Gå til innhold

Trenger boktips: Norrøn og gresk mytologi, egyptisk historie.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan gi noen tips hvis du vil gå litt til kildene når det gjelder gresk/romersk mytologi i alle fall. Det var muligens ikke denne typen litteratur du var ute etter, men den anbefales uansett på det varmeste!

Theogonien av Hesiod er en forholdsvis kort beretning om gudene som ble skrevet rundt 700 før vår tidsregning. Du kan enten kjøpe den på engelsk, eller finne den danske utgaven på biblioteket. (Jeg tror ikke den finnes på norsk, men jeg kan jo ta feil.)

Ellers er Forvandlingene (Metamorphoses) av Ovid en fin samling. Bakpå utgava mi (som ble kjøpt brukt, siden ikke den heller finnes på norsk for tida) står det at den er en hovedkilde til vår kunnskap om antikkens mytologi.

Iliaden og Odysseen av Homer og Aeneiden av Vergil (sistnevnte må kjøpes på dansk, engelsk eller et annet språk) er selvsagt også må ha-bøker innen dette området.

Alt du kan oppdrive av tragedieforfatterne Aiskylos, Evripides og Sofokles kan også anbefales, siden så å si alle stykkene er basert på allerede foreliggende mytologisk materiale.

For øvrig anbefaler jeg å sjekke ut bokserien Thorleif Dahls kulturbibliotek, som har massevis av originalteksten fra antikken og framover. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...