Gå til innhold

Den store tørrbulk tråden

ugotabanana

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet med NAV for shippingselskaper er som vi har vært inne på tidligere at den er høy fordi høy fraktpris gjør skipene mer verdifulle. Synker fraktprisen synker også verdien på skipene, og dermed NAV.

Ja, du følger jo tydeligvis ikke med på hverken tørrlast eller GOGL.

Det er stramt i secondhand markedet, sist igår ble det solgt skip. Det er ikke akuratt noe krakk i ratene med nedgang på 100 pnkt på BDI..

Lenke til kommentar
uff, huff... bulk går ned i usa også.. har det ikke blitt nevnt at JF kjøper aksjer på 30?

Ja, jeg finner det skuffende at det ikke ble gjort tilbakekjøp idag.

Uansett så finnes det mange momenter ved ordrebøkene til bulk selskapene. At den vokser med 50% de neste 3 årene er absolutt ikke garantert.

- Skip er bestilt på verft som ikke er bygget

- Skip er forsinket

- Mange skip er ikke engang finansiert her snakker vi om opptil 70% (GOGL sin ordrebok er det)

Gidder rett og slett ikke henge meg oppi dagens "krakk" om jeg får kalle det det. Med utbytte på 0.5$ per kvartal tar det litt over 2.5 år idag før du har fått tilbake alt i form av utbytte, tror man aksjemarkedet kommer til å fortsette titte på det så go on.

GOGL er mer enn 2010 for de som sitter long.

Lenke til kommentar

Jeg sitter iallfall long og tar imot utbytter så lenge kursen er lav og utbyttene rause. Utbyttene blir som sagt nærmest garantert rundt $0,50 de neste kvartalene, og selv om de skulle reduseres til 0,25 etter det er det fortsatt bra. Selskapet har lange kontrakter som sikrer god inntjening i mange år framover selv om bulk skulle gå rett i dass. Det vil nok også realiseres verdier for å kunne betale gode utbytter selv med elendig inntjening (slik som vi har sett i FRO). Før eller siden vil hele min innvestering være tilbakebetalt, enten det tar 2, 3 eller 5 år. Om så kursen skulle stå i 10 vil jeg i det minste ha tjent penger.

Om derimot kursen igjen skulle gå til 40-45, da kan hele eller deler av beholdningen min fort bli solgt. For evt. å kjøpe tilbake om den faller igjen.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hva en skal gjøre for tiden. Etter fallet i dag virker GOGL veldig billig og med fantastiske utbytter så frister det veldig å kjøpe nå. På den andre siden er aksjen (hvis jeg har forstått riktig) teknisk sett veldig svak akkurat nå og dessuten så har vi selvfølgelig den store usikkerheten i hele markedet.

Har fremdeles vanskelig for å tro at det skal være mulig å tape penger på lang sikt med dette papiret, men som dagen i dag har vist, så er alt mulig.

Edit: Hater å mase, men er det noen som vet når det blir bestemt om FED setter ned renten? :)

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

At selskapene med mest inntjening faller såpass dramatisk er ganske vannvittig. Jeg trodde jeg satt greit safe, den gang ei. Om Billung har uttalt at tilbakekjøp er noe de vil gjøre kan man begynne tvile på. Jeg har ikke hørt noe om det, å begynner sterkt tvile på at det skjer.

Nå må folk som låner ut aksjer for shorting trekke dem tilbake. :(

Lenke til kommentar

Iron Ore Prices May Gain on Vale Halt to Shipments From Port

Wednesday, 09.01.2008, 12:43am (GMT)

Spot prices for iron ore in China, the world's biggest buyer of the steelmaking raw material, may test a record after Cia. Vale do Rio Doce said one of its Brazilian ports will halt shipments until February, mills and traders said. ''Spot prices will go higher if Vale cuts supplies,'' Gao Feng, an iron-ore purchase official at Taiyuan Iron & Steel Group, China's biggest stainless steel producer, said today by phone. Cash prices have surged to about four times the annual contract price because of rising shipping costs and demand from China. Repairs caused by a harbor collision will disrupt shipments of 60,000 metric tons a day from Itaguai port in Rio de Janeiro state, Vale, the world's largest iron-ore producer, said yesterday.

''The disruption will create tightness on the spot market,'' Helen Wang, a Shanghai-based analyst with DBS Vickers Hong Kong Ltd., said today in an interview.

The cash price of iron ore imported into China rose by 2.1 percent to 1,480 yuan ($203) a metric ton last week at Beilun, where Baosteel Group Corp., the nation's largest mill, receives shipments, according to data from Beijing Antaike Information Development Co. The price matched a record of 1,500 yuan Dec. 21.

Last month Vale said an accident forced it to stop loading iron ore at the Port of Sepetiba near Rio de Janeiro. Vale had to postpone at least 20 shipments last month after delays caused by rains and protests. The Rio de Janeiro-based company said yesterday in a statement that Itaguai is the smallest of the company's four ports, handling 25 million tons a year of iron ore.

Indian Ore

Vale expected to sell about 90 million tons of iron ore to China in 2008, according to Chen Xianwen, head of market research at China Iron and Steel Association, citing his meeting with Vale officials in October. The company was expected to mine 300 million tons of the raw material in 2007. ''Prices of India ore will also rise,'' said Liang Ruodong, deputy general manager of Metallurgy & Energy Dept. at Sinochem International Corp., which sells Indian iron ore in China. The latest disruption comes as Vale, Rio Tinto Group and BHP Billiton Ltd., who account for three quarters of global iron-ore trade, continue talks to set benchmark contract prices for this year with Chinese steelmakers led by Baosteel. The contract price of iron ore has risen for the past five years to a record as China boosted output of steel. Prices will gain 50 percent next year on demand from China, compared with a market consensus of 35 percent, Lehman Brothers Holdings Inc. said last month. Wang Liqun, head of raw-material purchasing at Baosteel, said the company hasn't received any notice from Vale about any supply reduction. Taiyuan Steel and Baosteel buy Vale's ore through long- term contracts. Rio, the world's second-largest iron-ore exporter, said last month it will more than triple iron-ore sales in the cash market to benefit from rising prices. Most of its supplies are sold via annual negotiated contracts.

Source: Bloomberg

Lenke til kommentar
Har du fått kneskjelv nå Cape? :D

Tror du det? Om man får panikk av dette så bør man ha pengene i bank. At jeg kjøpte 5000 aksjer på 39,9 irriterer meg ganske bra akuratt nå. Dog så har jeg bra inngang på mine andre 10.000. Har fortsatt gevinst her så. Jeg har lært noe om intet mindre. Jeg er ikke nervøs, jeg sover godt. Nå skal jeg på trening, deppe kan du gjøre i graven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...