Gå til innhold

HASTER! Nytt kamera og undervannshus for dykking

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg dykker en del og liker å ta bilder når jeg er under vann.

Sist jeg kjøpte ett kamera så endte jeg opp med FujiFilm F11 og undervannshus til dette.

Bildene som jeg har tatt med det kamera har virkelig vært av varierende kvalitet.

Største problemet er vel at kamera har veldig få muligheter til å justere farge og lys.

Så flesteparten av bildene får ett veldig grønt skjær som gjør at nesten alle bildene er mislykkede.

Jeg vet at lys er en veldig viktig ingrediens for å kunne ta bra bilder.

Men jeg dykker kun i østen eller andre sydlige strøk og der er det veldig bra sikt og mye lys, men alikevel så

ser jeg at kameraets begrensninger er ganske tydelige.

Det jeg håper på er at noen her kan komme med ett tips eller 2 angående nytt kamera som har flere muligheter enn

det kamera som jeg har i dag. Er egentlig ikke på jakt etter kamera som er alt for avansert.

Kona skal også kunne bruke kamera og det beste hadde vært hvis kamera hadde noen forhåndsinnstilte menyer

som gjelder for dykking.

Når det gjelder pris så har jeg egentlig ikke satt noe grense, da kvaliteten er det som jeg setter alle høyest.

Ett annet krav jeg har er at kamera skal være ett kompakt kamera og ikke for stort i fysisk størrelse.

Skjønner at det kan være vanskelig å få det til da. Men kamera skal også brukes i det daglige.

Blir litt kjipt hvis jeg må ha med veske med kamera hvis jeg skal på fest.

Siste kravet er at det finnes undervannshus for dette også.

Og sånn helt på tampen.......jeg reiser 4 desembet til Malaysia så kamera må være tilgjengelig for kjøp nå!

Håper noen her kan komme med noen tips og helst så kjapt som mulig.

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert Canon Ixus 960.

Eller kanskje Ixus 950 som er mye billigere.

Begge 2 har undervannshus.

Det positive er at de er små og populære.

Så hvis kamera viser seg å være for dårlig så er det enkelt å selge det etterpå.

Men om Ixus kameraene er gode nok, kan vel diskuteres.

Lenke til kommentar

Hvis det nå blir Ixus kamera og f.eks 960 modellen.

Hvilket minnekort bør jeg bruke?

Ser det er 1,2,4,8 GB brikker.

Hva er forskjellen på Secure Digital og Secure Digital HC?

Støtter kamera 8GB brikker?

Det viktigste er at jeg har nok plass og at jeg får en minnebrikke som lagrer bildene fort.

Slik at kamera er klar til neste bilde så kjapt som mulig.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke det svaret du ønsker, men allikevel;

Det å komme hjem fra et dykk med mange bra bilder er for de aller fleste en helt uoppnåelig drøm. Utifra din beskrivelse er det ikke sikkert at nytt utstyr vil øke andelen av bra bilder.

Noen ting det er greit å huske: Farger forsvinner fort under vann. Allerede på noen få meters dybde minsker rødfargen, og fra 5 til 10 m er den helt borte. Får du grønnstikk på bildene er det helt normalt og noe som vil skje med alle kameraene. Det eneste som kan få frem farger under vann er ekstra lys. Velger du et kompaktkamera betyr det den innebygde blitzen, men denne vil kun gi farger til noe som er veldig nærme.

Mest sannsynlig prøver du å ta oversiktsbilder og du har rett og slett for lite lys. Gå så nærme du tror du kan gå, og så mye nærmere. Selv liker jeg best å bruke speilrefleks med hus og 2 blitzer under vann, men dette er stort, tungt og dyrt.

Avataren min er tatt med et eldgammelt kompaktkamera fra den tiden jeg hadde eget dykkesenter i sydligere strøk da dette var mye lettere å ta med under vann når jeg jobbet med dykking.

Bottom line; Jeg tror det er mer å hente på å lære seg og bruke det du allerede har enn å tro du kan kjøpe deg bedre bilder. Kanskje legge ut et typisk bilde for vurdering?

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at fargene raskt forsvinner under vann.

Og jeg er også klar over at det ikke er lett å få tatt gode oversiktsbilder.

Det at du sier at jeg kan ha mye igjen ved å lære meg det kamera jeg allerede har.

Det har jeg prøvd og folk jeg kjenner har også lånt kamera mitt og prøvd.

Men kameraet jeg har er det dessverre utrolig få muligheter med og ingen har klart å

få til noen bra bilder.

Det kjipe er at andre som har tatt bilder på samme dykk med andre kameraer har tatt

bilder som er MYE bedre enn det jeg har klart med mitt.

Det alle sier er at mitt kamera mangler innstillings muligheter for dykking.

Er det ikke noen kamera som man har innstilligsmuligheter for dykking som kan justere farger

og lignende slik at bildene blir bedre?

Alt i alt så tror jeg at jeg kunne ha fått bedre bilder med annet kamera.

Og slik det er nå så se jeg ikke behovet for å ta med mitt kamera på ny dykkertur da jeg vet

at bildene jeg kommer til å få er dårlige.

Legger ved 2 bilder, det ene er fra mitt kamera mens det andre er fra en jeg dykket med.

Her ser du klart forskjell og mitt bilde har grønt skjær over det hele mens det fra han andre dykkeren

er meget bra i forhold. Han har klare farger og detaljert.

Sist jeg var i østen tok jeg ca. 500 bilder og 480 av dem var like dårlige.

De bildene sopm var bra er tatt veldig nærme.

Synes det er litt rart at så mange hos meg var dårlige selv om vi prøvde å justere kamera mellom

hvert dykk, mens han hadde samme innstillinger og fikk motsatt resultat. 480 gode og 20 dårlige.

Så min erfaring er at kamera har mye og si angående kvalitet.

Derfor vurderer jeg nytt kamera og håper resultatet kan bli bedre.

post-4898-1194771246_thumb.jpg

post-4898-1194771257_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du kjøper Ixus 860, får du litt videre vinkel... (Ixux900-serien har ikke det.)Det lønner seg under vann, da vinkelen blir smalere enn over vann.

Ixux har i tillegg uv-program, som fjerner blåskjæret i sydlige strøk. Kan dog ikke brukes i norge, da det er grønt skjær her.

En god metode er å stille hvitbalansen manuelt, som også kan gjøres enkelt med Ixus kameraet. Bare ta med en hvit plate, og bruk den som mal. :O)

Er veldig fornøyd med Ixus, til all slags bruk. Enkelt å bruke, men samtidig greit med innstillingsmuligheter.

Kjøpte akkurat Powershot G9, og er strålende fornøyd med det. Kan stille ALT manuelt!

Lenke til kommentar

Problemet med G7 eller G9 er at de er for store.

Det er ikke noe kompakt kamera.

Jeg kan få kjøpe ett G7 kamera av min bror men det er rett og slett for stort.

Og ifølge min bror er det ikke noe kamera for damer som ønsker å trykke på strømmen og så ta bilder.

Men for de som ønsker kamera med mange innstillinger så er det vist helt topp.

Og har jobber som dykkerinstruktør og er kjempefornøyd med G7.

For meg og min kone så må det bli kompakt kamera.

Og da er Ixus serien veldig aktuelt.

Og jeg som elsker elektriske småting så ser det ut til at det blir 960 selv om 950 er 1000 kroner billiger.

Må liksom kjøpe det siste og nyeste.

Men har fremdeles ikke fått svar på hvilken minnebrikke jeg bør gå for.....noen forslag?

Lenke til kommentar

Vel du har jo Olympus Mju 790 (?) som er vanntett til 3 meter, og Mju 770 som er vanntett inntil 10 meter... Da er det i allefall kompakt nok men bildekvaliteten er ikke like god som på Ixus kameraene...

Skal du ha et kompakt kamera med mulighet for undervanns hus ville jeg gått for Ixus 950 eller Ixus 860... Å kjøpe Ixus 960 fremfor 950 er egentlig 1000 kroner ut av vinduet synes jeg...

De eneste forskjellene er at 960 har titaniumshus (som ikke beskytter mot støt, jeg mener at det er et reklametriks), den har 12 megapixler (som er alt for mye for en så liten sensor, også reklametriks) og design (for den som er opptatt av det)...

Hastigheten på minnekort har lite eller ingenting å si for kompakt kameraer siden skrivehastigheten ikke er like høy som på speilreflerkser og minnekortlesere... Sandisk extreme er unødvendig for et kompaktkamera, SanDisk Ultra II eller et Class 6 card er mer enn nok... jeg er ikke sikker på om kameraet får utnyttet hele hastigheten til disse kortene heller...

Selv bruker jeg et 66x kort som tilsvarer Ultra II (lese 10mb/skrive 8mb/s) og det er mer enn nok... Betalte bare 129 kroner for dette 2GB kortet hos komplett.no:)...

Endret av snillest
Lenke til kommentar

Har du vurdert å redigere bildene i ettertid? (tillater meg å poste et eksempel, dog ikke helt optimalt på grunn av 8-bits per kanal, annerledes fargeprofil og glossy skjerm på laptoppen det ble redigert på..)

Edit: Noe slik?

24878649jp7.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Det er ikke noe å lure på. Kjøp et Canon med UW hus. Alle nye compact fra Canon har hvitbalanse for undervannsbruk. Billig og greit. Vil nesten påstå at 9 av 10 dykkere som bruker compact, bruke Canon. I hvertfall mitt inntrykk. Reiser på dykkkerreiser 3 ganger i året. Du kan se masse bilder på min hjemmeside. Så kjøper du et Sandisk Ultra II 2 gb kort. Da har du plass i masser, også til litt film. Har selv Ixus 850. Glem de Olympus Mju kameraene. Har prøvd dem. Tragisk.

Arne M

Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes du får helt fantastiske bilder med nytt kamera. Bare ikke tro kameraet alene gjør jobben. På de 2 bildene du postet er det manglende lys som gir grønnskjæret på det ene, ikke innstillinger på kameraet. Det betyr for langt i fra og/eller for svak lys.

Lenke til kommentar

Klarer liksom ikke helt å bestemme meg for Ixus 950 eller Ixus 960.

Fornuften sier Ixus 950 siden den er 1000 kroner billigere.

Lysten sier Ixus 960 siden det er den nyeste og hotteste modellen

Ixus 960 vil også bli lettere å selge i ettertid.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar

Da sitter jeg med Ixus 960Ti i hendene og førsteintrykket er meget bra.

Det jeg ikke har klart å finne ut er hvilket minnekort jeg bør ha.

Jeg er på jakt etter ett kort som lagrer raskt nok slik at jeg er raskt klar til å ta neste bilde.

Men kortet trenger jo ikke å koste all verden heller da.

Lenke til kommentar
Da sitter jeg med Ixus 960Ti i hendene og førsteintrykket er meget bra.

Det jeg ikke har klart å finne ut er hvilket minnekort jeg bør ha.

Jeg er på jakt etter ett kort som lagrer raskt nok slik at jeg er raskt klar til å ta neste bilde.

Men kortet trenger jo ikke å koste all verden heller da.

Det er enkelt: Sandisk Ultra II, gå for 2GB. Noe raskere er ikke vits i da kameraet er ikke raskere.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...