Gå til innhold

Høytalerkabinett - Bygge selv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må du finne frem høyttalerens TS parametre, så kan du regne ut kasse volum ;)

TS betyr?

(høytaleren er en roadstar me-1028)

Finner ikke noe poå nett om disse.

Jeg går ut fra att det er snakk om coax. altså fulltone høyttalere hvor du kan se en liten "kladd" i midten, som er diskant.

og disse er beregnet til å stå i dørene på en bil, det betyr en ganske stor lukka kasse kan bli riktig.

jeg anbefaller deg heller å kjøpe høyttalere du kan få TS til (det er opplysninger om ellementene, som gir deg mulighet til å regne ut kasse størrelse)

Skal du bare teste ut, kan du jo bare bygge lukka kasse med 20L. Bas får du nok ikke, men du får muligens en brukbar mellomtone.

Lenke til kommentar

Det kan være mye forskjellig, men et eksempel på ca 7L er innvendige mål på 18,5cm x 18,5cm x 20cm.

dersom alle sidene er 20cm får du 8L akkurat.

Vil du ha en kvadratisk boks må du ha ca 19,1cm på alle kantene, (innvendige mål).

Jeg tror at 7 Liter skal være plenty, avhengig om du skal ha lukket eller portet kasse.

Men siden du ikke finner ts-parametrene til det elementet, så blir det bare rot om du prøver å lake porta kasse.

Jeg har mer tro på at 5L er mer passelig, kanskje til og med 4L er hva du trenger.

16cm innvendige mål på alle kantene gir ca 4L, mens 17cm gir ca 5L.

EDIT: fant et annet 4" element med TS-parametre, og da kom jeg frem til en kasse på 2,6L.

Så du kan prøve deg på noe sånt.

En kvadratisk kasse med innvendige mål på 14cm kan være passelig, 2,7L blir det.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
4" koaksialhøyttalere skal vel ikke trenge stort mer enn noen få liter kasse.

5 liter burde etter min mening holde, eller kanskje oppimot 10 liter.

20 liter kasse finner du jo 8" subber som kan bruke, så det er nok litt drøyt ...

Suber til bil, er beregnet på kasse. Men coax er beregnet på å monteres i dørene uten kasse.

Og da spiller dem relativt fyldig og med snev av bass.

Hvor mange liter er det i en dør?

Lenke til kommentar

En dør er ikke alltid tett heller, og kan ikke sammenlignes med en kasse.

Det nærmeste jeg finner å sammenligne med er om du fester høyttaleren i en plate og setter den inn mot en hjørne.

Da får du omtrent samme effekten som når du setter en høyttalere inn i en helt vanlig dør, uten å gjøre noe med den.

En høyttaler har disse parametrene, og ut ifra dem kan man beregne den optimale kasseløsningen.

Ingen høyttalere er laget for å spille best i dører, fordi dører er så fryktelig forskjellige, og ikke alle biler har plass til høyttalere i dørene ...

Hvor mange liter det er i en dør spør du?

Vel, hvor mange liter er det i et kjøleskap?

Lenke til kommentar
En dør er ikke alltid tett heller, og kan ikke sammenlignes med en kasse.

Det nærmeste jeg finner å sammenligne med er om du fester høyttaleren i en plate og setter den inn mot en hjørne.

Da får du omtrent samme effekten som når du setter en høyttalere inn i en helt vanlig dør, uten å gjøre noe med den.

En høyttaler har disse parametrene, og ut ifra dem kan man beregne den optimale kasseløsningen.

Ingen høyttalere er laget for å spille best i dører, fordi dører er så fryktelig forskjellige, og ikke alle biler har plass til høyttalere i dørene ...

Hvor mange liter det er i en dør spør du?

Vel, hvor mange liter er det i et kjøleskap?

Ja, og disse spiller godt i en dør, hvorfor skal da bli bedre i en liten kasse??

Dørene i min bil er rimlig tette. Da jeg har kjørt trykkluft, uten att det kom noe luft sigende her og der.

Og det å simulere noen andre 4" for å indikere på hva slags kasse han skal ha, er ikke særlig mye smartere, men ok.

Lenke til kommentar
Dette er egentlig bare et koseprosjekt, så lyden er ikke så viktig, for den er ikke noe særlig uansett hvor jeg setter høytalerne..

Skal bygge en kasse på 15x15x15 cm nå ;)

På grunn av stående bølger, er det ikke gunstig å bygge en kubisk kasse. 9x15x24cm^3 er et bedre forhold med omtrent samme volum.

Frode

Lenke til kommentar
Dette er egentlig bare et koseprosjekt, så lyden er ikke så viktig, for den er ikke noe særlig uansett hvor jeg setter høytalerne..

Skal bygge en kasse på 15x15x15 cm nå ;)

På grunn av stående bølger, er det ikke gunstig å bygge en kubisk kasse. 9x15x24cm^3 er et bedre forhold med omtrent samme volum.

Frode

HxBxD?

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hva du regner som hva, sålenge du plasserer høyttaleren på den siden som er 15cm x 24cm.

Du får ikke plass til høyttaleren på noen av sidene som er 9cm en av veiene uansett, så det skal være vanskelig å gjøre feil :p

Haha, skulle nok fått det til allikevell jeg.. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...