kjetilm Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Hei Har tenkt å formatere maskinen min jeg har wondows CD-en Jeg prøvde selv men fikk det ikke til Kan noen gi meg en god og oversiktlig step to step guide? Takk mvh. Kjetilm Endret 10. november 2007 av kjetilm Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 http://support.microsoft.com/kb/313348 Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Slik partisjonerer og formaterer du harddisken ved hjelp av installasjonsprogrammet for Windows XP: 1. Sett CD-ROMen for Windows XP inn i CD-ROM-stasjonen eller DVD-ROM-stasjonenn, og start deretter datamaskinen på nytt. Obs! Datamaskinen må være konfigurert til å starte fra CD-ROM-stasjonen, DVD-ROM-stasjonen for at du skal kunne starte datamaskinen for Windows XP installasjon . I enkelte tilfeller må du endre datamaskinens BIOS-innstillinger for å angi denne konfigurasjonen. Ligger under BOOT. 2. Trykk ENTER når datamaskinen kjenner igjen Windows XP oppstartsdisken. 3. Trykk F8 for å godta lisensavtalen for Windows XP. 4. Hvis det finnes en eksisterende Windows XP-installasjon, blir du spurt om du vil reparere den. Trykk ESC for å forbigå reparasjonen. 5. Alle eksisterende partisjoner samt upartisjonerte områder er oppført for hver fysisk harddisk. Bruk piltastene for å velge partisjonen eller det upartisjonerte området der du vil opprette en ny partisjon. Trykk D for å slette en eksisterende partisjon, eller trykk C for å opprette en ny partisjon på et upartisjonert område. Hvis du trykker D for å slette en eksisterende partisjon, må du deretter trykke L (eller trykke ENTER og deretter L hvis det er en systempartisjon) for å bekrefte at du vil slette partisjonen. Gjenta denne fremgangsmåten for alle eksisterende partisjoner du vil bruke for den nye partisjonen. Når alle partisjonene er slettet, velger du det gjenværende upartisjonerte området og trykker deretter C for å opprette den nye partisjonen. 6. Skriv inn ønsket størrelse for den nye partisjonen i megabyte (MB), og trykk deretter ENTER. Du kan også bare trykke ENTER for å opprette partisjonen med maksimumsstørrelsen. 7. Hvis du vil opprette flere partisjoner, gjentar du trinn 5 og 6. 8. Hvis du vil installere Windows XP, bruker du piltastene for å velge partisjonen du vil installere Windows XP på, og trykker deretter ENTER. 9. Velg formateringsalternativet du vil bruke for partisjonen, og trykk deretter ENTER. Du har følgende alternativer: • Formater partisjonen med NTFS-filsystemet 10. Etter at installasjonsprogrammet for Windows har formatert partisjonen, følger du instruksjonene på skjermen for å fortsette. Lenke til kommentar
kjetilm Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Takker så mye Lenke til kommentar
KingCharming Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Må si jeg slet med dette første gang:P Jeg herpa harddisken, men så prøvde jeg igjen på en ny, å da funka d:P Jeg sier bare: Prøv deg fram. Jeg kunne ikke mye med data når jeg starta, men jeg lærte alt av meg selv(nesten) Lenke til kommentar
kjetilm Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Finnes det seriøst ikke en lettere måte å gjøre det på? SmartRestore elns? Men har det ikke :S Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hehe, du kan ikke bruke smartrestore uten at du først har laget deg et image, og får å få et brukbart image så må du formatere først uansett. Er nok bare å prøve seg fram med formateringen. Det går nok til slutt skal du se. Lenke til kommentar
kjetilm Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Hehe, du kan ikke bruke smartrestore uten at du først har laget deg et image, og får å få et brukbart image så må du formatere først uansett.Er nok bare å prøve seg fram med formateringen. Det går nok til slutt skal du se. Yepp, har formatert nå Takk for supre guider Marskinen er bedre nå en den var når jeg kjøpte den Men skal låve deg jeg var nervøs når jeg holdt på med slettingen av partisjonen Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Det var jeg også første gangene Men har gjort det så mange ganger nå at det er gjort på 1-2-3. Endret 11. november 2007 av kennethsa91 Lenke til kommentar
exellent Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Kan man slette partisjoner selv om man bare har en på harddisken? Endret 12. november 2007 av exellent Lenke til kommentar
kjetilm Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 ja men da må du boote fra Windows cden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå