festen Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Selskapene denne tråden omhandler er etter min mening bare en mindre del av en større kredittboble. Og jeg skulle gjerne gått short i gogl Se her for sammenligning, som kan sette alt inn i en større sammenheng: http://investmenttools.com/futures/bdi_baltic_dry_index.htm Jeg tror kina går inn for en hard landing. Tidligere tilsvarende bobler: http://www.your401k.org/Nikkei%20bubble%20channel.jpg http://www.stockmarketjungle.com/nasdhome.jpg http://www.lowrisk.com/image/nikkei.gif Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Da håper jeg du shorter GOGL - Det virker som du sammenlikner GOGL sin utvikling med andre chart. Det må du bare gjøre. Når jeg investerer er TA det siste jeg bryr meg om, jeg bryr meg også pent lite om utviklingen i chartene. Estimert CF for 2008-2011 er 5 USD per aksje. Dette uten noen form for asset play, sale/leaseback eller fraktavtaler. Om dette er noe du vil shorte med en aksjekurs på ~ 5.4 USD så må du gjerne gjøre det. Til din glede er det også veldig enkelt å shorte GOGL. Din argumentasjon er både latterlig og tullete. Baserer du dine posisjoner på dette blir du neppe særlig holden uten mye flaks. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Da håper jeg du shorter GOGL - Det virker som du sammenlikner GOGL sin utvikling med andre chart. Det må du bare gjøre. Når jeg investerer er TA det siste jeg bryr meg om, jeg bryr meg også pent lite om utviklingen i chartene. Estimert CF for 2008-2011 er 5 USD per aksje. Dette uten noen form for asset play, sale/leaseback eller fraktavtaler. Om dette er noe du vil shorte med en aksjekurs på ~ 5.4 USD så må du gjerne gjøre det. Til din glede er det også veldig enkelt å shorte GOGL. Din argumentasjon er både latterlig og tullete. Baserer du dine posisjoner på dette blir du neppe særlig holden uten mye flaks. Du hadde vel tapt ca 27,5 % på å kjøpe gogl den dagen du startet tråden og å selge i dag. Hvor stort blir tapet om 1 år, 50 % til? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Jeg så i en annen tråd at du anbetalte dollar. Mener du det, vil jo utbyttet fra GOGL bli høyere enn estimert med dagens priser. Endret 15. april 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 hvor har du de tallene fra? dessuten så jeg i en annen tråd, at du anbefalte dollar?? Da burde vel vertfall GOGL som betaler utbytte i dollar, være aktuelt. Det henger liksom ikke på grep. Jeg bare sjekket det i programmet mitt her. Hvis jeg slo inn rett på kalkulatoren:) Dollar har jeg tro på. Det har aldri før vært noe særlig under 5 dollar. Og nå er det blitt endel press i USA på å ikke senke rentene mer. Du får nå 100 yen for en dollar, det er ekstremt lite. Sist når dollar nådde 80 mot yen i 1995 så skjedde det en sentralbank aksjon mot dollar. Hvis råvarer er en boble som lufta er iferd med å gå ut av, kan yen være særdeles hyggelig å sitte med når carry tradene går opp i røyk. Men dollaren er og fristende billig. Topper i baltic dry indeksen knyttes mot bunner i dollaren. Vi hadde toppen i november. Men ikke noen rentebunn da, men det har vi kanskje sett nå. Ellers, så var dollaren på topp omtrendt når baltic dry var på bunn sist. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Bare legger til at jeg tror sterk dollarkurs er døden for de fremtidige utbyttene fra GOGL, fordi det selskapet vil tjene mest når dollarkursen er svak på grunn av sammenhengen med råvarer. Det har ingenting med tråden å gjøre, men jeg sitter å leker meg litt med ris og sukker futures, blir sikkert tap av det, men det har en ganske bra utvikling. Sukker er nå på drøyt 12, nedsiden er til 5 historisk, oppsiden før det blir all time high er 250. Når sukker først tar av kan det gå veldig høyt. Det er endel lagerkapasitet, men om markedspsykologien endrer seg til hamstring av mat, kan det i alle fall bli bra. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Lav dollarkurs er bra for shipping det har du helt rett i. Dog er mye av GOGL sin inntjening de neste årene fixed, båter på langtidskontrakter. hele 70% av flåten for 2008 og 2009 er på lange kontrakter. GOGL frakter primært kull og jernmalm, demand for disse to råvarene er enormt. McKinsley har anslått at man vil måtte bygge 50.000 skyskrapere i Kina. I India bor det nesten like mange innbyggere som i Kina behovet for høyhus og energi er enormt. Når oljeprisen regelrett går i taket er kull en attraktiv og billigere energi kilde enn olje. Du får være så negativ du bare vil til GOGL, men mange av argumentene dine har ingen rot i virkeligheten. At dollar kan være iferd med å bunne mot euro kan være godt mulig. Å dra en slik linje mellom USD og BDI som du gjør mener jeg er feil. Det er mye mer enn kun USD som drar bulk. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Lav dollarkurs er bra for shipping det har du helt rett i. Dog er mye av GOGL sin inntjening de neste årene fixed, båter på langtidskontrakter. hele 70% av flåten for 2008 og 2009 er på lange kontrakter. GOGL frakter primært kull og jernmalm, demand for disse to råvarene er enormt. McKinsley har anslått at man vil måtte bygge 50.000 skyskrapere i Kina. I India bor det nesten like mange innbyggere som i Kina behovet for høyhus og energi er enormt. Når oljeprisen regelrett går i taket er kull en attraktiv og billigere energi kilde enn olje. Du får være så negativ du bare vil til GOGL, men mange av argumentene dine har ingen rot i virkeligheten. At dollar kan være iferd med å bunne mot euro kan være godt mulig. Å dra en slik linje mellom USD og BDI som du gjør mener jeg er feil. Det er mye mer enn kun USD som drar bulk. Jeg tipper det vil gå svakt i shipping frem til 2009- 2010. Siden du snakker om kull har jeg mer tro på Huaneng Power, HNP NYSE , på sikt. De vil øke produksjonen sin med fra ca 180 til 200 milliarder Kilowatt timer i 2008, og har hatt en fin vekst i inntjeningen hele veien. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Altså, lavere priser på kull vil gi kullselskapet mitt økt fortjeneste. Mens Gogl taper seg. http://news.moneycentral.msn.com/provider/...&id=8382454 Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Lavere priser på kull resulterer vel i økt forbruk, økt forbruk= større fraktbehov. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Lavere priser på kull resulterer vel i økt forbruk, økt forbruk= større fraktbehov. Da burde jo aksjekursen på frontline vært skyhøy i 1998 Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg brukte bare hva som tilsynelatende var logikk. Om det er riktig vet jeg ikke. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Lavere priser på kull resulterer vel i økt forbruk, økt forbruk= større fraktbehov. Da burde jo aksjekursen på frontline vært skyhøy i 1998 FRO var nesten konkurs i 1998. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Lavere priser på kull resulterer vel i økt forbruk, økt forbruk= større fraktbehov. Det er mest tilbudet og etterspørselen av kreditt som bestemmer. Derfor var etterspørselen etter olje som svakest når prisene var som lavest. Når kreditt forholdene endret seg, steg etterspørselen etter olje. Den steg ikke fordi prisen var lav. I dag gikk markedet veldig sterkt i retning av stagflasjon. At tilbudet og etterspørselen av kreditt fortsatt er høy, for høy, det tyter ut i inflasjon. Kina henger med mye sterkere enn jeg forventet. Selskapene som leverte resultater i USA idag var også meget bra selskaper, så det overasker meg ikke at det går den veien nå. Jeg hadde trodd at deflasjons presset fra kredittsammentrekningen ville vært sterkere og motvirke inflasjonspresset, men foreløpig så er stagflasjon og bulkmarkedet for råvarer gjeldende. Wega Mining, kan fort gå 10-20 gangen om dette miljøet skal holde seg. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Sånn gikk det denne gangen. Phillips Morris opp 2,73 %, BNI (jernbane) opp 3,5 % JNJ (diverse helse) - 0,63 HL (hecla mining) 6 % ABX (barrick gold) 6 % NSG - 0,1 solgt HNP Kullkraft, solgt -3,61 POT 6,2 % MOS (disse to er bobler innen gjødsel og frø), opp 4,5 % DBA (ETF for matvarer) 0,97 % opp Yar opp 3,82 % ORX (orkla) 3,61 % FXP (kina short) - solgt med tap - 3,6 % Virkelig et slag for stagflasjon i dag. Jeg sitter og sikler på Wega mining. Liker aksjonær lista. http://www.wegamining.com/section.cfm?path=14,35 Endret 16. april 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Men bare hele tanken bak lav kullpris virker jo rimelig merkelig. Iom. oljeprisen er så skyhøy. Er det ikke logisk at man da benytter seg av kullkraftverk fremfor olje? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Men bare hele tanken bak lav kullpris virker jo rimelig merkelig. Iom. oljeprisen er så skyhøy. Er det ikke logisk at man da benytter seg av kullkraftverk fremfor olje? Derfor bygger kineserne et nytt kullkraftverk i uken. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Men bare hele tanken bak lav kullpris virker jo rimelig merkelig. Iom. oljeprisen er så skyhøy. Er det ikke logisk at man da benytter seg av kullkraftverk fremfor olje? Derfor bygger kineserne et nytt kullkraftverk i uken. De utvider veldig. Jeg har tro på HNP, de er størst, og vil ha støtte av kommunist regimet til å kunne heve prisene, men det vil nok gå litt ned på kort sikt, dersom kullet skal enda videre opp, dersom det ikke oppveies av sterkere renminbi. De er i god vekst, og har tidligere årlig betalt 4-5% i utbytte hvert år, jeg tror selskapet bare i form av maskiner er verdt mer enn aksjekursen, og de har utvidet masse, og økt inntjeningen hele tiden, mens aksjekursen har stått ganske stille hele tiden, det doblet seg riktignok i 2007, men det var ingen ting som tilsa det, bortsett fra den generelle euforien for aksjer i kina, alle jeg kjenner fra kina har enten kjøpt aksjer, eller har foreldre som har gjort det, og det i fjor høst. Kullprisene HNP betaler fra Kina fastlandet er lave, men det de må importere noe og det er veldig dyrt, derfor vil de sikre seg kontroll over kullkraftverk. Jeg tror at den kinesiske valutaen vil utvikle seg tilsvarende som Yen. På tidlig 70 tall var Yen på ca 330 mot dollar, og det var helt nede i 80 på det sterkeste. Jeg tror renminbi er enda mer undervurdert enn det Yen var. Og det vil gi mye bedre marginer, sammenlignet med kullkraftverk i land som ikke har samme valuta styrkning å se frem til. USA ønsker å ha en svak dollar, om de lykkes vet jeg ikke, de ønsker også en sterk renminbi , det er i alle fall en effektiv måte for kineserne til å drepe inflasjonen med, da vil kina utvide middelklassen mer og mer, og gå fra å være produsenter og sparere, til å bli konsumenter, forbrukere, turister. Men jeg tror det er ganske lenge igjen. Endret 16. april 2008 av enim2 Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Men bare hele tanken bak lav kullpris virker jo rimelig merkelig. Iom. oljeprisen er så skyhøy. Er det ikke logisk at man da benytter seg av kullkraftverk fremfor olje? Jeg tror oljeprisen er 50 % luft, men at kanskje kull ikke er så lett å spekulere på, og derfor blir prisen mer realistisk. Gullprisen er og billigere sammenlignet med olje.Det er olje som skal ned relativt i forhold til gull. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Men bare hele tanken bak lav kullpris virker jo rimelig merkelig. Iom. oljeprisen er så skyhøy. Er det ikke logisk at man da benytter seg av kullkraftverk fremfor olje? Derfor bygger kineserne et nytt kullkraftverk i uken. Det kan da ikke være annet enn bra for GOGLere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå