Gå til innhold

Stegmotor, kraftig nok til CNC maskin?

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynt å titte litt rundt på nettet om hvordan jeg kan lage min egen CNC maskin, fant noen stegmotorer som ser ut til å tilsvare de i guiden, men vet ikke om de er kraftig nok, så noen som har formel for å regne det ut, eller kan ta en titt å si hvor mye de forskejllige "drar" / "dytter" / "løfter" ?

Tenkte på de på

Elfa.se/no -> Elektromekanikk/Pneumatikk -> Motorer -> Stegmotorer -> Stegmotor, hybridtyp(Opperst av de to linkene)

edit: Har de 6connectors, sånn at de er mer "justerbare", guiden anbefaler det ^^

Endret av Hayer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fult mulig å gire de ned slik at de klarer å løfte/dytte/skyve mer. Dersom de har 6 tilkoblinger har de flere par med statorviklinger inni og har flere stepp. Det er vel snakk om ned i rundt 5 graders nøyaktighet (med giring er det snakk om at det blir under en grad.) Hastig het kommer ann på antall stepp per minutt som steppermotoren klarer.

Lenke til kommentar
Hei!

Begynt å titte litt rundt på nettet om hvordan jeg kan lage min egen CNC maskin, fant noen stegmotorer som ser ut til å tilsvare de i guiden, men vet ikke om de er kraftig nok, så noen som har formel for å regne det ut, eller kan ta en titt å si hvor mye de forskejllige "drar" / "dytter" / "løfter" ?

Hvilken guide sikter du til?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har du en link til en haug med linker:

http://www.cuttingedgecnc.com/links.htm

Tips: Hvis du kjører halv-step blir motoren dobbelt så sterk, samtidig som det øker nøyaktigheten.

Jeg har noen stepmotorer som nevnt tidligere i tråden (med seks ledninger), og de beveger seg 1,8 grader på et step. Da får du altså en nøyaktighet på 0,9 grader ved bruk av halvstep.

Jeg tror den største utfordringen på nøyaktighet blir i mekanikken etter motoren.

Endret av KentKnaus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...