Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: Byttet hovedkort + cpu - ikke noe bilde!


Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte serveren min i dag og satt inn et Asus P5K Premium, P35 hovedkort og en Xeon 3210 CPU, samt et MSI GeForce 7100GS 128 MB DDR2 skjermkort (da det forrige tok kvelden etter at PSUen røk).

 

Har satt inn alt av kabler osv, og når jeg slår på strømmen får jeg grønt lys på hovedkort.

Maskinen starter så opp, diskene starter osv, men så skjer det ikke mer. Ikke får jeg bilde på skjermen, ikke jobber maskinen noe mer og ikke får jeg det standard BIOS pipet.

 

Men alt av vifter går osv...

 

Har prøvd å bytte minnebrikkene, samt ta ut to av fire brikker, men det hjalp ikke.

Har tatt ut strømmen fra 5 av 7 disker, men det hjalp ikke heller.

 

Hva kan være feil, er det PSU som er for svak for den nye CPUen? Har en Thermaltake Silent strømforsyning 680W, så det burde jo holde?

 

Her er oppsettet på serveren:

 

Cooler Master Wave Master Kabinett - Sort

Intel Xeon X3210 Quad-core 2.13 Ghz

Asus P5K Premium, P35, Socket 775 HK

MSI GeForce 7100GS 128 MB DDR2 skjermkort

6 GB PC4200 DDR2 RAM CL4

Thermaltake Silent strømforsyning 680W

Western Digital Raptor 74 GB (10.000RPM) OS disk

5 stk Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II

1 stk Western Digital 320 GB disk

NEC 3520A 16x DVD-+R Dual Layer brenner

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen hk bruker 4 pin, og andre nyere 8 pin. Så lenge du har kobla inn 4 pin (ikke 20+4 på hovedkontakta) så skulle det være i orden.

 

Jeg oppdaget noe nå, der jeg har koblet 4 pin kontakten, kunne jeg ta av et svart lokk for å kunne bruke 8 pin kontakt. Bør jeg gjøre det, og kan jeg skade hovedkortet om jeg prøver??

Lenke til kommentar

Det er den store med 24(20+4) og en annen med 8 i overkant av CPU sokkelen

 

Prøv å koble vekk alle harddiskene og se om du får bilde. Samt reset bios.

 

Prøv med kun en minnebrikke i forskjellige slotter, gjenta med andre brikker.

 

Noen hk bruker 4 pin, og andre nyere 8 pin. Så lenge du har kobla inn 4 pin (ikke 20+4 på hovedkontakta) så skulle det være i orden.

 

Jeg oppdaget noe nå, der jeg har koblet 4 pin kontakten, kunne jeg ta av et svart lokk for å kunne bruke 8 pin kontakt. Bør jeg gjøre det, og kan jeg skade hovedkortet om jeg prøver??

Du skader ikke hovedkortet om du har 8pin 12v (er ofre delt 4+4) på strømforsyningen. Må da ikke forveksles med PCI-E som er 6 pin.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

PSU'en har ikke 8 pin strømkontakt, ikke to 4 pin heller. Så da er jeg like langt.

Tok ut alle diskene nå, og prøvde to minnebrikker som jeg satt inn en om gangen, og flyttet rundt på de ulike plassene. Fortsatt ikke noe bilde.

 

Kan det være PSU'en som det er noe feil på? Serveren står jo på 24/7/365 så kanskje den tok kvelden når jeg først slo av PC-en?

Har ingen ekstra PSU jeg kan teste med nå, da dette var den siste psuen jeg hadde i reserve...

Lenke til kommentar

Er absolutt en mulighet at minne er grunnen. Må nesten prøve med andre brikker. Men DDR2 PC4200 brikker burde fungere siden du har 1066MHz fsb prosessor. Det blir da bare spekulasjon, men kanskje kortet stiller minnet til 667MHz automatisk og brikkene henger ikke med.

 

Har du prøvd å resette bios?

 

Fryktelig vanskelig å si hva det kan være kan være PSU, men det er jo litt merkelig siden den fungerte helt flott før, men ikke umulig. Jeg vil tippe det er et eller annet med hovedkortet.

Kanskje du finner noe på Asus forum..

 

Du kan også prøve å strippe systemet for alt bortsett fra HK, GFX, 1 minnebrikke og PSU. Og prøve å starte det utenfor kabinettet.

 

Skjermkortet kan også være synderen.

Lenke til kommentar

Skjermkortet var helt nytt i dag. Pakket det ut av esken, men selvsagt....kan teste med et 7800GTX kort jeg har.

 

Har neon PC2 - 8000 brikker så skal teste med dem nå. Har bestilt ny PSU (den jeg har bråker nokså mye uansett, så det var på tide) men er ikke sikker på om jeg får den i løpet av helgen. Så får teste det andre først.

 

Skikkelig kjedelig dette her, hadde faktisk regnet med å bytte HK og CPU og så starte opp og alt virket....men slik gikk det selvsagt ikke :thumbdown:

Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg fant problemet....det var minne brikkene. Satt inn to PC2 - 8000 brikker jeg hadde til overs, og da starter PC-en opp og jeg får bilde.

Det var som pokker for komplett hadde allerede begynt å plukke PSUen jeg bestilte, og nå måtte jeg bestille 8 GB med PC2 - 5300 RAM i tillegg..så det ble en dyr oppgradering dette her.

Får ringe dem på mandagen og høre om de kan ta tilbake PSU'en.....litt i overkant med 7000 kroner for denne oppgraderingen.

 

Får se om jeg kan trikse noe med RAM brikkene (PC2-4200 brikkene), men tviler jeg får det til.

 

Men da virker det i alle fall ser det ut som! Takker for all hjelpen her.

Lenke til kommentar
8GB med ram, med så mye ram, er det noen systemer som går ammok, selv om det skal støttes.

 

Var jeg deg ville jeg prøvd å oppdatere til nyeste bios, for å se om det ikke er bare dårlig minnestøtte.

 

Skal prøve å oppdatere BIOS, men hadde allerede 6 GB med RAM og jeg trenger det. Så 8 GB blir det nok uansett....

 

Fant dette på ASUS sine hjemmesider, så HK tar ikke PC2-4200 brikker....

 

Question

 

 

Why doesn't my system boot up when I use DDR2 553 memory modules?

 

 

 

Answer

 

Due to Intel chipset limitation, it can only support DD2 667/800/1066 memory modules.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...