L O G I M A N Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Alle floppyer vil passe. Bare å skru ut. Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Alle floppyer vil passe. Bare å skru ut. Vil datamaskinen finne floppyen med ein gong uten å vere innom BIOS da? Bruker eg den samme filen som eg prøvde å oppdatere med? Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Ein ting til. Når eg skal lage ein oppstartdisk på floppy. Er det nok å ta ein vanlig format av ein disk og legge inn dei 3 programmene så vil datamaskinen starte opp disken? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Mest sansynlig så trenger du kun .BIN/ROM-filen og flash-filen. Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hva heter hovedkortet du har?? Har du prøvd å resette CMOS(bios) ved å flytte på jumpere på hovedkoret?? De aller fleste hovedkort har en vanlig backup bios lagret på hovedkortet. Og disse blir aldri slettet, ved å resette CMOS blir defult bios lagret igjen. Da blir bios slik som du fikk den i fabrikk innstillinger. Det holder ikke med å BARE å ta ut batteriet, du må også flytte på jumper! VIKTIG! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Problemet her ser ut til å være at EPROM'n er problemet, ikke CMOS'n Derfor vil det (med mindre de har gjort noen store endringer på det området her de siste 2-3 årene) ikke gjøre noen forskjell. BTW: det skal fungerer å ta ut batteriet, men batteriet må være ute minst en halvtime uten at maskinen har strøm tilkoblet for at dette skal resette CMOS. I 99.99% av tilfellene er det enklest å benytte seg av jumperen som gjør det samme i løpet av et nanosekund (eller mindre:p) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Her var det mye merklige svar/forslag. Når BIOS står i AMI Bios bootblock recovery skal man gjøre dette : For AMI BIOS: AMIBIOS has integrated a recovery routine into the BOOT BLOCK of the BIOS, which in the event the BIOS becomes corrupt can be used to restore the BIOS to a working state. The routine is called when the SYSTEM BLOCK of the BIOS is empty. The restore routine will access the floppy drive looking for a BIOS file names AMIBOOT.ROM, this is why the floppy drive light comes on and the drive spins. If the file is found it is loaded into the SYSTEM BLOCK of the BIOS to replace the missing information. To restore your BIOS simply copy a working BIOS file to a floppy diskette and rename it AMIBOOT.ROM, then insert it into the computer while the power is on. The diskette does not need to be bootable or contain a flash utility. After about four minutes the system will beep four times. Remove the floppy diskette from the drive and reboot the computer. The BIOS should now be restored. Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Her var det mye merklige svar/forslag. Når BIOS står i AMI Bios bootblock recovery skal man gjøre dette : For AMI BIOS: AMIBIOS has integrated a recovery routine into the BOOT BLOCK of the BIOS, which in the event the BIOS becomes corrupt can be used to restore the BIOS to a working state. The routine is called when the SYSTEM BLOCK of the BIOS is empty. The restore routine will access the floppy drive looking for a BIOS file names AMIBOOT.ROM, this is why the floppy drive light comes on and the drive spins. If the file is found it is loaded into the SYSTEM BLOCK of the BIOS to replace the missing information. To restore your BIOS simply copy a working BIOS file to a floppy diskette and rename it AMIBOOT.ROM, then insert it into the computer while the power is on. The diskette does not need to be bootable or contain a flash utility. After about four minutes the system will beep four times. Remove the floppy diskette from the drive and reboot the computer. The BIOS should now be restored. Er det nokon av desse filene eg kan bruke? Autoexec.bat, W7010VM7.123 og AWFL826B? Eg har ingen andre filer. Systemet er Athlon64 3000+ - MSI MS-7010 VIA-K8T800 Viss du/dere har amiboot.rom filen nokon plass så hadde eg vore kjempe glad og kunne fått den oversendt. Eg er ikkje så flink til å lete etter slikt inne på internett og engelsken er ikkje på topp. Viss eg får dette til i dag så blir det min beste farsdagsgave nokon sinne, Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Så nå at du har Award Bios (ikke AMI) . 1) RENAME flash programmet AWFL826B.EXE til AWFLASH.EXE og legg det på floppy'en sammen med bios fila. (rename påkrevet grunnet at bootblock koden ser etter dette navnet) Og da skal du legge inn i autoexec.bat fila følgende kommando AWFLASH.EXE W7010VM7.123 Deretter boote med floppy'en. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Er det nokon av desse filene eg kan bruke? Autoexec.bat, W7010VM7.123 og AWFL826B? Eg har ingen andre filer. Systemet er Athlon64 3000+ - MSI MS-7010 VIA-K8T800 Viss du/dere har amiboot.rom filen nokon plass så hadde eg vore kjempe glad og kunne fått den oversendt. Eg er ikkje så flink til å lete etter slikt inne på internett og engelsken er ikkje på topp. Viss eg får dette til i dag så blir det min beste farsdagsgave nokon sinne, W7010VM7.123 er bios-fila til den såkalte Coop-maskinen som var populær i 2004 her og her Jeg aner ikke hva en burde gjøre med ei bios-fil som ender på .123 i dette tilfellet, men kanskje Spragleknas eller andre har gode tips til deg? Har du prøvd hos Medion? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Standard file extension for award bioser er .BIN W7010VM7.123 kan eventuelt renames til W7010VM7.BIN hvis bootblock koden ikke vil gjøre recovery med .123 som filnavn. Fremgangsmåte for AwardBIOS på høyre side på denne siden. http://www.biosman.com/biosrecovery.html Det står ikke på siden - men for at det skal funke må du også kople bort alt av harddisker. Kun ha floppy tilkoplet av lagrings medier. Enkelte ganger må man også kople ut grafikk kortet. Dette siden koden bootblock/recovery er basert på ISA. Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Så nå at du har Award Bios (ikke AMI) . 1) RENAME flash programmet AWFL826B.EXE til AWFLASH.EXE og legg det på floppy'en sammen med bios fila. (rename påkrevet grunnet at bootblock koden ser etter dette navnet) Og da skal du legge inn i autoexec.bat fila følgende kommando AWFLASH.EXE W7010VM7.123 Deretter boote med floppy'en. Ok, er alt dette rett no. Eg skal gjøre om AWFL826B.EXE til AWflash.exe? legge denne filen på ein tom floppy + W7010VM7.123 på floppy? No skal eg ned på jobben å skru ut ein floppy og ta med heim. Eg må lage denne floppyen disken på jobben så kanskje eg må ta fleire turer? Desse 3 filene som eg refererer til er tatt ned fra Medion sine oppdateringsside på mitt serienr. Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Så nå at du har Award Bios (ikke AMI) . 1) RENAME flash programmet AWFL826B.EXE til AWFLASH.EXE og legg det på floppy'en sammen med bios fila. (rename påkrevet grunnet at bootblock koden ser etter dette navnet) Og da skal du legge inn i autoexec.bat fila følgende kommando AWFLASH.EXE W7010VM7.123 Deretter boote med floppy'en. Ok, er alt dette rett no. Eg skal gjøre om AWFL826B.EXE til AWflash.exe? legge denne filen på ein tom floppy + W7010VM7.123 på floppy? No skal eg ned på jobben å skru ut ein floppy og ta med heim. Eg må lage denne floppyen disken på jobben så kanskje eg må ta fleire turer? Desse 3 filene som eg refererer til er tatt ned fra Medion sine oppdateringsside på mitt serienr. Autoexec.bat inneholder dette @echo off cls echo. start flashing BIOS ? pause AWFL826B W7010VM7.123 /Py /Sn /Cd /Cp /Cc /E /R Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Ja no har eg fått montert floppy på PC-en, men han kunne ikkje finne systemfilen. Eg la inn programmene slik det var på medion. No skal eg prøve den løsningen med å forandre navnet slik at det står AWFLASH, men skal eg forandre autoexec.bat og? Den andre filen som heiter W7010vm7.123 skal eg forandre denne til W7010vm7.bin? Dette er vell vigtig så eg ikkje driter på draget. Har vell ikkje så mange sjanser? Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 (endret) no har eg forandre til awflash, men forsatt så spør den etter anne disk. Skal eg forandre til *.BIN også? Da var min siste sjanse. No har eg forandret den til .bin. Det står i oppskriften at eg må lage ein bootable floppy disk. Er det ein spesiell formatering. Eg kjørte ein vanlig format av a: og la desse 3 programmene inn på denne. Når eg koblet floppyen til hovedkortet så fann eg nokon pinner som ikkje var i bruk og eg koblet til den. Den skal vell gå for seg sjølv den går vell ikkje på HD kabelen eller CD/DVD kablene? Håper det er nokon som kan redde dagen min fortsatt!!! Endret 11. november 2007 av balder Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Prøvde å formatere på nytt og no står det NTLDR mangler. Så oppstarten er ikkje heilt i orden. Kva gjør eg? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg er litt usikker om de feilmeldninger du får....men lurer på om du skal prøve følgende: -formatere din floppy disk....Gjør dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS. Fra folder options...enable for vise systemfilene .. skjulte filer... osv. -Åpne den A:\ i explorer -slett den ...config.sys file og den autoexec.bat file. -kopiere inn ...de tre filene du har...ikke rename noe enda. -åpne den ..autoexec.bat...og fjerne de merket linjene: @echo off cls echo. start flashing BIOS ? pause AWFL826B W7010VM7.123 /Py /Sn /Cd /Cp /Cc /E /R og lagre da blir det: AWFL826B W7010VM7.123 /Py /Sn /Cd /Cp /Cc /E /R (eventuelt tilføye .exe på den awfl826b---slik..awfl826b.exe) Prøve å boote fra den. Hvis det er ikke plass på diskett når du kopiere de tre filene, så det er en god del filer som kan slettes i tillegg til config.sys og autoexec.bat, som...(keyb.com,mode.com alle keyboard.sys...) Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Jeg er litt usikker om de feilmeldninger du får....men lurer på om du skal prøve følgende: -formatere din floppy disk....Gjør dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS. Fra folder options...enable for vise systemfilene .. skjulte filer... osv. -Åpne den A:\ i explorer -slett den ...config.sys file og den autoexec.bat file. -kopiere inn ...de tre filene du har...ikke rename noe enda. -åpne den ..autoexec.bat...og fjerne de merket linjene: @echo off cls echo. start flashing BIOS ? pause AWFL826B W7010VM7.123 /Py /Sn /Cd /Cp /Cc /E /R og lagre da blir det: AWFL826B W7010VM7.123 /Py /Sn /Cd /Cp /Cc /E /R (eventuelt tilføye .exe på den awfl826b---slik..awfl826b.exe) Prøve å boote fra den. Hvis det er ikke plass på diskett når du kopiere de tre filene, så det er en god del filer som kan slettes i tillegg til config.sys og autoexec.bat, som...(keyb.com,mode.com alle keyboard.sys...) Korleis formaterer eg A: slik at den blir som ein oppstart i DOS? Eg har no fått lånt naboen sin maskin med floppy. Den har windows 2000(skal vell ikkje ha noko å sei). Eg testet på oppstarten på den også så det kommer samme feilmelding på hans. Godt tegn når det gjelder koblingen min. Da har eg koblett rett Endret 11. november 2007 av balder Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Når du formaterter a:\ fra i windows , så får du mulighet å velge det. Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Når du formaterter a:\ fra i windows , så får du mulighet å velge det. Eg høgreklikker på a: på min datamaskin, men eg får ingen alternativ for å formatere disken som dos? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå