støy fra det er ikke noe problem.

 

Siden du ikke har planer om SLi i umiddelbar fremtid ville jeg gått for et hovedkort basert på Intel P35 brikkesettet. De fleste klokker meget bra. Jeg ville vanigvis anbefalt et Abit kort, men det er kommet noen rapporter om at de ikke liker Corsair PSUr, så jeg foreslår et

Gigabyte GA-P35C-DS3R. Skal klokke meget bra.

 

E6850 og E6750 har akkurat samme kjernerevisjon eneste forskjellen er multiplier. Med et hovedkort som klarer opp mot 500MHz har den multiplieren ikke så mye å si. Du kan teoretisk trekke en E6750 til ca 4GHz. Minnet har heller ikke noe problem med å følge.

 

Synes E6750/P35 har en ganske fin balanse ytelse/kr ved overklokking.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Okei, da har jeg det meste klart uten om kjøling og slikt småtteri.

 

Det jeg trenger nå er kanskje et par ekstra kabinett-vifter, kjøler til GPU og CPU. I tillegg blir det vel Artic Silver. Er det noe annet småtteri som er greit å ha?

Hva anbefaler dere av kjølere? Vil ha noen som ikke bråker, men likevel kjøler greit.

 

Blir kanskje til at jeg kjøper vifter og kjølere senere.

 

 

Men 8800GT er altså utsolgt overalt? :realmad:

Bør jeg heller gå for dette f.eks? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44343

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Men 8800GT er altså utsolgt overalt? :realmad:

Bør jeg heller gå for dette f.eks? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44343

 

Kommer litt an på.. Må du ikke ta alt dette for god fisk, men mener å ha lest at 320MB versjonen av 8800GTS skal fases ut til fordel for 640MB? Mener og at 320MB slakker når du kjører høyere oppløsninger, så hvis du har en stor skjerm og ønsker høyere oppløsninger i de spill du tenker på, ville jeg ventet en ukes tid å se om noen fikk inn 8800GT, evt godt for 640MB.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ja, har hørt om det med minne og oppløsning. :hmm: Kjører 1920x1200 så krever nok litt i de nye spillene.

 

Men hvordan vil de med 640MB minne ligge i pris? Og når kommer de? Det blir vel til at jeg venter på det eller 8800GT og skaffer et eller annet gammelt kort i mellomtiden.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ja, så det nå.

 

Men 8800GT yter en del bedre enn GTS. Det gjelder hvertfall 320MB-versjonen av GTS. Hvordan er GTS med 640MB mot GT med 512?

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Nå som det kommer inn? Ble jo utsatt enda lengre på amentio. :(

 

Men får se om jeg får bestilt det andre i dag, så får jeg se om jeg finner en annen plass å kjøpe skjermkortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

:!: Nei, budsjettet blir vel etter hvor mye penger jeg vil legge i en ny pc.

 

Har ikke tenkt å bruke så mye da jeg syns den jeg har nå funker helt fint til det jeg bruker den til. Går for det meste i musikk, surfing og slikt. Men den klarer nesten ingen spill og ikke HD-filmer. Da er det ikke så morsomt lengre.

 

Men trenger ikke å kjøpe skjermkortet på amentio nei.

 

 

edit: Da var pc-en kjøpt. Ble netshop.no. Men dagens tilbud ble det faktisk en del billigere enn på amentio! :ohmy:

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...