Gå til innhold

Den store tørrbulk tråden


ugotabanana

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har synspunkter på hva som skjer dersom vi får en generell nedtur på verdens børser? Markedet vil jo fortsatt være der for tørrbulk, men vil papirverdien synke mye i et slikt scenario? Behovet for tørrbulk vil med dagens utsikter være bra i lange tider fortsatt.

Flere meglere og redere har uttalt at resesjon i US ikke vil hindre at tørrbulkratene vil være høye.

Bare disse uttalelsene bør vel tolkes positivt, men makro vil dra ned kurs om ikke det værste er over og vi får vinter-rally!

Lenke til kommentar

En optimisktisk artikkel om tørrbulk idag, og forrige ukes dipp i BDI. Når sant skal sies er jeg ikke nevneverdig bekymret over denne dippen.

 

-

New global trade patterns are raising freight costs

 

 

BREAKING records can become monotonous after a while. The Baltic Dry Index, which tracks the costs of shipping “dry” goods such as iron ore, coal and grain around the world, dipped this week after hitting an all-time high on November 13th. But it is still up 154% from a year earlier.

 

As with so much to do with commodities, the extraordinary rise in freight rates is partly because of China's appetite for raw materials. A dearth of new ships, and flotillas waiting to berth in overcrowded ports (especially in Australia), are also driving rates higher. The cost of shipping iron ore from Brazil to China is now more than the cost of digging up the ore itself.

 

Yet what makes the problem worse (or better, if you are a ship-owner) are the ways in which shifts in supply and demand are altering trade patterns around the world, especially in commodities like iron ore and coal, which are the most frequently traded cargoes in international shipping.

 

Take iron ore. China's biggest suppliers—Australia and India—have been unable to cope with the surge in demand. According to Icap Hyde, a firm of shipbrokers, Australia's market share of China's iron-ore imports fell from 70% around 15 years ago to about 40% last year. Earlier this year, to ensure enough iron ore for its own industries, India imposed tariffs on sales of iron ore abroad.

 

Over the years, Chinese steel producers have scouted elsewhere for the metal—mainly in Brazil, where they have secured long-term supply contracts. But it takes three times as long to move cargo from Brazil to China as it does from Australia, which, in effect, reduces shipping capacity for each shipment of Brazilian iron ore to China that comes at Australia's expense.

 

Meanwhile, China used to export much more coal than it imported, according to Jon Chappell of JPMorgan. As recently as 2001, its net exports of coal were 89m tons. So far this year, it has imported almost as much as it has exported. Other East Asian countries such as Japan, South Korea and Taiwan relied heavily on China for coal and now have to import it from Australia, South Africa and the Americas. So does India. Meanwhile, drought in Australia has meant that large Asian importers have had to ship grain from as far away as America.

 

In general, points out Icap Hyde, there is an “oceanic imbalance” between the Atlantic and Pacific. Supply is spread across both oceans, even as demand is concentrated in Asia. Shipping ton-miles for the major “dry” goods, which indicates the extent to which more freight is moved over longer distances, rose by 45% between 2001 and 2006. That is good news for freight rates, if any more were needed. By all accounts, the bull run is likely to last until 2009, when a huge number of new ships are due to be launched. Let's hope they are built for trans-oceanic travel.

 

Kilde: http://www.economist.com/finance/displayst...ory_id=10180849

-

Lenke til kommentar
Stiger vel en god del i morgen hvis presset øker, og daler med minst 0,50$ på onsdagen pluss eventuelle kraftige nedsalg hvis det forekommer.

Det er vell ikke sikkert. GOGL har aldri gått ned på ex-utbytte, nå har det riktignok vært kun 0.05$, FRO gikk ex-utbytte idag på 8,- og holdt seg bra og tildels i pluss idag. Kutt ut usaklig tulle baissing som ikke holder mål.

Lenke til kommentar

FFA vannvittig forbedret ikveld og PM4TC opp med 5.000 USD dagen, BRA! FFA var forøvrig opp over hele fjøla og det var oppgang i US.

 

Skulle GOGL gå blå imorgen er jeg ikke overrasket, dog forventer jeg meg nedgang på 1,50,-

Vende punktet for sesongen kan være iferd med ta fart, og BDI følger som regel FFA noenlunde.

 

Kommer nok bare nedbetale gearingen min som sammenlagt er på rundt 200.000,- med utbyttene som kommer. Tør ikke geare mer slik som makro er.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Hadde vært godt å sett at vi gikk opp i dag også..

Leste at teknisk sett så er det en oppgang på 1,4% siden det er verdien som GOGL sank med etter utbytte..

 

Har sitti hjemme stort sett i dag, og fulgt med.. hele porteføljen var -3% og GOGL med 4,5 på ett tidspunkt, men nå er det 1,3% opp, uten drahjelp fra GOGL.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...