snippsat Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Ja 780i er nok greit,ville ventet og sett hvordan dem kjører. Nei kjøp evga 680i alle barnesykdommer er borte på 680i nå. Så dette kan du kjøre. 8x425=3.6ghz minne kjører du på 1200mzh. Som du ser testen ved og oc 8800gt kan du komme høyt. FINAL 3DMARK06 RUN 20459 points SLI 8800GT: 712/1018/1775 Q6600 @ 3960MHz Endret 11. november 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
stian_molvik Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Basert på en del av det jeg har lest her, satt jeg opp dette. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...6B-017F7929E32B Lenke til kommentar
Celeron2 Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Basert på en del av det jeg har lest her, satt jeg opp dette. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...6B-017F7929E32B Var det ikke noen som nevnte at 4gb ram var totalt unødvendig? Mener det var noen som sa det.. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) 4gb er ikke unødvendig,nå spørs det hva du bruker PC-en til. Til spill holder som regel 2gb veldig fint. Det er bare og prøv,så kan du godt kjøpe 2gb senere. Men det er en kjempe pris på de ballistix 8500 brikkene nå. Jeg har kjørt 4gb på 32bit system i mange år. Nå bruker jeg mye 3d software som krever mye. Du får runt 3-3.2gb tilgenlig på 32bit system. Nå skal alle over på 64bit etter hvert(jeg venter til alt er klart) Endret 11. november 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 shit jeg må virkelig få oppdatert meg i hardware og priser ser jeg... hadde ingen anelse om prisen på de 8500 ddr2 brikkene! de var fet pris! x38 er jo fint hk det også men har lest at det bare støtter crossfire og ikke sli...og har ikke fått med meg quad problemene på 680i heller:P og 780 blir vel bra... og tenkte mest på den 650w psuen fordi den er sli sertifisert.. men må jo ikke ha det.. tenkte mer på totalpris også når det var satt til 12k maks her også... ikke så mye på hardwaren... og ps du glemmer dvd brenner på alle handlelistene dine:P Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Nå skiller det veldig lite i ytelse på hovekort i dag. http://www.hardware.no/tester/hovedkort/as...i-ap_-n/44134/4 Jeg mener at et 8800gt i sli gir mest ytelse og best pris idag. Ja runt 13k en veldig bra pris for det oppsettet. Du kan jo spare med og ta 1 8800gtx og kjøpe 1 senere. Ingen smart løsning spør du meg. De andre er og sette opp et x-38 med crossfire. Dette vil koste mer og ikke gi bedere spillytelse enn 8800gt i sli. Dvd brenner finner du vel greit selv Endret 11. november 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Celeron2 Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Hei. Det har seg slik at PC-kjøpet ble utsatt litt, og nå lurer jeg på om det har kommet noe nytt som kan være lurt å ha inn/bytte i Snippsat's mod: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...FC-110EE671E6EC Noen nevnte også at CPU'en var lett å overklokke. Dette er noe jeg ikke har den helt store kunnskapen om, og kommer heller aldri til å drive så mye med det. Så da er spørsmålet: Trenger jeg en så kraftig kjøler? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg må begynne med spørsmålet, hvorfor må du ha det fra Komplett.no? Komplett var for noen år siden kanskje det store første valget for mange, men når du ser på priser og utvalg i dag så stiller Komplett.no et stykke bak i køen. Nettbutikker som Amentio, Stretto, Multicom osv stiller med et ganske godt utvalg og stortsett en merkbar lavere pris enn Komplett.no. Av de "store" kjedene føler jeg også at både Netshop og XD / MPX stiller stortsett med bedre priser enn Komplett.no. Det er veldig lenge siden jeg overhode vurderte å skaffe noe fra Komplett, da Amentio blant annet er så mye billigere, og ikke har noe dårligere utvalg. Når du skal skaffe komponenter til en komplett-PC, så kan det fort være en tusenlapp eller to å spare på ved å velge Amentio fremfor Komplett.no. Bare så du er klar over det Også var det til oppsettet. Nå har jeg bare skumlest fort igjennom denne tråden, så jeg har ikke helt klart å få med meg bruksområdet ditt. Hva skal PC-en generelt brukes til? Er Gaming en viktig ting? Når det gjelder hva folk sier om minnebrikker i denne tråden. Så er jeg litt uenig. Jeg syntes det er utrolig dumt å gå for et 2x 1GiB oppsett. Hvorfor? For når du da i fremtiden skal over på Vista, om du ikke skal det med engang så kan det hende du fort vil ha 4GiB eller faktisk hele 8GiB. Det har vell blitt testet, og Vista kjører faktisk merkbart bedre på 8GiB enn 4GiB, tro det eller ei. De er selvsagt ikke noe "must" å ha 8GiB, for all del. Den største forskjellen merkes fra 2GiB til 4GiB. Skal du kjøre Vista vil jeg anbefale deg minst 4GiB, det ble en STOR forbedring for meg hvert fall. Hos meg ligger Vista å bruker generelt 2GiB til vanlig, du kan jo tenke deg hvor godt det holder med 2GiB når du da begynner å fyre opp forskjellige applikasjoner osv.. For to dager siden klarte jeg faktisk å få Vista til å bruke massive 3.8GB minne når jeg hadde åpnet en del programmer på engang. Så jeg vil på det sterkeste anbefale minst 4GiB med RAM om du overhode tenker på å kjøre Vista i den nærmeste fremtid, det er mye å hente på å kjøre 4GiB sammenlignet med 2GiB. Dessuten koster et godt OCZ 4GiB (2x 2GiB) minnebrikkesett under 900kroner Men for å kunne adressere mer enn ca 3.2-3.5GB minne, så må du kjøre et 64bit operativsystem. Jeg personlig ser ingen grunn for at personer som går over til Vista, ikke også skal gå over til 64bit med det samme. Hvis du ikke mindre bare har 2GiB med minne da, og egentlig ikke har noe særlig behov for å kjøre et 64bit system. Men hvorfor ikke gå over til 64bit når du først går over på Windows Vista? Jeg syntes det er litt dumt å først skaffe seg en OEM versjon av Vista 32bit for litt over tusenlappen, installere det. For også et par måneder senere måtte bruke litt over tusen kroner igjen for en OEM versjon av samme operativsystem bare i 64bit versjon. Også må du jo attpå til re-installere hele maskinen igjen. Sistnevnte er ikke noe problem for meg, men det finnes mange som hater å måtte re-installere operativsystemet. Jeg selv prøve meg på Vista 32bit for noen måneder siden, og det ble heller en skuffende affære. Da hadde jeg bare 2GiB minne, utenom det så var spesifikasjonene identiske med hva jeg har i dag. Jeg syntes ikke Vista kjørte så "smooth" som jeg ønsket, og fra første stund ønsket jeg meg egentlig tilbake til Windows XP. Så det gikk ikke mange dagene før jeg slettet Vista, og gikk tilbake til XP. Så bestemte jeg meg nå får å skaffe meg 2GiB til med minne, slik at jeg fikk 4GiB og prøve meg på Vista 64bit. Og akkurat nå sitter jeg å kjøre Vista 64bit fremdeles. For min del syntes jeg ytelsen ser ut til å ha blitt langt bedre med 4GiB sammenlignet med når jeg kjørte 2GiB. Om du vil over på Vista, så vil jeg anbefale minst 4GiB RAM og 64bit versjonen. Om du bare har 2GiB, så tror jeg du likså greit kan holde deg til XP helt til du får deg mer RAM og kan gå over til 64bit i samme slengen som du går over til Vista. Det jeg var mest skeptisk til med Vista, spesielt 64bit utgaven var drivere og bakoverkompatibiliteten. Generelt så er ikke Vista driverne så godt optimaliserte og gjennomarbeidet som XP sine drivere, logisk nok. Men jeg opplever ingen større problemer med 64bit driverne mine, enn jeg opplevde med 32bit driverne. Utvalget var det samme, og alle fungerer like bra. Så for min del bød ikke 64bit versjonen på større driver problemer enn 32bit versjonen av Vista. Og det er det også mange som sier, at har komponentene dine Vista drivere, så har du nok drivere til både 32bit og 64bit. Er det en av dine komponenter som ikke har en Vista 64bit driver, så har den mest sannsynlig ingen 32bit driver heller. Alle, hvert fall så godt som alle nyere komponenter har Vista drivere (32 og 64bit). Mens en del eldre komponenter kan fort slite med Vista (både 32 og 64bit) da produsentene rett og slett ikke gidder å lage nye Vista drivere til sine gamle komponenter. Og det er lurt å merke seg, har du en del eldre komponenter som du skal koble til PC-en din, så kan Vista by på problemer. Men dette gjelder som sagt både 32bit og 64bit utgaven, kanskje bittelitt i større grad med 64bit utgaven. Men dette er et Vista problem generelt, og ikke et spesifikt 64bit problem. Kort oppsummert, så sier mine erfaringer meg, og alt jeg har lest på nettet. At om du velger Windows Vista så vil ikke 64bit versjonen gi deg noen større problem på driver siden sammenlignet med 32bit versjonen. Det litt negative med 64bit ligger i bakoverkompatibiliteten. Det er en del applikasjoner som kan få problemer med å kjøre i Vista 64bit, hovedsaklig fordi 64bit operativsystemer ikke lengre er kompatibel med 16bit applikasjoner. Så dette rammer først og fremst personer med veldig spesielle behov, som bruker "sære" programmer som ikke lengre er i utvikling. Eller av en eller annen grunn ikke vil komme med 64bit støtte. Jeg for min del har ikke opplevd noen større problemer med kompatibilitet med Vista 64bit enn jeg gjorde med Vista 32bit. Alle mine programmer og applikasjoner kjører utmerket i Vista 64bit. Det er mange som tror at alle applikasjoner du kjører i Vista 64bit må være optimalisert for 64bit. Men det trenger de altså ikke. Du må ikke ha applikasjoner som har en egen 64bit utgave, de fleste programmer kommer bare i en Windows utgave, og de fungerer som regel like bra på både 32bit som på 64bit Så om du ikke har noen veldig "sære" behov, så vil jeg anbefale å kjøre Vista 64bit med minst 4GiB minne om du skal kjøre Vista. Da det vil gi deg merkbar bedre ytelse enn hva Vista 32bit med 2GiB minne vil gjøre Så det var litt om minne, og hvorfor jeg mener du burde ha minst 4GiB om du har planer om å kjøre Vista. En annen ting du burde tenke på ved 2x 1GiB minnebrikker, er at du da tar i bruk to av dine fire minneporter for å kjøre 2GiB. Så om du skaffer deg et identisk sett men minnebrikker for å få mer minne, så vil du ha fylt opp alle minneportene for å kjøre 4GiB minne. Altså du vil ikke ha muligheten for 8GiB RAM om det skulle falle deg inn i fremtiden. Du kan sikkert tenke, hva skal jeg med 8GiB, jeg vil nok klare meg med 4GiB i fremtiden osv.. Så må jeg bare minne på hvordan historien har utartet seg tidligere, det er ikke mange årene siden da folk aldri kunne tenke seg hva vi skulle med mer enn 1GiB med minne. Derfor ville jeg heller anbefalt et 2x 2GiB sett, da du da har gode muligheter for 8GiB i fremtiden. Og om du nå går for 2GiB i første omgang, tenk om du skal over på 4GiB før året er omme? Å benytte seg av 2x minnebrikker gir generelt bedre stabilitet og ytelse, enn å benytte alle fire minneportene på engang. Bare så det er sagt Nå over på kabinettet. Ikke så mye å si her. Et flott kabinett til prisen Strømforsyningen er det heller ingenting å si på. Corsair serien er veldig stabil og god! Et veldig godt valg her! Prosessoren er også veldig fin. Firekjerner, veldig fremtidsrettet. Men nå sier du at PC-kjøpet har blitt utsatt litt, hvor lenge? Er jo verdt å merke seg at de nye 45nm firekjerner prosessorene fra Intel vil komme i løpet av februar forhåpentligvis. Om du kanskje vil vente på de? Da får du nok bedre og raskere prosessor til en hyggeligere pris Prosessorkjøleren er det heller ingenting å si på. Sammen med Thermalright IFX-14 er nok dette en av de aller beste kjølerne til dagens prosessorer! Har den selv, og den fungerer utmerket! Nå skal det nevnes at jeg har montert på 2x 120mm aggressive Papst vifter på den, for helt optimal kjøling Men med den viften som følger med standard er dette en veldig god og støysvak løsning, som nok vil fungere veldig bra. Men den er et monster, den tar STOR plass. Og du burde legge ved litt kjølepasta til den nye kjøleren, jeg vil anbefale "IC Diamond 7" kjølepasta Men den selges vell bare hos Microplex.no, om du vil ha en litt mer tilgjengelig men ikke fult like effektiv kjølepasta, så har vi Artic Silver 5. Men jeg ser at du sier du aldri vil drive noe særlig med overklokking, og da trenger du sikkert ikke et monster av en kjøleløsning som denne Noctua'en er. Men den er veldig støysvak, og den kjører faktisk veldig veldig bra selv om du kjører den 100% passiv, så den kan jo anbefales om du vil ha en støysvak CPU kjøling også da. Men skal du ikke overklokke noe særlig, så er den nok litt "overkill". Kjølepasta derimot anbefaler jeg deg å skaffe uanestt, det som følger standard er som oftest noe juggel, og du kan tjene en del på å skaffe bedre kjølepasta. Og dyrt er det jo heller ikke Harddisk løsningen du har valgt er jo veldig basic. Jeg ville heller anbefale deg å gå for en RAID løsning, 2x 250GB for eksempel. Hvorfor? Harddisker har en veldig lei tedens til å bare slokne. Det er ikke alltid der skjer, men faren er der. Om det først skulle skje så er det praktisk at du hadde to harddisker, så har du en i backup, slik at du fremdeles kan bruke PC-en om uhellet skulle være ute. Du kan velge å "strippe" eller "speile". Når du stripper kjøres begge harddiskene som en. Altså da vil de i praksis kjøre som om du skulle hatt 1x 500GB. Samt stripping faktisk gir bittelitt høyere ytelse enn å kjøre 1x 500GB. Så da ender du opp med nesten det samme som om du skulle gått for 1x 500GB harddisk, bare du da kjører to stykker, med bittelitt høyere ytelse og selv om en av de måtte gå fyken, så har du da hvert fall en igjen. Speiling da speiler den ene harddisken den andre, det vil si at det ligger nøyaktig det samme på den ene disken som det gjør på den andre, så om den ene fyker, så har du faktisk identisk informasjon på den andre disken, så du mister ingen informasjon. Når det gjelder leverandør av harddisk så er jeg også en tilhenger av Western Digital, og spesielt RAID-edition serien, som generelt ser ut til å ha best levetid av alle diskene på markedet, og har lengst garanti. Vedsiden av Western Digital er Samsung og Hitachi leverandører jeg har opplevd lite problemer med. Da var det over til hovedkort og skjermkort. Jeg er personlig en "fan" av nVidia sin GeForce serie fremfor AMD / ATI sin Radeon serie, det skal jeg helt ærlig innrømme. Det som er så synd er at nVidia ikke har gitt Intel noen SLi lisens, noe de forhåpentligvis vil gi dem når det faktisk begynner å gå opp for dem hvor mye penger de taper på et så idiotisk valg. Det dette gjør, er at det ikke er offisiell støtte å kjøre SLI løsninger på hovedkort med de beste brikkesettene. Ja, det er vell ingen som helst tvil om at Intel sitter på de beste, raskeste og ikke minst mest stabile brikkesettene på markedet i dag. nVidia med sin nForce serie skuffet stort med nForce6xx, og nForce780i er ikke mye å ta av seg hatten for det heller. Forhåpentligvis vil kanskje nForce790i få nVidia litt tilbake på sporet igjen. Men jeg må si at jeg ikke har stort trua på det. nVidia kan rett og slett ikke dette å lage gode stabile brikkesett like godt som Intel, det som har kjennetegnet de siste nForce brikkesettene vs Intel sine er at de utvikler mer varme, yter til tider litt dårligere, er mer ustabile og inneholder flere "bugs" osv.. Jeg ser overhode ingen grunn til å velge nForce6xx eller nForce780i fremfor Intel P35 / X38, bortsett fra SLI delen da. Det å ikke gi Intel SLI lisens er vell et desperat forsøkt av nVidia til å holde liv i brikkesettene sine, for det vell ingen som hadde skaffet seg nForce6xx eller 780i lengre, om det ikke var for at de støtter SLI og Intel sine brikkesett ikke gjør det. For ikke å nevne at så godt som samtlige av nForce kortene er elendige til å overklokke, spesielt firekjerne prosessorer, sammenlignet med Intel sine brikkesett. Så det valget du rett og slett må gjøre er: Intel X38 / P35 og en Crossfire løsning eller nForce680i / 780i og en SLi løsning. Hvis vi skal gå litt nærmere på Crossfire løsningen vs SLi løsningen. Du har satt opp 2x 880GT i SLI, derfor regner jeg med at det er prisklassen du ligger på. Ergo er et 2x Radeon HD 3870 den alternative crossfire løsningen. 1x 8800GT yter bittelitt bedre enn 1x HD 3870, med HD 3870 har fordelen av UVD Men det er kortene hver for seg, hvordan er de i sine respektive SLi og Crossfire løsninger? Det som er, er at Crossfire stort sett yter bedre enn SLi. Dermed tar HD 3870 løsningen igjen ytelsen her. Med unntak i noen få spill. AMD / ATI har vært mye flinkere på driver siden, og Crossfire har generelt alltid hatt bedre drivere enn nVidia og SLI. Dette kommer tydelig frem i Vista, SLI sliter til tider veldig under Vista. Mens Crossfire generelt fungerer veldig bra. Så i praksis tror jeg ikke Crossfire løsningen vil gi noen merkbar dårligere ytelse. De stiller nok begge relativt likt. Og siden jeg overhode ikke vil anbefale noen av dagens nForce brikkesett (har nForce680i selv), så ville jeg ha godt for en Intel X38 og Crossfire løsning med 2x HD 3870 fremfor en nForce løsning med 2x 8800GT. Om du er helt avhengig av SLI, og ikke orker tanken på Crossfire. Så ville jeg hvert fall ha ventet på nForce790i, og se om det kan rette på litt av det ellers beskjedne utvalget av brikkesett nVidia har disse dager. Det skal også nevnes at Intel kommer med sitt X48 brikkesett ganske snart, blir vell sikkert nesten likt med nForce790i. Lenke til kommentar
Celeron2 Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Takk for flott svar, RamGuy. Når det gjelder komplett.no, bestiller jeg derfra fordi jeg har god erfaring med alle ordre jeg har foretatt der. Etter PC-en jeg kjøpte sist har jeg ikke fulgt med noe spesielt på "hardware-fronten". Men om noen kan bekrefte at Amentio eller andre er bedre på både pris og service, så kan jeg godt bestille derfra. Høres fornuftig ut det du sier om RAM. Kommer ikke til å kjøpe 2 x 4, men 2 x 2. Dette fordi jeg kommer til å ha XP en god stund til. Om det blir aktuelt med Vista kan jeg da kjøpe mer RAM. Hadde vært fint om du kunne ha kommet med noen konkrete eksempler på gode 2 GiB RAM-brikker. Tror også jeg kommer til å installere 64-bit versjonen. Grunnen til at jeg ikke velger Vista, er fordi XP fungerer helt fint for meg. En kompis har forøvrig testet Vista, og det var en del kluss med det. Husker mange ville fortsette med 98 da XP kom, men det blir noe annet fra XP til Vista. Med windows 98 var det en god del blåskjerm husker jeg. XP derimot har nesten aldri feilet for meg. Da jeg sa at PC-kjøpet ble utsatt, mente jeg fra november (da jeg laget første innlegg) til nå, så da er det vel den CPU'en jeg har i listen nå som er det beste valget. Kjølepasta var en ting det også, ja. Har lett for å glemme slikt, takk for at du sa ifra om det. Tror jeg kommer til å gjøre det på den "vanlige" måten når det gjelder harddiskene. Dette fordi jeg har en del harddisker som skal settes inn, som det forøvrig er lagret en god del på. Regner med at man må formatere hvis man skal speile eller strippe? Om jeg kjører SLI eller Crossfire har ingenting å si for meg. Det jeg er opptatt av er hva som yter mest. Hadde vært fint om du kom med et forslag til hvilket hovedkort jeg bør kjøpe ved bruk av Crossfire. Endret 1. januar 2008 av Celeron2 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Her har jeg satt sammen en handlevogn til deg Der er vell alt på plass Når det gjelder hvorvidt om du kan sette harddisker i RAID uten å formatere har jeg ingen erfaringer med. Men harddisker som skal raides skal helst være identiske da. Dessuten må du ikke kjøre samtlige disker i RAID, du kan skaffe 2x på 500GB nå, sette de i RAID og kjøre dine andre disker helt vanlig Lenke til kommentar
Celeron2 Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Tusen takk, men ser ut som du har glemt hovedkort. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Tusen takk, men ser ut som du har glemt hovedkort. Oi, beklager det. Er noen ganger litt rot med PrisGuiden, begynner å putte produktene i feil handlevogn Fikset på nå Lenke til kommentar
Celeron2 Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Hehe. Har jeg alt jeg trenger i den handlevogna? Skjerm, OS og VGA-DVI kabel har jeg. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hehe. Har jeg alt jeg trenger i den handlevogna? Skjerm, OS og VGA-DVI kabel har jeg. I den handlevognen ligger alle de samme type komponentene som du hadde i din komplett.no handlevogn + kjølepasta og DVD-brenner. VGA-DVI følger med skjermkortene uansett, så du endre vell opp med totalt 4x slike adaptere Trenger du eventuelt tastatur, mus, musematte eller noe slikt? Lenke til kommentar
Celeron2 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Hehe. Har jeg alt jeg trenger i den handlevogna? Skjerm, OS og VGA-DVI kabel har jeg. I den handlevognen ligger alle de samme type komponentene som du hadde i din komplett.no handlevogn + kjølepasta og DVD-brenner. VGA-DVI følger med skjermkortene uansett, så du endre vell opp med totalt 4x slike adaptere Trenger du eventuelt tastatur, mus, musematte eller noe slikt? Da behøver jeg ihvertfall ikke adapter! Det jeg trenger av tilbehør har jeg fra før, så det har jeg ikke noe behov for å kjøpe Lenke til kommentar
Celeron2 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Hei. Ble så jeg bestilte dette, siden intel kom med nye CPU'er: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=58707 Men nå ser jeg at hovedkortet ikke vil komme før 1.mars. Derfor lurer jeg på om noen vet om et som passer som er i nettbutikkene, eller vil komme likt eller like etter Q9450 CPU'en? Endret 30. januar 2008 av Celeron2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå