Gå til innhold

Gitar + forsterkar til maksimum 5000kr?

Arne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

No skal eg og fadern på hagstrøm, kanskje på onsdag, og eg lurer på lydmessig og lettspelbarheitmessig (for eit ord) om det er forskjel på gitarane i den prisklassen, mellom t.d epiphone Les Paul Standard og stratokaster.

Det er ikkje sikkert vi skal kjøpe no på onsdag, men eg kan jo være heldig... :)

Lenke til kommentar

Du må betale 25% mva og et tollgebyr på fra 100-200kr. For å finne ut om det lønner seg må du legge til frakt og gange den prisen med 1.25. Med bestilling fra USA og Japan lønner det seg ofte. Det varierer selvsagt fra merke til merke.

Jeg ser både VOX og Roland forsterkere er nevnt. Begge to er like gode, men jeg synes de har styrke på forskjellige områder. Roland Cube30x er en god forsterker til metall og hardrock. VOXen har brilliant cleanlyd og er en drøm til blues. Men på metall og hardrock har den tendens til å være litt vass. Hvis jeg skulle sprengt budsjettet ditt ville jeg kjøpt en Line 6 POD XT istedenfor, Den kan du koble til stereoanlegget, headset og er så og si ultraportabel.

Angående gitar er dette veldig smaksavhengig, samtidig som det handler om bruksområdene dine. hvilke musikkstiler du spiller er avgjørende. Selvfølgelig er begge gitarene (Les Paul og Stratocaster) ganske allsidige, men hver av de er bedre egnet til forskjellige musikkstiler. Igjen en smakssak. Jeg er så og si avhengig av begge typen gitarer fordi jeg bruker Stratocaster til blues og clean, og en Ibanez superstrat til rock, hardrock og metall. Det viktigste er likevel at du liker gitaren du kjøper.

Et annet tips er for det første å bestemme deg for at du skal spille seriøst, for det andre legge mye penger i utstyr. Det er veldig demotiverende å sitte med dårlig utstyr. Folk sier at lyden ligger i fingrene, men ihvertfall på el-gitar er lyden veldig viktig for å holde motivasjonen oppe og faktisk sette pris på lyden av det du spiller. Det er musikk tross alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...