Gå til innhold

Den store tørrbulk tråden

ugotabanana

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

har noen svar på hvorfor bulk har så stor nedgang idag? Jeg har satt inn penger for å handle aksjer igjen nå, da gogl umulig kan gå under 10 kr (??). Med mindre de endrer utbyttepolitikken sin..

edit:

FMJ: hvorfor? Jeg har ikke fulgt med i det siste, bare fått med meg at BDI har falt i det siste, men den er vel volatil som alltid..

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Er det noen som tror GOGL vil gå under 10? Eller vil Kina åpne stålindustrien snart igjen? Virker som om en del store selskaper snart går under...hva tenker dere?

Går under? Basert på aksjeutvikling kan det se sånn ut. GOGL tjener penger, og det samme gjør de fleste selskapene på OSEBX.

Q3 resultatfremleggelse blir derimot ikke annet enn hyggelig med slike børsfall.

Dog kastet jeg kortene i GOGL på 20 i snitt og har cash. Timing er vanskelig.

Lenke til kommentar
Smart å satse på GOGL nå da?

Smart nja, er jo finans uro nå.. Ikke sats penger du ikke har råd til å tape og helst ikke sats lånte penger. Men noe og tenke på er det helt sikkert. Nesten 15kr per gogl aksje vil jo jeg si er et røverkjøp!. Men det "kan" bli enda billigere.

Jeg selv har og vil laste opp med mer gogl aksjer nå siden det er så lav pris per aksje.

Men det er helt opp til deg om du satser penger eller ikke.

Endret av Seaman1
Lenke til kommentar

Utdrag fra tråden om gogl:

posenoff

02.10.2008 09:17

Endre

Hvis noen tror at Kina etc vil ha behov for mindre kull og jernmalm i fremtiden er de ikke helt på nett. Verden vokser videre.

Gogl er posisjonert til å bli en vinner i tørrlast markedet i årene som kommer.

Fiansielt er de et av de sterkeste selskapene. De har en utrolig dyktig ledelse. Og det er aksjonær vennlige i form av sin utbytte politikk. Kursen er tragisk nå, men den vil selvsakt ta seg opp. Etter hva jeg kan se er dette tidenes kjøp i tørr last markedet pt.

Lenke til kommentar

Enig om at nåværende kurs på gogl latterlig lav. I skrivende tidspunkt så ser jeg at gogl er under 14kr per aksje! skammelig. Dette forespeiler på ingen måte selskapets verdi eller gode fremtids utsikter. Jeg skal nok laste opp med enda mer gogl aksjer i løpet av dagen i dag eller i morgen.

Lenke til kommentar

Ang. gjenspeiling av selskapets aktivitet og fremtidige innteker gjelder dette mange selskaper på oslo børs. Et selskap som Aker sitter jo på en stor beholdning av cash, men likevel stuper aksjen og snart er jo selskapet kun verdsatt til sin kontant beholdning. Oslo børs er ekstremt påvirket av oljeprisen og usa og derfor faller gogl som alt annet. Derfor vil det være sannsynlig at gogl vil bli billigere enn dagens nivå selv om de tjener penger og har gode fremtidutsikter.. Selv vil jeg avvente og vente til "krise stemningen" i markedet roer seg..

Lenke til kommentar
Ang. gjenspeiling av selskapets aktivitet og fremtidige innteker gjelder dette mange selskaper på oslo børs. Et selskap som Aker sitter jo på en stor beholdning av cash, men likevel stuper aksjen og snart er jo selskapet kun verdsatt til sin kontant beholdning. Oslo børs er ekstremt påvirket av oljeprisen og usa og derfor faller gogl som alt annet. Derfor vil det være sannsynlig at gogl vil bli billigere enn dagens nivå selv om de tjener penger og har gode fremtidutsikter.. Selv vil jeg avvente og vente til "krise stemningen" i markedet roer seg..

Du har sikkert rett her.

ang. Gogl og at den vil bli billigere så har den allerede tatt en vendig nedover i dag og virker nesten som om den skal fortsette ned til det den var når børsen stengte i går ca: kr 12,75.

Har allerede kjøpt noen gogl askjer i dag så det får vell vente med flere kjøp til i morgen eller neste uke.

Håper på at "krise stemningen" skal gå over snart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor lavt kan egentlig BDI egentlig gå ned om oljeprisen ikke faller veldig dypt, med stabiliserer seg? Jeg regner med at det koster endel penger i drivstoff å frakte varer, og at det må komme en konsolidering der mange forsvinner fra markedet. De kan jo ikke frakte varer gratis heller. Jeg vet ikke om vi er der nå snart. Men jeg er ikke like pessimistisk på bulk lenger nå som BDI er såpass lav. Enten må oljeprisen ned til 30 dollar nå, eller så må det komme en form for konsolidering som gjør det mulig for de som overlever å tjene penger på frakt når oljeprisen er høy.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tallene i ECRI, en ledende økonomisk indikator falt den 10 oktober (bunnen?) til det laveste nivået siden oktober i 2002, samtidig som vekstraten ikke har økt så negativt siden 31 januar i 1975, (resesjonen i USA fra 73-75 sluttet 1 mnd senere). Det er bunn fra nå eller fram til sommeren 2009. Om sentralbankene greier å få ned rentene og kreditten begynner å flyte. Skjer ikke det kan det bli depresjonen 2 og en bunn enda senere. Hvis baltic dry hadde begynt å stige sammen med ECRI ville det vært et veldig positivt signal for at bunnen har blitt nådd. I 73-74 bear markedet snudde aksjemarkedet 5 mnd før de økonomiske indikatorene begynte å peke oppover.

Jeg tror USA har vært i en resesjon i 2 og 3 kvartal, kanskje 1 og, men det er noe med statistikken som ikke har fått det med seg fordi inflasjonen ikke har vært målt riktig, inflasjonen har vært MYE høyere enn statistikken har fått med seg, derfor har det ikke blitt registrert noen resesjon. Vanligvis begynner aksjemarkedet å ta seg opp mot slutten av en resesjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Helt utrolig at GOGL skulle falle så langt ned. Før elendigheten begynte i fjor var det noen på HO som snakket om at aksjen skulle under 20 kroner. Husker at jeg humret ganske fornøyd for meg selv av slike "latterlige" påstander. Nå ligger aksjen under halvparten og jeg grøsser ved tanken på at jeg kjøpte 4k aksjer for over 38 kroner i fjor høst! :scared:

GOGL til under 10 kroner virker som en veldig god handel. Spesielt med de utbyttene som er lovet de neste 6 kvartalene, men med all usikkerheten og alle de nye skipene som kommer utover, vil jeg nok fortsette å styre unna bulksektoren en stund fremover.

Lenke til kommentar
Helt utrolig at GOGL skulle falle så langt ned. Før elendigheten begynte i fjor var det noen på HO som snakket om at aksjen skulle under 20 kroner. Husker at jeg humret ganske fornøyd for meg selv av slike "latterlige" påstander. Nå ligger aksjen under halvparten og jeg grøsser ved tanken på at jeg kjøpte 4k aksjer for over 38 kroner i fjor høst! :scared:

GOGL til under 10 kroner virker som en veldig god handel. Spesielt med de utbyttene som er lovet de neste 6 kvartalene, men med all usikkerheten og alle de nye skipene som kommer utover, vil jeg nok fortsette å styre unna bulksektoren en stund fremover.

Det psykisk litt lettere å kjøpe når noe koster 38 kroner sammenlignet med 10 kroner. Jeg hadde en forventning om at BDI skulle mellom 1000-2000 og at gogl skulle til 10 kroner, men jeg hadde ikke forventet at det skulle skje så raskt. Alle de tiltakene som har kommet fra myndighetene tror jeg vil kunne få betydning for inflasjonen og er de heldige vil det gjøre at neste ekspansjon kommer før. Jeg tror det er litt oversolgt nå, og burde gå opp igjen. Det er ikke dyrt på samme måte som når det kostet over 25 kroner. Jeg tror ikke BDI vil falle betydelig under 800, var jeg en reder ville jeg heller la skipene stå i en havn sammenlignet med å frakte med tap.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg ikke akkurat har lagt formuen i dette :D

Kjøpte 1000 aksjer for 9,00. Min første aksjeinvestering og gjør dette mest for spenningens skyld (og selvfølgelig med et håp om at dette på sikt vil være bedre enn f.eks. banksparing). Synes folk jeg gikk inn for tidlig eller har vi sett bunnen? Var vel ingen som trodde på å se kurser under 10-tallet for noen måneder siden. Siste 52 uker har den jo gått ned over 75%. Hva mener folk om dagens kurs? Er vi kommet til et vendepunkt eller vil den fortsette ytterligere ned?

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...