Gå til innhold

unngå orange bilder under mørk-foto?

Anbefalte innlegg

hei!

Lurer på hvilken innstilling jeg bruker feil, når jeg får orange bilder under fotografering i svakt belyste steder? Jeg bruker lang lukkertid på mellom 3-10 sekunder.

er det hvitballanse eller noe annet? tenker dette er et kjent fenomen som dere sikkert kjenner til?

Peace!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvitbalansen ja. I lampelys er det nesten ikke blått i det hele tatt, så det kan være ekstremt vanskelig å få WB rikitg - jeg har bla. noen nattbilder fra festningsvollen på Oscarsborg, hvor det overhode ikke finnes informasjon i blåkanalen...

Jeg driver ikke så mye med den typen foto selv, men svenske Foto har en artikkel om nattfoto i byen denne måneden, og der tipser de om at WB for solskinn ofte gir en fin effekt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dette er kjente saker.

Det er hvitbalansen som blir feil - et vanlig problem. Vanlige glødelamper gir et mye gulere lys enn solen, og når du tar bilder i slikt lys, så tar kameraet ofte feil.

Det er flere måter å løse dette.

1. Prøv å sette kameraet's hvitbalanse til incadescent eller tungsten.

2. Skyte i RAW, og korrigere hvitbalansen i RAW-behandlingsprogrammet.

3. Korrigere fargen i bildebehandlingsprogrammet.

Tom

Lenke til kommentar

Til Toms pkt. 3, så er det forsåvidt riktig at det av og til er mulig å rette opp hvitbalansen også i jpeg, men resultatene kan bli groteske. Forskjellen på 2 og 3 er at man i 2 har all den informasjon bildebrikken fanget opp tilgjengelig for å beregne bildet på nytt med en ny hvitbalanse. Forsøker man å gjøre det samme i 3, så må man rett og slett "strekke" data ved å lage store, tomme mellomrom uten informasjon i en (eller flere) fargekanaler, og fylle dem med antagelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...