tommen_h Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Heisann, sorry, men må ta en off topic her, da jeg syns det blir unødvendig å lage en helt ny tråd. Jeg har ett Gigabyte P35 DQ-6 Socket LGA775, og det står at jeg har Quad bios, og jeg lurer på om jeg ødelegger BIOS brikken hvis jeg flasher feil. Eller har jeg 3 andre BIOS brikker i backup tilfelle det sku gå sånn som trådstarter? Mvh. Thomas Takk på forhånd! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Ingen forandring. La til /F også. Ja jeg ser at /F switch var ikke som jeg tenkte. Det er det jeg får med awdflash /f ? Det du prøvde her var å se om bios kan forces inn. Det går ikke. Om vi gjør noe feil er ikke så godt å si. Og det er åpenbart at alle renames og greie har ingen betydning. Om du ser behov for å teste enda mer: -prøve å starte med Dos bootdisk slik den var , før du fjernet config og original autoexec. ----Har du prøvd å clear CMOS med jumperen ? igjen, og lese feilmeldninger?----- Booter med å vise bare....starting.....og ikke noe mer? eller kommer noe feilmeldning i tillegg? Endret 11. november 2007 av wiberos Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Ingen forandring. La til /F også. Ja jeg ser at /F switch var ikke som jeg tenkte. Det er det jeg får med awdflash /f ? Det du prøvde her var å se om bios kan forces inn. Det går ikke. Om vi gjør noe feil er ikke så godt å si. Og det er åpenbart at alle renames og greie har ingen betydning. Om du ser behov for å teste enda mer: -prøve å starte med Dos bootdisk slik den var , før du fjernet config og original autoexec. ----Har du prøvd å clear CMOS med jumperen ? igjen, og lese feilmeldninger?----- Booter med å vise bare....starting.....og ikke noe mer? eller kommer noe feilmeldning i tillegg? Kor kan eg finne denne CMOS jumperen? Eg prøvde å boote med ein vanlig DOS 6.0 . Der skjer det samme. Den loader og så står det starting MS-DOS i 2 sekunder og så reesetter den. Dette gjør den opp igjen og opp igjen........ Ingen feilmelding. Eg har aldri hatt i floppy før, men eg fant ein sokkel som ikkje var i bruk og der paste den floppy kabelen. Så eg har vell plasert den på rett plass. Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Ingen forandring. La til /F også. Ja jeg ser at /F switch var ikke som jeg tenkte. Det er det jeg får med awdflash /f ? Det du prøvde her var å se om bios kan forces inn. Det går ikke. Om vi gjør noe feil er ikke så godt å si. Og det er åpenbart at alle renames og greie har ingen betydning. Om du ser behov for å teste enda mer: -prøve å starte med Dos bootdisk slik den var , før du fjernet config og original autoexec. ----Har du prøvd å clear CMOS med jumperen ? igjen, og lese feilmeldninger?----- Booter med å vise bare....starting.....og ikke noe mer? eller kommer noe feilmeldning i tillegg? Kor kan eg finne denne CMOS jumperen? Eg prøvde å boote med ein vanlig DOS 6.0 . Der skjer det samme. Den loader og så står det starting MS-DOS i 2 sekunder og så reesetter den. Dette gjør den opp igjen og opp igjen........ Ingen feilmelding. Eg har aldri hatt i floppy før, men eg fant ein sokkel som ikkje var i bruk og der paste den floppy kabelen. Så eg har vell plasert den på rett plass. Eg prøvde å ta ut batteriet i 15 minutter, men samme problemet. Så da har me testa det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (hvis det er det kortet du har da? Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 (hvis det er det kortet du har da? Jepp det er kortet. Fant "tappen", men samme problemet Trur du eg kommer langt med reklamasjon på denne feilen? Kan vell få BIOS feil uten at eg har gjort noko? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Personlig har jeg aldri hørt om EPROM som blir korrupt av seg selv. Det kan jo skje at den er korrupt fra fabrikk, men akkurat mener jeg er en av testene som blir kjørt på kort før kortet forlater fabrikken. Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Personlig har jeg aldri hørt om EPROM som blir korrupt av seg selv. Det kan jo skje at den er korrupt fra fabrikk, men akkurat mener jeg er en av testene som blir kjørt på kort før kortet forlater fabrikken. Det er vell som med annan elektronikk. Minnekortm skjermkort, CPU osv har eg vore bort i at det har sluttet å virke. No er vell denne PC-en avleggs. Så eg veit ikkje om eg orker å gjøre så mykje med den, men finnes det billig hovedkort til denne maskina? For da følger det vell med ny BIOS? Endret 11. november 2007 av balder Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) en EPROM kan på en måte sammenlignes med en elektronisk CD-RW plate. Den slettes ved hjelp av et elektronisk signal, og dette kommer kun ved hjelp av AWDFLASH. Den eneste måten man kan emulere dette er ved hjelp av statisk elektrisitet eller en kortsluttning (eller ved at du setter spenning på korrekt port på EPROMen). Nå skal det sies at jeg ikke er en elektroingeniør så her skal jeg ikke banne på dette men jeg er rimelig sikker.(noen elektrofolk kan kanskje komme med bekreftelse eller avkreftelse av dette) Alt dette er brukerpåført, og skal da ikke dekkes av garanti/reklamasjon. Det som derimot er mest sansynlig er at hvis du sender det inn så vil de fixe BIOSen for deg, mot et gebyr. Det enkleste vil kanskje vært å ta kontakt med leverandør og legge frem problemet. Endret 11. november 2007 av CrZy_T Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Balder, det vil koste deg mer i porto å sende maskina eller kortet inn, enn å kjøpe noe brukt. Så det bør være enkelt valg for deg, bare om du viste at det er bare kort som har problemer og ikke noe mer i tillegg. Er det bare kort----det bør være enkelt og rimelig å erstatte med noe annet. Er det usikkerhet om andre ting og, så du bør vurdere det og. Dvs ikke kjøpe litt der, for så å finne at det funker ikke alikevel? Samtidig som jeg er helst ikke sikker om hva problemet er egentlig nå. Den prøver å boote fra floppy, med å lese fra den, for så å reboote.... Betyr det at du får ikke ...BIOS ROM checksum error...når den starter? Hva får du hvis du ikke har noe floppy inn da? Og hva var det du prøvde å flashe med, når det gikk galt? Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Balder, det vil koste deg mer i porto å sende maskina eller kortet inn, enn å kjøpe noe brukt.Så det bør være enkelt valg for deg, bare om du viste at det er bare kort som har problemer og ikke noe mer i tillegg. Er det bare kort----det bør være enkelt og rimelig å erstatte med noe annet. Er det usikkerhet om andre ting og, så du bør vurdere det og. Dvs ikke kjøpe litt der, for så å finne at det funker ikke alikevel? Samtidig som jeg er helst ikke sikker om hva problemet er egentlig nå. Den prøver å boote fra floppy, med å lese fra den, for så å reboote.... Betyr det at du får ikke ...BIOS ROM checksum error...når den starter? Hva får du hvis du ikke har noe floppy inn da? Og hva var det du prøvde å flashe med, når det gikk galt? Det eg prøvde å flashe med var det som låg inne på medion.com. Får melding om å legge inn ein systemdisk når eg har floppyen tilkoblet uten disk. Trur eg fekk i oppstarten det samme som eg startet tråden med. No har eg koblet alt fra og puttet den i ei eske. Puh. Eg er trøtt og lei av heile PC-en. Kanskje eg får ny energi i morgen. Kanskje det kommer eit eller annan godt tips på dette forumet i løpet av døgnet som gjør at eg får blod på tannen igjen. Kor kan eg få tak i eit slikt kort? Kan vell ikkje koste så mykje da dette er vell egentlig ein museumgjennstand. Kor får eg tak i nytt kort som vil passe og som eg kan bruke den samme CPU'en? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jepp, det er ikke moro å drive med dette når man er trøtt. Her er noe Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Bare et spørsmål. Har du kun forsøkt bios-filen fra Medion sin side? eller har du forsøkt den hos MSI også(siden dette er et MSI-kort) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Heisann, sorry, men må ta en off topic her, da jeg syns det blir unødvendig å lage en helt ny tråd. Jeg har ett Gigabyte P35 DQ-6 Socket LGA775, og det står at jeg har Quad bios, og jeg lurer på om jeg ødelegger BIOS brikken hvis jeg flasher feil. Eller har jeg 3 andre BIOS brikker i backup tilfelle det sku gå sånn som trådstarter? Mvh. Thomas Takk på forhånd! BIOS har ingentin med CPU å gjøre. Det er ikke CPU kjerner som får ny fiimware. Bios er en brikke på hovedkortet (EPPROM). Det er en minnebrikke som kan lagre informasjon selv om strømmen forsvinner. CMOS inneholdene instillingsdata osv, er avhengig av strøm, ellers forsvinner det som er lagret. Flasher man med feil bios, er det store muligheter at du trenger ny biosbrikke (som da i prinsipp blir nytt hk). Nye hk har derimot innebygd sikring som skal muliggjøre recovery ved feil pga flashing. Lenke til kommentar
balder Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Bare et spørsmål. Har du kun forsøkt bios-filen fra Medion sin side? eller har du forsøkt den hos MSI også(siden dette er et MSI-kort) Har kun brukt den som ligger på Medion sine sider. Lenke til kommentar
balder Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Jepp, det er ikke moro å drive med dette når man er trøtt. Her er noe Ja no har eg sovet på det og tatt ein telefon til Medion og forklart problem. La alle kort på bordet. Det var litt om og menn, men så sa kundebehandleren at det var snart jul og så dette ville Medion ta på reklamasjon. Det ville ta ca 3-4 veker. Synnes du at eg skal ta imot tilbudet eller skal eg kjøpe eit nytt hovedkort som er up to date? Var ikkje så dyrt dette eine kortet som var til kr. 250,-. Vil det passe med vifte, ledninger, cpu, powerledningen osv? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Det er jo god service av dem da. Om prisen ikke er mer en 250kr er det vel ikke så mye å lure på egentlig. Spesielt ikke om det er en oppdatering også, Lenke til kommentar
HEE Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) du kompis! jeg har flashet "feil" pga strømbrudd og skjærmkort feil værtfall to tre ganger.. og jeg har alltid fixet det etter på.. en gang skrev jeg kommandoen i dos i blinde pga at skjerkortet mitt hva flashet med en bios som føkka seg noe så grundig.. dreiv og modda et gf2 ultra den gang;) hehe.. men poenge i denne sammenheng er det at det er ikke så vanskelig og fixe hovedkortet ditt.. bare og bruke disk og flash fila på disketten så fixer du det igjen i løpet av ti min.. eneste gangen jeg flashet feil var det asus sin feil.. feil flash fil bra nettet.. og de sendte meg ny eeprom brikke i posten;) yeey:) asus er flinke;) Endret 12. november 2007 av HEE Lenke til kommentar
balder Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 (endret) du kompis! jeg har flashet "feil" pga strømbrudd og skjærmkort feil værtfall to tre ganger.. og jeg har alltid fixet det etter på.. en gang skrev jeg kommandoen i dos i blinde pga at skjerkortet mitt hva flashet med en bios som føkka seg noe så grundig.. dreiv og modda et gf2 ultra den gang;) hehe.. men poenge i denne sammenheng er det at det er ikke så vanskelig og fixe hovedkortet ditt.. bare og bruke disk og flash fila på disketten så fixer du det igjen i løpet av ti min.. eneste gangen jeg flashet feil var det asus sin feil.. feil flash fil bra nettet.. og de sendte meg ny eeprom brikke i posten;) yeey:) asus er flinke;) Jo, eg skjønner det, men maskinen vil ikkje ta imot programmet. Den bare reesetter datamaskinen når det står starting. Dette gjør den også på ein vanlig DOS diskett. Det står starting DOS også reesetter den. Hadde den bare ville starte programmet så hadde eg vore happy. Så enkelt skulle det ikkje vere. Endret 12. november 2007 av balder Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Jepp, det er ikke moro å drive med dette når man er trøtt. Her er noe Hei! Du lurer vell på kva det gjekk med meg. På fredag så fekk eg tilbake maskinen og dei hadde byttet systembordet med oppgradert Bios. Det beste av alt så slapp eg å betale. Så no virker datamaskinen slik ho var før eg prøvde å oppdatere Biosen. Takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg. den søndagen Kjekt å ha nokon slik som deg på nett. Så lærte eg litt også. Takkar og bukkar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå