Gå til innhold

torrentside. Simple tyver og kjeltringer, eller...?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt om dette *fjernet*-greiene her på forumet tidligere, men vet ikke riktig hva det er.

Jeg gjorde et enkelt søk på nettet i sta, og fant ut at det er en torrent-side,

der ting tydeligvis skal ha et "norsk preg" på en eller annen måte.

(Norske filmer, norsk musikk, filmer med norsk undertekst, osv).

Så langt er alt greit. Men, det finnes ingen måte å registrere seg på på siden man kommer inn på.

Jeg spurte en kompis, som svarte at man må bli invitert av et allerede eksisterende medlem.

OK, tenkte jeg, det var da en noe sær holdning, men det finnes kanskje grunner til det?

Dette blir jo da et slags frimureri, der det blir viktigere hvem man kjenner enn hvem man er,

og ikke minst: Viktigere enn hva man selv kan bidra med, og det blir litt merkelig i mine øyne.

Men, dem om det. Helt til jeg fikk nyss om at det visstnok ligger subs ute på *fjernet*, som er signert Alkymisten på Oppaker.

Nå er ikke jeg mer naiv enn at jeg skjønner at ting jeg legger ut på nettet et sted,

kan bli brukt av andre, og lastet opp på andre steder, både med og uten mitt samtykke,

men jeg synes det er vel frekt å legge mine ting opp på et nettsted som nekter meg å bli medlem der.

Her på diskusjon.no kan i prinsippet hvem som helst bli medlem, og nyte godt av arbeidet som nedlegges her,

og DET uten at det stilles krav om at man selv skal bidra på noen måte.

I mine øyne er det demokrati i videste forstand, og slik det bør være.

Blir jeg noengang medlem av *fjernet*, så kan jeg godt laste opp mine subs der også,

men inntil da setter jeg pris på om mine subs blir værende her hvor jeg har lastet dem opp.

Det håper jeg at alle medlemmer her er villig til å forstå og akseptere.

Jeg jobber gjerne gratis for demokratiet og ytringsfriheten, men ikke for en "elitegruppe"

som ser på seg selv som viktigere enn andre, men villig stjeler fruktene av andres arbeid,

og uten blygsel aksepterer å rappe arbeidet til en de ikke vil ha som medlem.

Nå kan jo jeg, av naturlige årsaker, ikke selv få verifisert om disse tekstene faktisk ligger der,

men jeg har full tillit til vedkommende som tipset meg om det.

Dette var det godt å få ut, for i et par uker nå har jeg nesten ikke orket å jobbe ved PC-en,

så inn i helv... irritert og forbanna har jeg vært. :mad::mad:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får nok ikke invites på den måten her :-) diskusjon.no liker ikke at du bruker ordet *fjernet* enn gang.

tården er nok stengt lenge før det kommer noe bra ut av den.

fakta er at folk kopier alt som er, dem dritter om det er dritt eller hva det er for noe.

grunnen til at siden er "hemelig" er så ikke purken og deg skal komme inn og klage.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Siden du prater om er en pirat kopierings webside hvor ingen av de som eier kopirettigheter blir spurt.

De gir dessverre blanke i om de tar dine subs eller ikke, da de stjeler allerede alt annet for millioner av kroner.

Det beste du kan gjore er a prate med en admin sa kanskje han kan banne dine subs fra a bli uploadet.

Lenke til kommentar

folkvord01, at du har laget teksten gir deg ingen automatisk rett til å bli medlem av en torrentside. Tror du de som driver siden også inviterer den norske og internasjonale film- og platebransjen? Det er av rene sikkerhetsmessige hensyn at siden er stengt for allmennheten, og ikke fordi de mener de er bedre enn deg eller noen andre. De setter nok 100% pris på de som lager film og musikk (og tekster), men så lenge det er opphavsinnhavere der ute som ønsker dem vondt, så er det nødvendig å holde dem ute. Dette gjelder absolutt alle private torrenttrackere. Det er også delvis grunnet ratiosystemet, men det er et helt annet felt.

Ettersom Diskusjon.no har en tendens til å få supernoia når det gjelder overnevnte side (og fildeling generelt), så antar jeg at denne tråden kommer til å bli stengt eller sensurert om ikke lenge.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Stjeling og kopiering er to forskjellige ting. Om du kopierer en bok har du ikke stjålet en fra butikken.

Haha, please spar meg for sann teit semantikk..

For å se det på din måte (å kalle dette stjeling), så må du gå ut i fra at jeg (og alle andre) hadde kjøpt alt det jeg/vi laster ned? Det er så langt fra sannheten som det går an. Jeg hadde kjøpt like lite (mye?) CD-er og filmer uavhengig av fildeling.

Lenke til kommentar
Blir jeg noengang medlem av *fjernet*, så kan jeg godt laste opp mine subs der også,

men inntil da setter jeg pris på om mine subs blir værende her hvor jeg har lastet dem opp.

Det håper jeg at alle medlemmer her er villig til å forstå og akseptere.

[....]

Dette var det godt å få ut, for i et par uker nå har jeg nesten ikke orket å jobbe ved PC-en,

så inn i helv... irritert og forbanna har jeg vært. :mad::mad:

Du vil både laste ned produksjoner som koster millioner gratis, og samtidig blir du grinete for at andre bruker ditt arbeid!

:D

Lenke til kommentar

Om ikke "opphavsretten" eksisterte, så ville det være langt lettere å komme med på disse sidene. Det er derfor i stor grad lovmakerne du burde være sinte på, da det er disse som lar seg kjøpe av kulturens masseprodusenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...