miCro Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Nå vet jeg ikke i hvor stor grad du har muligheter til å kontrollere kameraet manuelt med Ixus 960, men etter min erfaring er mulighetene for manuelle innstillinger en nødvendighet for å ta gode undevannsbilder. Jeg har enda til gode å bruke et kompaktkamera som takler de vanskelige forholdene under vann hvis du lar kameraet bestemme. Det jeg også har erfart er at du ikke vil få annet en gode utgangspunkter med bildene rett fra kameraet, du er avhengig av å redigere bildene i etterkant for å få frem potensialet i de. Slike problemer kan til en viss grad løses med en ekstern blitz, men det koster deg sannsynligvis dobbelt så mye som det du ga for kameraet, så her må du nesten se an behovet. Det er egenltig kun to type bilder du kan ta uten eksern blitz; vidvinkelbilder på noen meters dyp OM lysforholdene og sikten er meget gode, og makrobilder der du er såpass nærme motivet at blitzen ikke vil lyse opp alskens partikler i vannet. Fotografering under vann er rett og slett vanskelig, og du må belage deg på mye prøving og feiling. Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 For dykking i Malaisia trenger man ikke ekstern blitz. I Norge trenger man. Selfølgelig bedre , men ikke nødvendig. Blir mer å drasse på. Brukte ekstern blitz når jeg brukte Nikonos. Aldri brukt det med digitalt. Blitzen står på auto og den er skjelden den blir brukt. Bare når jeg tar bilder inn i huler. Det som er begrensningen under dykk er batteriet ikke minnekortet. Et 2 gb kort er nok. Husker ikke hvor mange bilder det er plass til, men det er flere hundre. Kjøp heller 2 kort og bytt når du allikevel må åpne uwhuset for å lade batteri. Redigering og croping må gjøre i etterkant. Med uw hvitbalanse blir de fleste bildene bra. Men som ellers i fotografering må man prøve seg frem. Manuele muligheter er det ikke på Ixus 960. Da må man ha G7/G9. Litt dyrere og litt større. Fordelen er at man da kan låse ISO til for eks. 100. I auto blir ISO noen ganger litt høyt, og bildene litt grove. G kameraene har desserre vidvinkel på ca 35 mm. Arne M Lenke til kommentar
miCro Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Du får kjøpt forsatslinser til G9/7 som gjør at du kan bruke den til vidvinkel. Jeg er forøvrig ikke helt enig i at du ikke trenger ekstern blitz i malaysia. Greit nok at sikten og lyset er godt, men du skal ikke så lang ned før mye av fargene forsvinner selv i den type strøk. I mange tilfeller kan man fint klare seg uten, men med en ekstern blitz vil man kunne fremheve fargene betraktelig også litt lenger ned i dypet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå