Gå til innhold

Nettverk mellom naboer 150meter.

MrAce

Anbefalte innlegg

Skal trekke opp nettverk mellom meg og naboen. Etter litt oppmålinger viser det seg att det er ca 150meter mellom koblingspunktene. Tenkte jeg skulle bruke CAT5e. Men jeg tenkte litt på dette med rekkevidde.. Mister ikke CAT5e mye signal når nettverket overstiger 150meter? Bør jeg bruke noen form for forsterkere?

Lurte også på om det er noen spesiell kabel for utendørsbruk, eller om det holder å legge det i rør.

Tar imot alle tips og råd med stor takk!

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør gå bra om du låser nettverkskortet til 10Mbit. 100Mbit gir kanskje for mye bit-error på den lengden.

Prøv å unngå at kabelen ligger permanent i vann, ellers tror jeg ikke det bør være noen store problemer.

Cat5e er beregnet på 100M @ 100Mbit man kan doble lengden ved å sette en switch på midten (men den krever selvsagt strøm).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Det bør gå bra om du låser nettverkskortet til 10Mbit. 100Mbit gir kanskje for mye bit-error på den lengden.

Prøv å unngå at kabelen ligger permanent i vann, ellers tror jeg ikke det bør være noen store problemer.

Cat5e er beregnet på 100M @ 100Mbit man kan doble lengden ved å sette en switch på midten (men den krever selvsagt strøm).

Ok, det er ikke mulig å få en switch i midten. Men jeg vet det skal finnes en type forsterker.. men vet ikke hva det heter eller hvor det selges:P Får vel fortsette å lete.. Men takk for svar=)

kan du ikke bare sette opp et trådløst nettverk med point to point antenner? er enkelt å greit det... kjøp noen fine acsesspointer og et par ordentlig antenner til de....

Vi har allerede prøvd, men det er for mye skog mellom.. Det er langt ut i skogen dette:P hehe.. Men takk=)

Om det er noen andre som har tips så mottas det med stor takk=)

mvh Marius

Lenke til kommentar

Jeg ville testa med en cat5 kabel og sett om dere får link, eventuelt låse nettverkskort til 10mbit (om det holder for deres bruk)

Får du ikke link kan du kjøpe 2 vdsl modem som settes i hver ende av kabelen du allerede har lagt.

f.eks AT-MC602 og AT-MC601

Da får du en link på ca 10mbit begge veier og bruker det ene paret i kabelen.

Eventuelt kan du også kjøpe vdsl2 modem men de er dessverre en del dyrere.

Black Box

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...