festen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg tror den carry'n du har fort kan ryke, tror jeg hadde tatt en gevinst:) Lenke til kommentar
Endre Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 FFA har snudd i går og i dag, BDI er i ferd med å snu. Gode sjanser for litt oppgang nå. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Jeg er bull på bulk. Forhåpentligvis blir morgendagen pen. I dag også var det en fin GOGL dag (stigning dersom man trekker fra utbytte). US-bulk er pent opp i dag Endret 28. mai 2008 av Barcarolle Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Det må også nevnes at det er priset inn et større fall i papirmarkedet enn det vi foreløpig har sett. Kjøpte tilbake GOGL i dag. Nå snur det! Det tror jeg er dårlig timing. du er negativ til stort sett alt. Peter Lynch sa engang at negative innspill ofte høres mer seriøse ut, det gjør dine definitiv. Det nytter ikke være negativ til alt og alle om man vil tjene penger i markedet. De som fikk GOGL under 32 idag kjøpte smart. Endret 28. mai 2008 av Cape Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Hvilke skip er det egentlig som er på spot i GOGL? Endret 28. mai 2008 av Barcarolle Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Hvilke skip er det egentlig som er på spot i GOGL? 32% Panamax i spot for 2008 og 2009 - På Cape er det ingen. Dette spiller forøvrig ikke noen vesentlig stor rolle, kommer cape opp mye så splitter befrakter ballast på to pana. http://www.goldenocean.no/fleetlist/ Endret 28. mai 2008 av Cape Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Det er hold i oppgangen vi så i US. CS4TC Closing Previous (+/-) 28-May 27-May SPOT $212 486 $210 910 0,75 % CS4TC JUN08 $191 687 $178 687 7,28 % CS4TC JUL08 $165 288 $154 875 6,72 % CS4TC Q308 $165 288 $154 875 6,72 % CS4TC Q408 $161 188 $150 688 6,97 % CS4TC Q109 $138 375 $132 875 4,14 % CS4TC Q209 $129 063 $124 000 4,08 % CS4TC CAL09 $122 688 $118 938 3,15 % CS4TC CAL10 $80 750 $77 719 3,90 % PM4TC Closing Previous (+/-) 28-May 27-May SPOT $79 645 $80 542 -1,11 % PM4TC JUN08 $77 924 $77 126 1,03 % PM4TC SEP08 $73 888 $70 050 5,48 % PM4TC Q308 $73 888 $70 050 5,48 % PM4TC Q408 $72 788 $68 825 5,76 % PM4TC Q109 $65 238 $63 125 3,35 % PM4TC Q209 $62 050 $60 325 2,86 % PM4TC CAL09 $60 175 $57 325 4,97 % PM4TC CAL10 $40 800 $38 950 4,75 % Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Baltic Exchange Dry Index 11347 UP 102 BCI Baltic Exchange Capesize Index 18348 UP 460 BPI Baltic Exchange Panamax Index 9889 DOWN 17 BSI Baltic Exchange Supramax Index 6488 DOWN 86 BHSI Baltic Exchange Handysize Index 3330 DOWN 17 Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Vi får satse på at de andre segmentene følger på. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Mulig jeg så feil, men George Soros hadde tørrbulk (dryships inc ) i mars, men nå 20 mai hadde han ingenting:) Endret 29. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Det stemmer at Soros har hatt DryShips og solgt, han tok vel profitt da. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Vil ikke kredittkrisen og stigende råvarepriser hindre mange nybygg, og dermed bedre ratene? Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Kina må bygge så mange skip for å få ned fraktratene, og det øker etterspørselen etter frakt av jernmalm på grunn av at jernet til de nye skipene slik at fraktratene midlertidig holder seg høye. Dette kan imidlertid ikke vedvare. Altså, det over var en spøk ,hehe, men det er alikevel noe av den dynamikken som gjelder alt som har med Kina å gjøre :!: Det jeg tror er at først var det god vekst med lav inflasjon, men inflasjonen tiltok veldig, slik at det kan gå kraftig ut over veksten. Så hvis veksten drepes nok, renter er et passende våpen, da kan kanskje inflasjonen komme ned, men ratene vil ikke ha noe godt av dette, og det er helt uavhengig av nybygg. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Jernmalm etterspørselen for tørrbulkskip er en dråpe i havet av Kina's / India sitt demand. Samtidig som inflasjonen er et argument krakk-nissene og andre perma-bears liker. At enim i et annet innlegg forteller at han ville hatt skyhøy rente om han var sentral bank-sjef i Norge synes jeg vitner om en merkelig innsikt i økonomien. Om vi hadde hatt rente på 10% ville økonomien stoppet og landet gått i resesjon, umiddelbart og garantert. Det virker dog som enim har funnet ut at shipping ratene ikke er en boble og det faktisk må tilbys mye nybygg for å få ned ratene, det er i og for seg greit nok. Det andre han glemmer er at GOGL og JIN har priset inn store deler av det fallet som kommer i BDI i 2009, det kan fint forklare seg med at GOGL er edruelig priset her og faktisk ganske billig sett på P/NAV P/E og P/Dividend. Om noen mener GOGL er dyr så finn et selskap som er billigere på P/Dividend som for GOGL er 0.25. Om DNM eller andre hadde lagt disse ratene til grunn i sine estimater sitter GOGL igjen med P/E på 1-1.5, J Jeg akter sitte med mine GOGL Seadrill og Havila inflasjonsspøkelse fra permabears eller ikke. - Drybulk Shipping: Prepare for a New Record High Saturday, 28 June 2008 As reasoned in my previous article, the drybulk fundamentals remain healthy; in the following months, we witnessed a 100% increase in the drybulk rates. After hitting a new record high late in May, with BDI at an amazing 11,793 points, the market was steady for two weeks before dropping heavy in the latter half of June. In just a matter of days the the BDI plunged about 15%, once again terrifying the stock market. Since the end of June the drybulk rates have been increasing after BDI hit a low of 9,139, wich represented a 22.5% drop in only 5 weeks. The January drop was thought by some to be a one-off, but in this highly volatile business nothing but the extraordinary is to be expected. This is drybulk shipping; volatility alert! What happened this time? The sudden drop was triggered by capesize vessels released into the Pacific market. This turned the short-term psychology bearish, and the charterers took a rare time-out. Chinese officials had earlier called for import restraints following the rising iron ore stockpiles. The downturn was mainly related to the capesize market, but made a huge impact on the BDI. In the weeks before the correction the capesize rates pushed upwards outperforming the panamax rates, wich was held down by a weaker Atlantic market (farmer strikes in Argentina). At its peak the capesize:panamax ratio was at 2.87 versus a long-term average of 1.99 between the two vessel types. In these situations you will normally see charterers splitting capesize cargoes by chartering two cheaper panamaxes. However the increasing port congestion did not support cargo splits this time. The weaker panamax market proved unable to rise with the capesize rates, and the expanding capesize market was rather easy to push down short-term. At the moment the capesize:panamax ratio is 2.07 indicating that much of the obvious downside risks are less than just a few weeks ago. It is important to note that this rate drop was related to short-term factors. This kind of volatility must be expected both on the upside and downside, and is a part of the spot market's nature. It is not a sign of any changes in the long-term demand for drybulk cargo. As in the stock market the freight market is influenced by psychology short-term. When the utilization is 99% any minor changes short-term will have a major impact on the spot rates. The long-term time charters were in fact barely changed, opposite to what took place in the spot market both in January and June. The 1 year time charter was above the spot rate at the moment of meltdown, clearly indicating demand for vessels long-term. Low season near record highs After entering the traditional low season in May both the spot rates and time charters are near former record highs. As of today this still is the case, especially in the active panamax time-charter market. With the panamax spot average currently at $76,910, charterers are paying $82,000 for panamaxes 1 year with prompt delivery Atlantic and $78,000 in the Pacific market prompt. We are currently experiencing yet another counter-seasonal trend in the drybulk market. This must be ascribed to the increasing tonne-mile demand, rising congestion world wide and the strong demand in general for drybulk cargo. The well-known challenge is however the supply side, with a record high orderbook from late 2009 and early 2010. The supply of new buildings have proved to be less than expected so far this year. The slippage is already about 25% and delays are from 3 to 6 months even at some established yards. However there are already expectations that a few capesize vessels will be 12 months delayed, as one drybulk shipper reported earlier this year. The increasing yard slippage will presumably continue, and possibly worsen as more pressure is put on subcontractors and inexperienced yards. Of the 15m dwt expected to be delivered in the first half of this year, an estimated 11.5m dwt have actually been delivered. This represents a 2.9% net fleet growth, with only one handysize scrapped. Going into the second half the new-building supply is expected to be around the same level (expected 14.5m dwt). However the numbers are conflicting since most new buildings delayed in the first half will get delivered in the second half. With further slippage in the second-half orderbook there is reason to believe that the fleet growth will be about 6% in 2008. This is in the low end of the consensus from earlier this year, wich showed up to 8% without any slippage. Towards a new record high in Q4 The growth in iron-ore cargo is estimated to be 7.5% in 2008 and steam coal growing even more at 8.5%. So far the iron-ore trade have exceeded these expectations. The total demand growth will be higher when the tonne-mile demand is taken into account. The tonne-mile increase is hard to predict, but with the changing trade patterns the long-term trend is upward. Second half of 2007 showed a tonne-mile increase of 11%, and this trend have continued into 2008 with iron ore and coal shipped over longer distances. On the top of this the port congestion is expected to stay above 10% this year. Considering the fleet growth at 6%, slippage included, there seems to be an upside in the rates. The high season begins in the latter half of Q3 and will presumably reach its high in Q4. This positive outlook is already reflected in some degree in the freight-future market, where both capesize Q3 and Q4 is traded above the current spot rate. Q3 will prove to be good and I expect the rates to set a new record high in Q4. Source: Seeking Alpha http://www.hellenicshippingnews.com/index....4&Itemid=31 - Endret 29. juni 2008 av Cape Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg vet ikke om jeg orker å krangle med deg. Men at det er en dråpe i havet tviler jeg ikke på, det står at det var en spøk. At jeg ville hatt en høy rente stemmer, spesielt om jeg var sjef i USA. Sentralbankene har ikke som jobb å sørge for at alle idiotiske forretningsprosjekter lønner seg. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg vet ikke om jeg orker å krangle med deg. Men at det er en dråpe i havet tviler jeg ikke på, det står at det var en spøk. At jeg ville hatt en høy rente stemmer, spesielt om jeg var sjef i USA. Sentralbankene har ikke som jobb å sørge for at alle idiotiske forretningsprosjekter lønner seg. Krangle? Det heter diskusjon.no for at man skal diskutere og debattere. Jeg tolker det dithen at du ikke har flere argumenter som kan underbygge BDI på 1000-2000 og det passer deg muligens ikke fortsette debattere. Nivået på baisse postene dine er særdeles lavt med dårlig argumentasjon, mine innlegg derimot underbygger det meste av mine meninger med fakta og nøkkeltall. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Jeg vet ikke om jeg orker å krangle med deg. Men at det er en dråpe i havet tviler jeg ikke på, det står at det var en spøk. At jeg ville hatt en høy rente stemmer, spesielt om jeg var sjef i USA. Sentralbankene har ikke som jobb å sørge for at alle idiotiske forretningsprosjekter lønner seg. Krangle? Det heter diskusjon.no for at man skal diskutere og debattere. Jeg tolker det dithen at du ikke har flere argumenter som kan underbygge BDI på 1000-2000 og det passer deg muligens ikke fortsette debattere. Nivået på baisse postene dine er særdeles lavt med dårlig argumentasjon, mine innlegg derimot underbygger det meste av mine meninger med fakta og nøkkeltall. Jeg oppfatter det som krangel fordi du bruker så mye kraftuttrykk og nedsettende betegnelser for å underbygge dine påstander, dette er uprofesjonelt helt uavhengig om jeg faktisk var en komplett idiot eller ikke. Hadde du greid å uttale deg uten alle disse tingene i tillegg så kanskje jeg ville oppfatte det som diskusjon. Endret 29. juni 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Om noen mener GOGL er dyr så finn et selskap som er billigere på P/Dividend som for GOGL er 0.25. Hvis det hadde vært riktig hadde man fått utbetalt like mye som aksjen omsettes for hvert kvartal. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) P/Dividend til GOGL er vel nærmere 0,2. Det er likevel imponerende utbetalinger. Edit: nå ble jeg forresten litt usikker.. Snakket ikke Billund om utbytte i størrelse 1-1,5 dollar? Eller var det 1,5-2? Endret 29. juni 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Om noen mener GOGL er dyr så finn et selskap som er billigere på P/Dividend som for GOGL er 0.25. Hvis det hadde vært riktig hadde man fått utbetalt like mye som aksjen omsettes for hvert kvartal. Det er prisen du betaler for dividenden..... Dette er diskusjon.no i et nøtteskall, folk som mener at en person ikke legger fakta på bordet for så ikke underbygge det med hverken fakta eller noen nøkkeltall, kvaliteten her på forumet er slående lav. Tronni: P/Dividend varierer mye når GOGL svinger som den gjør, men aksjen er definitivt undervurdert på P/Dividend. Billung snakket om størrelses orden 1-1.5, men Billung legger seg som regel lavere for så overraske markedet positivt. Endret 29. juni 2008 av Cape Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå