Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fjerne mitt potte?!


sveintoreh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle effekten gå ned?

 

Sugemotor, også fjerner han noe av motstanden som skal være der..??

Dette er en helt vanlig missoppfatning. Ingen motorer yter bedre av motstand. Det som ofte tenkes på da er at for store rør ikke er bra. Det stemmer, men ikke på grunn av lavere motstand. Poenget med å ikke bruke for store rør er å beholde PULSEFFEKTEN i rørene, ikke å ha motstand. Riktig dimensjonerte rør svelger unna nok eksos til å ikke gi for stor motstand, samtidig som pulseffekten som hjelper til med å dra ut eksos enda fungerer bra. For store rør gjør at man mister pulseffekten.

 

Jeg ser ikke for meg at å fjerne en lyddemper skal ha noen som helst negativ innvirkning på ytelsen, heller tvert om.

Lenke til kommentar

Heh, hva er ei "potte", hva er en "lyddemper"...?

 

Det samme, "potte" er forkortelse for "lydpotte", som igjen er et annet ord for lyddemper.

 

Om den er midt under eller bak har lite å si for hva den er, men jo lengre fram lyddemperen sitter, jo kraftigere pulser er den utsatt for.

 

Det er ikke uten grunn at turbo-biler som f.eks Escort RS Turbo som har bare én lyddemper orginalt, har lyddempern helt bakerst. (der den minst påvirker pulsene i eksosanlegget)

Lenke til kommentar

Det er vel litt annerledes på turbobiler som tross alt har overlading til hjelp for å fylle sylindrene. Der er det jo stort sett bare om å gjøre å få eksosen raskest mulig ut fra eksoshuset slik at eksosen på tur inn ikke bremses opp.

 

Dessuten er jo selve turboen en ypperlig lyddemper, så det er vel ikke behov for mer enn en lyddemper for å dempe lydnivået.

 

Men jeg er ingen ekspert innen området eksospulser/scavenging

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke gå så voldsomt i detalj da, men les innlegget til cossiemk1. Han tror visst "potte" er en del av et eksosanlegg, og absolutt ikke det samme som en lyddemper :p

 

Edit:

Forresten, cossiemk1: Hva mener DU er forskjellen på ei "potte" og en lyddemper?

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Nå er det ikke lyddemperen han skal fjerne heller, men potta midt under ;)

har heller ikke sagt at en potte ikke er en lyddemper

Mulig jeg missforstår deg, men jeg synes det er nettopp det du sier.

 

 

Tilbake til saken. Jeg tipper det bor en halv hk ekstra i å erstatte fremre lyddemper med rett rør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
her er det vel mere lyd det er snakk om..

sett i et åpent luftfilter. da får du grommere lyd for lite penger.

ja, du kan fjerne den potta og sette på et grenrør.

 

Fjerne potta og sette på et grenrør? :p

 

Grenrør er jo den framste delen av et eksosanlegg der eksosen fra sylindrene blir sammlet.

Grenrør og manifold et det samme.

post-25176-1196004315_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...