gotdotnet Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hei Jeg har en gammel (fra 1999) pc hjemme som jeg kunne tenkt meg å sette mere minne i. Jeg kjører win2k3 på denne maskina, ønsker å kjøre exchange i tillegg... - jeg bruker maskina som server i mitt hjemmenettverk, slik at jeg kan lære meg administrasjon av windows network. I dag har maskina 128MB ram og maskina må gjøre mye harddisk swapping når jeg starter et program, så tenkte at det å sette inn mere minne vil sparke nytt liv i denne gamle maskina Min maskin har et slikt hovedkort Passer dette minnet til hovedkortet. Hvis det passer så vil jeg kjøpe 3 stk, slik at jeg får 768MB ram til sammen (erstatte de 2 minnebrikkene som står i maskina)... På forhånd takk Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ja, det er korrekt, men du kan kanskje kjøpe noken brikker brukt? Til halvparten av prisen eller tilnærma erlik gratis... Sikkert 100 vis av folk som har slik ram liggende og slenge... inkludert meg. Send ein PM om du vil kjøpe eit par 256 brikker... kanskje eg har 512 også.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 All SDRAM skal fungere på det hovedkortet, så det du peker på er nok riktig ja. Det sagt så er det en synd og skam å bruke så mye penger på SDRAM som tross alt er forferdelig gammel teknologi. Du hadde fått mer enn dobbelt så mye RAM for pengene på DDR/DDR2 RAM, men det kan du jo selvfølgleig ikke bruke da... Det jeg prøver å si er at jeghadde annbefalt å høre på bruktmarked, evt. forum om det er noen som tilfeldigvis har noe SDRAM liggende rundt i skrotehaugen. I så tilfelle er det nok flere som vil gi deg det de har for kun fraktpenger, siden DSRAM er verdiløst skrot for de fleste av oss. Det er verdt å høre ihvertfall. Ellers så må du være forsiktig med å bruke så mye penger på å oppgradere for mye på noe såpass gammelt, for datadeler er jo så billige for tiden at det hadde ikke kostet deg mer enn 2000'ish for en pent brukt full PC som er mye sterkere... Håper du får en ordning på det. -Stigma Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Enig med resten her. Bruktmarkedet og gjenbruk er tingen. Mange har sånt liggende og støve ned og kan sikkert gi det til deg billig. Jeg tror ikke det skal være noe problem å få 128MB-brikker for 50 kroner og 256MB-brikker for 100 kroner. Merk at hovedkortet tar maksimalt 3 stk 256MB-brikker av typen dobbeltsidig. Lenke til kommentar
gotdotnet Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 hvodan kan jeg finne ut om en minnebrikke er dobbeltsidig? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Det er ikke så lett å finne ut av, men man kan søke opp produktnummeret og finne ut om den er enkelt eller dobbeltsidig. Evt. prøve det ut. Jeg tror de aller fleste 256MB SDRam-brikker du finner på bruktmarkedet kan brukes. Hvis det er feil type så vil halvparten av minnebrikken bli usynlig for PCen. F.eks at en 256MB-brikke vil fungere som en 128MB-brikke. Lenke til kommentar
gotdotnet Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 jeg åpnet nettopp kabinettet og sjekket minnebrikkene som står i maskina. Minnebrikkene (en grønn plate) har svarte klosser montert på den ene siden. Kan det bety at minnebrikkene som brukes er ensidig?.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå