Gå til innhold

Sid Meier`s Alpha Centauri : Å finne igjen et spill jeg trodde var dritt

Anbefalte innlegg

Okey. Jeg må innrømme jeg ikke likte spillet i det heletatt da det kom ut. Synes det var helt uforståelig. Testa demoen litt men falt ikke i smak.

For noen uker siden lastet jeg det ned( fyfy jeg vet) Og ble så opprømt over spillet at jeg fant det lurt og kjøpe orginalen på cd. Han jeg kjøpte det av hadde også kartet inntakt så jeg ble bare enda mer happy :)

Men kartet er jo så gigantisk , hvordan skal jeg få noe oversikt? pakke det ut på gulvet ? Eller skal jeg henge det opp på veggen? I frykt for at teip skal revne det ganske godt bevarte kartet vet jeg ikke helt.

Spillet er mystisk, tidkrevende, vanskelig , kompleks og gammelt på engang. Det er så utrolig bra, at jeg har tatt en lang pause fra alle andre spill jeg har vært opptatt av i det siste.

Og musikken da, passer perfekt.

For en deilig følelse og finne igjen et gammelt spill du trodde var dritt, som egentlig er knallbra.

Håper jeg finner flere spill som gir meg en aha opplevelse framover. Men nå er det Alpha Centauri til jeg blir møkklei, noe jeg tror kommer til å ta en stund :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alpha Centauri er fullstendig genialt...både i ein- og fleirspelar. :) Forstår ikkje korleis du kan ha trudd det var dårleg.

Sjølv hadde eg teknologikartet hengande til pynt på veggen på hybelen når eg var student. Ikkje fordi eg trengte det...når du har spelt det so mykje som meg, kan du teknologikartet.

Kay

Lenke til kommentar
Det er trist at han holdt seg til Civ spillet og droppet Alpha....rett og slett tragisk. Kjenner ikke til noe annet sim spill som dreier seg om verdensrommet...noen andre som vet om en?

Reknar med du meiner strategispel? Det opplagte er vel Galactic Civilizations-serien, som best kan skildrast som "Civilization i verdsrommet". Spela har fått gode omtalar, sjølv om dei ikkje heilt funka for meg. Og so er der ein gammal serie, Master of Orion. Har ikkje prøvd nokon av dei spela sjølv.

Eg kunne òg godt ha tenkt meg oppfølgjarar til både Alpha Centauri og Colonization. Men dei må sjølvsagt òg fortsette med Civilization-serien. :)

Kay

Lenke til kommentar
Eg kunne òg godt ha tenkt meg oppfølgjarar til både Alpha Centauri og Colonization. Men dei må sjølvsagt òg fortsette med Civilization-serien. :)

Eventuelt et Civilization som fortsatte som Alpha Centauri da du sendte opp romskip, med handelselementene fra Colonization ;)

Ellers hadde et Alpha Centauri 2 med diverse Civ4-elementer ikke vært å forakte. F.eks. at man fjernet voksende fungus (som overtok pollution-rollen fra tidligere Civ-spill), bestemte grenser etter kultur, og fjernet hele ideen om å bygge byer på havet. :wee:

Lenke til kommentar

OK, nå er det så mange som har bejublet alpha cantauri at nå skal jeg jaggu gi det en ny sjanse. Spilte det en del da det kom ut men synes liksom ikke helt det tok av, og senere har jeg ikke giddet å reinstallere det.

Hvis dere vil ha civilization i rommet så er forøvrig Master of Orion 2 sterkt anbefalt. Godt sammensatt teknologi-tre, planeter og stjerner istedenfor kolonier og byer, mulighet for å detaljstyre taktiske romkamper og min favoritt: stor variasjon hos de ulike rasene som er motstanderne dine samt at du har anledning til å skreddersy din egen rase med alskens egenskaper som gir stor variasjon mht spillets gang.

Det er vel sikkert 10 år gammelt nå, men animasjon og musikk er fortsatt fullstendig kurrant. For ikke å snakke om at gameplayet er godt som gull, ikke minst for alle som er vant til civ-måten å spille på.

Lenke til kommentar

Jeg leter stadig vekk etter gamle gode spill jeg spilte ihjel på starten og midten av nittitallet, men det er ikke så lett å finne :(

Syns noen burde prøvd og fått tak på og releasa det som fins av gode gamle klassikere. Noe finner du jo, spesielt i nettbutikker i Norge, men jeg syns det blir litt dyrt. Det meste koster tett på eller over 100 kroner, og det er svært lite der fra før 98-99 nå.

Steam har faktisk et par godbiter, og jeg hadde heller sett at de hadde kjørt litt mer på å release slikt enn alle de nye spilla som absolutt skal klemmes inn (hvorav 70% ikke er verdt penga).

Leter f.eks. etter de gamle Tex Murphy spilla (detektivspillene som kom på 5-6-7-8 cd'er og hadde video), masse gamle Apogee-spill, adventurespill fra 92-96 eraen (heldigvis har Lucasarts tatt til vettet og releasa sine spill på nytt nå, samme med Sierra), ja, lista er lang. Alpha Centauri er helt klart en av spilla jeg vil spille igjen.

Vet jeg sikkert kan laste ned mye av dette, men jeg hadde glatt betalt for en Apogee-samlepakke med de 10-15 mest populære spilla dems fra 90-94 f.eks.

Edit; På samme måte som at jeg betalte $70 for "ID Super Pack", med alt ID Software har gitt ut fra første Commander Keen til exp-en til Doom3. Billig ble det og med en dollarkurs på rundt 5.20 :)

Endret av stonebro
Lenke til kommentar
Reknar med du meiner strategispel? Det opplagte er vel Galactic Civilizations-serien, som best kan skildrast som "Civilization i verdsrommet". Spela har fått gode omtalar, sjølv om dei ikkje heilt funka for meg. Og so er der ein gammal serie, Master of Orion. Har ikkje prøvd nokon av dei spela sjølv.

Kay

Har spilt litt på Galactic Civ/Master of Orion spillene men de falt svært lite i smak. Var jo bare et "interface" spill, svært lite bygging av byggninger og sånn.

Savner noe ala Settlers/Anno 1701 stil men i Sci-Fi setting... Sci-Fi holder på å bli vannet ut med alt dette Medevil times spillene...er så møkklei av fantasy og sånt.

Lenke til kommentar

Tja, dersom du er åpen for sanntid og veldig utdatert grafikk, har du jo Utopia - The Creation of a Nation. Det var ein av favorittane mine til Amiga. :)

Eg nemnte spelet og la ved eit skjermskot her.

EDIT: Ser ut til at direktelenka ikkje fungerte. Dersom ho hadde gjort det, ville ho ha ført deg til innlegg 784 på denne sida.

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Etter mye prøving og feiling spilte jeg Spartans på det 6 forsøket. Jeg ble faktisk sittende 7 timer i strekk og spille. Tok bare en pause her og der for og spise og drikke.

Totalt hekta, glemte fort tiden. Det som er det mest sære av alt er vel global oppvarming og at sjøen stiger og stiger.

Kansje dette er favorittspillet til Al Gore? ;)

Jeg bruker mye automatisering av units,har alltid en 2 - 3 stk Formers i begynnelsen som fjerner fungus , noe måte jeg kan få disse til å ikke gjøre jobben så fort? Alså det går så fort når det fks er en former sin tur at jeg ikke ser hva som skjer. En slags 30x speed. Eller en knapp for å stoppe units som er automatisert? hmm

Lenke til kommentar

Jeg bare slenger meg på denne tråden for å hylle Alpha centauri. Jeg spilt det en god del da jeg studerte. Hadde nok hatt litt bedre karakterer hvis dette spillet ikke fantes. Enest døve med spillet nå er at det har blitt for lett, jeg har spilt det alt for mye.

Jeg automatierer aldri formers i begynnelsen av spillet, og knapt senere heller. Men jeg tror det er en option i preferences der det står skip automated veichles at the end of turn, eller noe sånt.

Men jeg får ikke expansionpakken Alien Crossfire til å virke på min data. Jeg har XP. Har lett rundt på nettet, men ikke funnet noe som virker.

Lenke til kommentar

Åh, den hadde eg heilt gløymt av. :) Jau, det stemmer, kjøper du "Beyond the Sword" til Civ4, får du med "Final Frontier"-modden, som fungerar som eit eige Civ-spel, der handlinga foregår i verdsrommet.

Eg må hugse å prøve meg på den når eg er ferdig med omgongen eg held på med no (måtte leite fram att Civ4 etter å ha sett denne tråden).

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...