Gå til innhold

Den store tørrbulk tråden

ugotabanana

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bli farlig. Fredrisken kan hente inn penger om de trenger. Men tørrbulk kommer ikke til å være bra de neste 5 åra.. historisk viser det seg at shipping er meget syklisk og den smellen er bare en kopi fra sist.

Jeg for min del kom meg ut av alt med shipping i høsten 2007 etter mange gode år.

Mye mulig gogl og andre shipping aksjer er billig nå og på sikt, men jeg satser ikke penger på disse da jeg ser en rekke bedre investeringsmuligheter som gir mer avkastning. Jeg gidder ikke binde opp penger og sitte i 5 år å vente på avkastning når man kan finne bedre investeringer i mellomtiden.

Jeg skal nok tilbake i shipping men for min del er det alt for tidlig. Shipping er avhengig av bedring i real økonomien og den har så vidt startet å bli ille.

Lenke til kommentar

Du tror ikke det er slik at at media har overdrevet totalt? Det er jo faktisk slik at det ikke har vært en eneste ordentlig resesjon i karrieren til noen av de journalistene eller investorene som finnes i markedet i dag, bortsett fra de veldig gamle og erfarne. 90-95 % har ingen erfaring som teller.

Av det vi har sett hittil var 90-92 verre i Norge. Også i 1981 og i 1974 var det verre enn det som har skjedd i Norge hittil.

Det tror jeg preger dekningen og pessimismen i det som er tidenes kjøpsmulighet.

Ben Bernanke gjør slik Japan gjorde i 2003 og trykker penger som en galning, og setter standarden for hva andre sentralbanker også skal gjøre, han har fått en høy stjerne hos de andre sentralbankene i denne krisen. Hele pakken av ting de gjør tilsvarer et halvt amerikansk statsbudsjett og burde få trenden fra 2003 til å fortsette med dette som en korreksjon. Alle pengene må gå et sted. I 1929-1932 gjorde de mye rart i USA, i Norge gikk det ned ned 50 %, men i USA økte de rentene for å forsvare gullreservene, lot 1/3 av bankene gå konkurs, og overlot markedskreftene til seg selv. I dag gikk Fannie Mae opp 60 %.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå hører jeg ikke på Se og Hør media og den delen av media som ikke skriver fakta.

” Hydro har besluttet å stenge Søderberg-anlegget i løpet av første halvår 2009. 450 ansatte mister jobben. I tillegg skrinlegges planene om K6-utbyggingen, en fabrikk som ville ha gitt 600 nye arbeidsplasser. Søderberg-anlegget på Karmøy produserer 120.000 tonn aluminium i året. ”

Det renner over av meldinger som denne. Den sier tre ting:

1. Veksten har stoppet opp ikke vits å bygge ny fabrikk.

2. Kutting av produksjonen som allerede var der.

3. Flere arbeidsledige, disse har i teorien ikke råd til aluminium produkter siden de ikke har jobb (denne er satt litt på spissen – poenget er at kjøpekraften er svekket noe som forverrer stasjonen)

Disse tilfellene er ikke alene av fakta meldinger bla bla har Ukrinas største stålprodusenter kuttet 40 % av produksjonen. Poenget er at det er mindre å frakte. Oljelagrene i USA stiger, når de er fulle er det også mindre å frakte noe frontline er et bra eksempel på. Omtrent halvparten av tørrlast frakten går til Kina, når veksten der går fra 12 til 9 % eksporten stuper også med 5 % sist i oktober.

Alle vet at bilindustrien er crap. Hva skal de med aluminium produksjonen i USA, Kina, Japan, Tyskland og alle andre bilprodusenter kutter ned og permitterer folk eller sier dem opp. Det er nok av fakta eksempler.

Men kanskje det verste er at dagsratene er under breakeven. Det vil si man taper hver dag på å frakte varer. I tillegg har man i løpe av 2009 og 2010 levering av båter som nesten dobler flåten. Alt dette er nok allerede priset inn.

For å være litt positiv kan jeg jo si at finanskrisen hjelper (den er ikke så ille at den ikke er god for noe) også på problemene i shipping den er ikke bare negativ. En rekke verft går konkurs, en rekke bestilte skip får ikke finansiering, en rekke redere går konkurs.

Men med litt shipping historie i bakhode så er dette vanlig i shipping noen gode år etterfulgt av mange dårlige. Muligens er enkelte selskaper eller mye av sektoren priset litt for lavt slik som jeg mener mange selskaper på resten av børsen også er.

Jeg ser bedre muligheter i andre sektorer enn Bulk samt mindre risiko derfor velger jeg å plassere pengene mine andre steder inntil vider og regner med det blir en del år til før bulk blir like lønnsomt som det har vært de siste gode årene. Man trenger ikke være i bulk når det går dårlig, kommer heller tilbake når det blir mer lønnsomt enn nå og fremtidsutsiktene tyder på.

Ben Bernanke er nok rett mann på rett tidspunkt og i rett stilling har vel doktorgrad og en rekke forskning på 1929 børskrakket og sånt så han er dyktig og handlings kraftig ikke tvil om det.

Også litt prosent regning:

”I dag gikk Fannie Mae opp 60 %.”

Men er den ikke ned 90 % fra før? Det betyr ikke at den bare er ned 30 % nå.

Hvis en aksje faller - 90 % må den + 900 % opp for å komme til samme nivå. Akkurat som en aksje som faller 50 % må doble seg for å komme opp på samme nivå. Og det er en lengre vei opp for å komme bare til utgangspunktet. Så det er liten trøst for de som har vært med fra toppen og ned. Men de som kjøper på bunnen har da tjent 60 % i dag.

Lenke til kommentar

Grunnen til at slike aksjer er spennende er at det er massevis av dem, som kan gjøre det bra om bare Bernanke trykker opp nok penger, og det er han godt igang med. hittil har han sendt avgårde et halvt statsbudsjett. fra bunnen er den aksjen opp 300 % på noen dager. Selv om flere av dem er verdiløse gjør politikken som USA fører med pengebruk til at de blir verdt noe.

I 1982 mente alle at bilindustrien var ferdig, men peter lynch kjøpte massevis til sitt fond. Jeg ser at det samme fondet nå kjøper flyaksjer, boligbyggere, om de kjøper bil vet jeg ikke. Men de kjøpte også teknologiaksjer på bunnen i 2002-2003. Det å investere etter "vedtatte" sannheter er ikke en måte å bli rik på.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Enorm risiko å gå i slike aksjer, man kan tape alt og å treffe bunnen er ikke lett

Sannsynligvis treffer man midt på og taper først 50 % for så å få 100 % gevinst. ;)

Jeg har sluttet med slikt for lenge siden, vertfall bare små penger jeg satser om jeg gidder. Klarer meg fint med to tosifrede gevinster i året til minimal risiko.

Ingen tvil om at det er mange gode kjøpsmuligheter på gode sikre selskaper som er dratt ned grunnet frykt. Også på Oslo børs. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Det ser ganske mørkt ut for GOGL. Har aksjer i de, og kommer til å kjøpe litt mer, sånn at jeg får fylt opp en børspott/jevna det ut til et rent nummer. F.eks 5000 aksjer, selv om børsposten er 2000 aksjer.

Så skal jeg heller la GOGL være og se etter andre selskaper jeg kan investere i.

Medio mars, sier de? Det blir et par spennende uker, må si det.

Lenke til kommentar

Jeg har regnet litt på dryships.

18,2 mill som prisen i norske kroner blir nå på et skip er nok ikke så dyrt, den gamle høyden var ca 775 millioner, virker som det er litt mye for et gjennomsnittlig skip. hehe, så kanskje det er billig med dryships nå om de greier seg.

Jeg lurer på hva det koster å bygge et skip.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...