Greblak Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg er en webutvikler, og er da avhengig av symbolene < og > Problemet er at laptoptastaturet ikke har disse som output på en eneste tast om jeg ikke bruker en annen layout enn norsk layout(som tastaturet er). De er trykt på, på knappen til venstre for z, men den gir symbolene ' og *. Som jeg da har på knappen til høyre for Å også. Hvordan kan jeg endre på det, og få knappen til venstre for Z til å gi < og > på klikk og shift-klikk? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Ta en titt på xmodmap-kommandoen. Mulig du må google litt for å finne noe fornuftig, men med den kan du justere hele tastaturet fullstendig som du vil. Lenke til kommentar
Greblak Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Takker for kvikt svar. Fant en pen liten GUI kalt Xkeycaps som var svært oversiktlig. Jeg fant ut av noe nokså interessant. Knappen jeg vil endre gir ikke det signalet den bør. Det virker som om den sender signalet til knapp 33 fremfor å sende 5E. Noe knappen i posisjon 33 også gjør. An ideas? Er dette en feilkobling, eller software som kan fikses? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Godt mulig det er en "feilkobling" hos deg. Hos meg oppfører ihvertfall knappen til venstre for Z seg akkurat som den skal, dvs < og >, uten å ha endret på default oppsett. Lenke til kommentar
Greblak Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Nå bruker jeg sjelden ' og *, og regner med jeg kan ctrl-alt mappe de til div andre knapper, men det er jo skrekkelig irriterende... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Skjønner jeg godt. Har du testet om knappene funker som de skal i andre OS? Lenke til kommentar
Greblak Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Samme skjedde i Vista såvidt jeg husker. Irriterte meg grenseløst over det. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Virker som en hardwarefeilkobling, da.. rare greier, men vrient å få gjort noe med, dessverre.. Lenke til kommentar
Greblak Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Forresten. Har gjort om de nødvendige tastene, men hvor er loginscriptet? Regner med det kan være greit å kjøre dette på hver login? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hm.. om du brukte xmodmap er det mulig det går an å lage en fil i hjemmemappen med navnet .Xmodmap, og sette opp oppsettet der.. det funker ikke uten videre i distroen jeg bruker, men har lest at det har funket for andre. Ellers har vel både Gnome og KDE en oppstartsmappe du kan legge et script i. Selv har jeg lagt et script som kjører "xmodmap ~./.Xmodmap" i oppstarten til KDE for å få kjørt ovennevnte fil. Lenke til kommentar
Greblak Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Har et par andre kommandoer og jeg vil kjøre, så er ute etter en generell bashfil o.l. som kjøres ved oppstart/login. Evt mappe. Hva heter den for gnome? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Er KDE-mann, så har fint lite peiling på Gnome. Et kjapt google-søk ga meg dette : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=308568. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå