Gå til innhold

3D-briller eller 3D-"skjermer". Har dette blitt bedre i det siste?

sedsberg

Anbefalte innlegg

For lenge lenge siden (TNT2-tidene) fikk man noen Asus (bl.a.) skjermkort med 3D-briller. Jeg testet disse og fikk mer eller mindre imponerende resultat. Var ikke mye de fungerte bra på. Disse fungerte på en ganske primitiv måte. Å tenge opp to forskjellige bilder og blokkere for annenhvert øye avhengig av hvilket bilde som vises.

Dette var evigheter siden og jeg lurte på om det i det siste hadde kommet noen bedre versjoner. Eller om det finnes briller med ekte skjermer (f.eks. én LCD pér øye). Har testet dette også for sinnsykt lenge siden.

Noe annet jeg har tenkt på er at det i dag er sinnsykt mange skjermkort med utgang for to skjermer. Dette burde det gå an å utnytte for eventuelle produsenter av 3D-briller. Lage et par briller med innebygde skjermer (har blitt laget før, så dette er mulig) og bruke en utgang på hver skjerm. Effekten ville blitt "awesome"!

Noen som har linker til informasjon om slikt? Eller linker til netshopper som selger ymse 3D-briller?

For eksempel noe slikt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det er to vanlige måter å lage 3D.

Enten shutter briller, der brillene bolkkerer ut lyset vekselvis for hvert øye og dermed serverer hvert øye med "riktig" perspektiv og gir deg en 3D opplevelse. Største fordelen er at det er billig utstyr, enkelt og lett å ha på brillene, og det er relativt god støtte, ihvertfall med Nvidia så langt jeg vet, så det skal kunne fungere på nesten alt i grunn. Dette fungerer dårlig på LCD skjermer dog, pga responstiden er ultra-viktig for å lage god effekt.

Den andre er å bruke sliek briller med en skjer mfor hver, men om du skal ha gode slike så er det ofte både dyrt og tungt/klumsete utstyr. Dessuten må du rendre 2 forskjellige vinkler til en hver tid, så du vil få mye dårligere framerate.

Så joda, ting er blitt bedre også på denne fronten, men det er vel generellt sett for mange ulemper med disse tingene til at det slår gjennom på massemarkedet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Som et moderne alternativ kan jeg anbefale projektor. Det er ikke 3D, men 84"+ bilde i 1280x720 er rett og slett imponerende og hadde for min del samme effekt av "verden utenfor vinduet" som 3D briller hadde. Brukte forøvrig Elsa Revelator på TNT2U :)

Lenke til kommentar

Ja jeg så at et par briller med 800x600-oppløsning kosta ca. 12.000kr. +mva +frakt. Så det er ikke noe jeg ville bestilt uten å ha prøvd det først. Virtuelle skjermstørrelsen på de brillene var 70" :D

Testa en tidligere versjon av de brillene for lenge siden. Var ikke så ille å ha på seg faktisk. Tror det er mest prisen som ville skremt folk.

Som et moderne alternativ kan jeg anbefale projektor. Det er ikke 3D, men 84"+ bilde i 1280x720 er rett og slett imponerende og hadde for min del samme effekt av "verden utenfor vinduet" som 3D briller hadde. Brukte forøvrig Elsa Revelator på TNT2U :)

En prosjektor (gamle typene) tegner vel opp bildet på samme måte som en CRT-skjerm? Da kunne kanskje shutter-briller fungert? Det hadde tatt litt av. :p

Lenke til kommentar

DLP-prosjektorer skal fungere med shutter-briller. Problemet med 3D-oppsett er egentlig at nvidia ikke har kommet med ny 3d-driver siden juni 2006.. (men nyere betadrivere er tilgjengelig på guru3d.com) Støtte for vista er det heller ikke enda, og om det noengang kommer er vel egentlig tvilsomt.. :(

De nyeste 3dbrillene jeg vet om er disse: http://www.3dvisor.com/

De har 2 oled-skjermer og oppløsning på 800x600.

Lenke til kommentar
LG har jo laget en 3d-flatskjerm som ble vist på elektronikkmessen for ikke lenge siden.. den trengte jo dedikert innhold, men det er jo ikke noe problem med spill..

den 3d skjermen klarte jeg ikke å se på i mer enn 3 min, ble rabalder i hodet mitt av det.

Kommer det ikke imax filmer på BD etterhvert? Er det ikke 3D på noen av disse?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bestilte meg et par eDimensional shutter-briller. Fungerer (nesten) på LCD. Testa med en 19" samsung og fikk perfekt stereo-bilde på nederste halvdel av skjermen. På øverste halvdel virka det som den bomma litt på synkroniseringa. Merkelig nok fungerte det best på 75Hz (vs 60Hz).

Støtten virka laber men så testa jeg ikke så veldig mange spill. Noe som derimot var ganske morsomt var et program jeg fant hvor man kan lage egne stereoskopiske (?) bilder. Programmet heter 3DCombine og støtter mange forskjellige typer 3D-briller, inkludert i-glasses og de derre to-fargede brillene som har fulgt med donald/fantomet/etc. før. :p Samt det støtter "cross-eye-metoden" (to bilder ved siden av hverandre, og hvor man skjeler med øynene for å få hvert bilde på hvert øye).

Man kan enten sette sammen to bilder eller man kan laste inn ett bilde og lage et depth-map som programmet bruker for å generere det andre bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...