SmoPe Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Hei en kompis av meg greide å ødelegge skjermen sin. det kom litt røyk og knitrelyder og svart ble det. jeg har nå lokalisert feilen som var en duppeditt. På kortet stod det R802. Og duppetitten ser ut som ett flatt smileyfjes grønt sådann. med to bein. Av de vi kan tyde på duppetitten så står det SCK +noe og 3 til slutt. Jeg tror det er en type motstand på grunn av at det står R802 på kortet, men jeg er ikke akkurat sikker. Hvis det er noen som har noe peiling på dette ville jeg blitt glad for om de kunne fortelle meg hva det er, om jeg antagligvis kan bytte den og om hvor jeg kan få tak i slike. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Jeg ville tatt kontakt med produsenten av skjermen og bare sagt hvilke merke/modell det var og spurt om specs på R802. Det er mest sannsynligvis motsand nummer 802 på kortet, men den hørtes litt rar ut etter din beskrivelse... Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 3. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2003 hvis du gårinn på elfa.se og ser på ulineære motstander så kan du se hvordan de ser ut sånn ca. Men jeg skal ta kontakt med de og høre hva de sier. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Lever skjermen inn inn til et firma som fikser skjermer. At du har funnet en svidd motstand og tror den er feilen er..feil. Motstander svir ikke bare slik uten videre. Det ligger en foranliggende feil som gjorde at motstanden svidde. Sannsynligvis er det en halvleder som ikke ville leve lenger. Folk som ikke vet hva en motstand er har egentlig ikke noe å gjør inni et slikt apparat. Det er farlige spenninger tilstede. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 4. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg er klar over at det er mest sannsynlig en foranliggende grunn til at den tok kvelden, men det er en gammel skjerm og det er ikke verdt og levere den inn. Derfor kan det jo være ett lite skudd i blinde og prøve å bytte ut motstanden. For selv om sannsynligheten er liten for at det er den som er hovedfeilen så kan det jo hende. Og hvordan skal folk lære seg nye ting hvis vi skal være redd for alt. De fleste av oss har jo litt vett og vet at vi ikke skal veive alt for mye med skrutrekkern eller loddebolt inni der. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Bare du vet hvor høyspenten ligger så. Si at du vet hvor den er. Ikke ta på den. Jeg skal spare deg for alskens plager... Hvis du ser oppe selve tuben, så ligger det er slags gummilokk med en ledning inn i. Fjern gummilokket, og du sitter igjen med to små fine ledere der. Sett monitoren i kontakten, og du har ca. 25kV. Svir litt det. Bokstavlig talt. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå