klure Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Har nylig kjøpt meg 2 stk Sunbeam vifte, LED, 2xBlå/2xRød, men er litt misfornøyd med støynivået. Jeg regner med at det bør gå bra å seriekoble dem i og med at de er identiske, og da vil vel omdreiningene og lysstyrken halveres? Eller er jeg på jordet nå? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Du er absolutt ikke på jordet. Det burde bli 6V på hver av dem det. Det kan bli litt lite vedluftflytting på 6V, noen vifter har til og med problemer med å starte ved lave spenninger, f.eks. ved 5V. Du kan lett få dem til å gå på 7V uten å seriekoble dem: Du kobler bare jord til +5V. Det har jeg prøvd med godt resultat. Se også: http://www.overclockershideout.com/7voltmod.shtml Aller enklest er selvsagt å ha noen Zalman FanMate liggende, hvor du kan manuelt regulere turtallet på viftene. En slik regulator koster < 50 kr. Ang. LEDene så antar jeg at de har seperat tilkobling, slik at du unngår å seriekoble dem. Lenke til kommentar
rks Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Du vil ikke nødvendigvis få 6V over hver av dem.... I tilfeller hvor det er mer/mindre last på en av dem vil du få en skjev fordeling. Det kan feks være at en vifte står mot en kabinett-vegg med små hull, mens den andre nesten står i friluft. Bruk heller 7V eller 5V. Edit: Eller selvfølgelig en FanMate e.l. En 7V-løsning er ikke det gunstigste for stabilteten på +12V og +5V eller. Reidar Lenke til kommentar
klure Skrevet 3. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2003 Hva med å seriekoble de da? Er det noen ulemper med det? Med tanke på stabilitet på 12 volten osv... Lenke til kommentar
rks Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Nei, det vil ikke ha noe å si. Problemet med å koble mellom 5V og 12V er at du kan risikere å trekke opp 5-volten. Det er større risk for å få for høy 5V jo større vifta er. I tillegg er faren for å ødelegge annet utstyr stor ved feks en kortslutning. Skal du seriekoble sørg for at viftene går under omtrent samme forhold. Lenke til kommentar
klure Skrevet 3. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2003 Det skal nok gå fint da viftene står på nøyaktig like plasser rett ved siden av hverandre. Takk for hjelpen... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Hm...Jeg tror jeg skal ta meg en tur med den guiden på mine kabinett og PSU. Tror ikke jeg vil kjøre det på min CPU vil ha godt av det siden jeg kjører uten goop og OC'er... Lenke til kommentar
eiga Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Du kan evt se på denne spenningsregulatoren. Elfa.se selger den for ca 10 kr stykket. Har tenkt å bestille meg noen slike m/tilbehør neste gang jeg bestiller noe derfra. Med en sånn løsning kan du regulere spenningen fra 12 volt og nedover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå