Gå til innhold

Mye tull med bærbardata, hva slags rettigheter har jeg?


bobhundv

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Kjøpte en HP Pavilion bærbar data for 1 år og ca 3 måneder.

 

Kort forklart den største drittmaskia jeg har vært borti, hadde den på service en gang og fikk byttet hovedkort da var den borte over2 måneder mener jeg å huske. Problemet da var at den ikke startet (men det var litt mer småtteri å)

 

Nå er det hopet seg opp mye feil, jeg har ikke hatt så lyst til å sende den inn da jeg har bruk for den i skolesammenheng men nå ser det ut som jeg må sende den inn. Kjøpte den på elkjøp så regne me at det tar lang tid før jeg får den igjen, og akuratt nå trenger jeg den til skole arbeid.

 

Har jeg krav på å få lånt maskin når denne er på service ?

Saken er og den at jeg har ikke lyst til å ha denne maskinen, for jeg veit me 100% sikkerhet at det garantert blir enda mer tull når jeg får den igjen ( da noen av feilene nå har kommet og godt også før den første reprasjonen).

 

Jeg har skrevet et brev hvor jeg spør om muligheten for å få refundert beløpet eventuelt få et bra avslag ved kjøp av en ny maskin, hva slags mulgiheter har jeg ?

 

Her følger listen med feil på maskina.. relativt drøyt spør du meg.

 

----

- Av / på knapp funker ikke

- Ikke lyd i høytaller, bare med høretelefoner (sånn var det før hovedkort bytte en gang også)

- Viften på datamaskina ruser seg opp og den bråker som et uvær i tide og utide. Den kan stå uten å være i bruk å ruse seg opp å stå å gå sånn.

- Maskinen vil ikke starte, kommer spørsmål om jeg skal formatere og legge inn på nytt eller ikke, når jeg ska prøve å starte den videre bare fryser den, og i blant går den til windows..

- Den slår seg heller ikke av, kan slå den av og den står og surre og tulle til batteriet er tomt.

- Cd-rom’n spretter opp helt uten grunn, har opplevd å sitte å se på tv og plutselig spretter cd skuffa opp, når jeg sitter flere meter unna maskina.

- Ytelsen på maskina går veldig opp og ned, et spill kan gå helt fint, men plutselig går det kjempe sakte. Ustabil maskin med andre ord.

- Det trådløse nettverkskortet fungerer ikke, maskina finner det ikke, lyser bare orange.

- Dato/klokke slett blir nullstil når man slår av maskina.

----

 

hva mener folk, hvordan burde jeg gå fram ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nokk ikke andre rettigheter her enn å få maskinen reparert.

 

Forhandler har 2 avhjelpsforsøk på SAMME feil, oppstår feilen 3. gang kan butikken kreve å få sendt maskinen inn til verksted for å konstantert feilen. Er det da samme feil har du krav på omlevering eller heving av kjøpet. Butikken kan da kreve å avskrive verdien du får tilbake for maskinen siden du har hatt nytte av den. Du kan da kreve renter på kjøpebeløpet fra kjøpsdato.

 

Du har krav på en lånepc fra dag 7, MEN IKKE dersom dette påfører selger en urimelig kostnad. Så hvis feks elkjøp har lånt ut alle utlånslaptopene sine vil det da være en urimelig kostnad for dem at de skal åpne en ny laptop og gi til deg som utlånslaptop. Da må du evt sette deg på en venteliste for lånepc.

 

Servicetiden nå har gått noe ned og er på langt nær 2 månder, MEN hvis serviceverksted ikke har de delene de trenger for reparasjon kan det hende det tar litt ekstr tid.

Lenke til kommentar
Du har nokk ikke andre rettigheter her enn å få maskinen reparert.

 

Forhandler har 2 avhjelpsforsøk på SAMME feil, oppstår feilen 3. gang kan butikken kreve å få sendt maskinen inn til verksted for å konstantert feilen. Er det da samme feil har du krav på omlevering eller heving av kjøpet. Butikken kan da kreve å avskrive verdien du får tilbake for maskinen siden du har hatt nytte av den. Du kan da kreve renter på kjøpebeløpet fra kjøpsdato.

 

Du har krav på en lånepc fra dag 7, MEN IKKE dersom dette påfører selger en urimelig kostnad. Så hvis feks elkjøp har lånt ut alle utlånslaptopene sine vil det da være en urimelig kostnad for dem at de skal åpne en ny laptop og gi til deg som utlånslaptop. Da må du evt sette deg på en venteliste for lånepc.

 

Servicetiden nå har gått noe ned og er på langt nær 2 månder, MEN hvis serviceverksted ikke har de delene de trenger for reparasjon kan det hende det tar litt ekstr tid.

heisann

takk for svar

 

har sendt elkjøp en mail i dag.

apropo hvor lang tid de brukte på forrige service husket jeg feil, de brukte så og si akuratt 1 måned, så hvor jeg fikk to fra kan gudene vite.

 

uansett, jeg får vel bare høre hva de sier, men avhengig av data til å skrive oppgaven så får høre hva de sier.

 

HP pavilion er i alle fall ikke noe jeg kommer til å kjøpe meg igjen.. hørt om mange som har hatt mye problemer med dem, og min maskin har i alle fall ikke levd opp til mine forventninger.

Lenke til kommentar
HP pavilion er i alle fall ikke noe jeg kommer til å kjøpe meg igjen.. hørt om mange som har hatt mye problemer med dem, og min maskin har i alle fall ikke levd opp til mine forventninger.

HP er verdens største PC-produsent, og solgte med klar margin flest PC-er i Norge i fjor. Når da nesten 1 av 3 som har en PC har en HP så er det ikke noe problem å finne noen som har hatt defekte maskiner. Dessuten så hører man som oftest fra de som er misfornøyde, og ikke fra den store majoriteten der maskinen fungerer fint.

 

Du kunne like gjerne ha kjøpt en maskin fra Dell, Fujitsu Siemens eller Acer. Skulle jeg ha hørt på alle som sier at det ene eller andre er dritt hadde jeg ikke kunne kjøpt en maskin da jeg måtte utelukke alle merker.

Lenke til kommentar
HP pavilion er i alle fall ikke noe jeg kommer til å kjøpe meg igjen.. hørt om mange som har hatt mye problemer med dem, og min maskin har i alle fall ikke levd opp til mine forventninger.

HP er verdens største PC-produsent, og solgte med klar margin flest PC-er i Norge i fjor. Når da nesten 1 av 3 som har en PC har en HP så er det ikke noe problem å finne noen som har hatt defekte maskiner. Dessuten så hører man som oftest fra de som er misfornøyde, og ikke fra den store majoriteten der maskinen fungerer fint.

 

Du kunne like gjerne ha kjøpt en maskin fra Dell, Fujitsu Siemens eller Acer. Skulle jeg ha hørt på alle som sier at det ene eller andre er dritt hadde jeg ikke kunne kjøpt en maskin da jeg måtte utelukke alle merker.

 

Jeg tar poenget ditt (selv om jeg tror tallene du kommer med ikke er helt riktige.)

 

uansett, jeg er i alle fall misfornøyd, ei jeg gikk på skole med hadde lik maskin, hadde samme problemer, fikk ny maskin (for var mye tull ganske tidelig etter at ho hadde kjøpt den) den butikken ho kjøpte den fra hadde hatt såpass mye tull me den serien at de vurderte å kutte ut å forhandle den mer..

 

jeg har uansett sendt en mail til elkjøp og hørt litt, må jo bare levere inn maskina, og satse på at jeg får lånt en ny en med en gang..

Lenke til kommentar

HP har faktisk rundt 30% av markedet for maskiner i Norge, og de doblet nesten sin omsetning i forrige kvartal sammenliknet med samme kvartal i fjor.

 

Du har vel tilfeldigvis ikke en bærbar av typen DV6014, DV6060, DV9005? Disse har vært problemmaskiner og det er mange som opplever at de må bytte hovedkort.

 

Edit: typo

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
God dag.

 

Kjøpte en HP Pavilion bærbar data for 1 år og ca 3 måneder.

 

Kort forklart den største drittmaskia jeg har vært borti, hadde den på service en gang og fikk byttet hovedkort da var den borte over2 måneder mener jeg å huske. Problemet da var at den ikke startet (men det var litt mer småtteri å)

 

Nå er det hopet seg opp mye feil, jeg har ikke hatt så lyst til å sende den inn da jeg har bruk for den i skolesammenheng men nå ser det ut som jeg må sende den inn. Kjøpte den på elkjøp så regne me at det tar lang tid før jeg får den igjen, og akuratt nå trenger jeg den til skole arbeid.

 

Har jeg krav på å få lånt maskin når denne er på service ?

Saken er og den at jeg har ikke lyst til å ha denne maskinen, for jeg veit me 100% sikkerhet at det garantert blir enda mer tull når jeg får den igjen ( da noen av feilene nå har kommet og godt også før den første reprasjonen).

 

Jeg har skrevet et brev hvor jeg spør om muligheten for å få refundert beløpet eventuelt få et bra avslag ved kjøp av en ny maskin, hva slags mulgiheter har jeg ?

 

 

Her følger listen med feil på maskina.. relativt drøyt spør du meg.

 

----

- Av / på knapp funker ikke

- Ikke lyd i høytaller, bare med høretelefoner (sånn var det før hovedkort bytte en gang også)

- Viften på datamaskina ruser seg opp og den bråker som et uvær i tide og utide. Den kan stå uten å være i bruk å ruse seg opp å stå å gå sånn.

- Maskinen vil ikke starte, kommer spørsmål om jeg skal formatere og legge inn på nytt eller ikke, når jeg ska prøve å starte den videre bare fryser den, og i blant går den til windows..

- Den slår seg heller ikke av, kan slå den av og den står og surre og tulle til batteriet er tomt.

- Cd-rom’n spretter opp helt uten grunn, har opplevd å sitte å se på tv og plutselig spretter cd skuffa opp, når jeg sitter flere meter unna maskina.

- Ytelsen på maskina går veldig opp og ned, et spill kan gå helt fint, men plutselig går det kjempe sakte. Ustabil maskin med andre ord.

- Det trådløse nettverkskortet fungerer ikke, maskina finner det ikke, lyser bare orange.

- Dato/klokke slett blir nullstil når man slår av maskina.

----

 

hva mener folk, hvordan burde jeg gå fram ?

 

La meg gjette: en pavilion dv6060 eller noe sånt? jeg hadde en del av de feilene som du har nevnt over på min pavilion (som nå er hevet)

 

- Av / på knapp funker ikke

- Ikke lyd i høytaller, bare med høretelefoner (sånn var det før hovedkort bytte en gang også)

 

- Det trådløse nettverkskortet fungerer ikke, maskina finner det ikke, lyser bare orange.

- Cd-rom’n spretter opp helt uten grunn, har opplevd å sitte å se på tv og plutselig spretter cd skuffa opp, når jeg sitter flere meter unna maskina.

 

Hp har hatt en stor feilprosent med disse maskinene. alle som jeg kjenner som kjøpte denne typen maskiner har hatt de inne til reprasjon.

 

Jeg fikk hevet kjøpet av min maskin når det var feil med den for 4. gang.

Lenke til kommentar
God dag.

 

Kjøpte en HP Pavilion bærbar data for 1 år og ca 3 måneder.

 

Kort forklart den største drittmaskia jeg har vært borti, hadde den på service en gang og fikk byttet hovedkort da var den borte over2 måneder mener jeg å huske. Problemet da var at den ikke startet (men det var litt mer småtteri å)

 

Nå er det hopet seg opp mye feil, jeg har ikke hatt så lyst til å sende den inn da jeg har bruk for den i skolesammenheng men nå ser det ut som jeg må sende den inn. Kjøpte den på elkjøp så regne me at det tar lang tid før jeg får den igjen, og akuratt nå trenger jeg den til skole arbeid.

 

Har jeg krav på å få lånt maskin når denne er på service ?

Saken er og den at jeg har ikke lyst til å ha denne maskinen, for jeg veit me 100% sikkerhet at det garantert blir enda mer tull når jeg får den igjen ( da noen av feilene nå har kommet og godt også før den første reprasjonen).

 

Jeg har skrevet et brev hvor jeg spør om muligheten for å få refundert beløpet eventuelt få et bra avslag ved kjøp av en ny maskin, hva slags mulgiheter har jeg ?

 

 

Her følger listen med feil på maskina.. relativt drøyt spør du meg.

 

----

- Av / på knapp funker ikke

- Ikke lyd i høytaller, bare med høretelefoner (sånn var det før hovedkort bytte en gang også)

- Viften på datamaskina ruser seg opp og den bråker som et uvær i tide og utide. Den kan stå uten å være i bruk å ruse seg opp å stå å gå sånn.

- Maskinen vil ikke starte, kommer spørsmål om jeg skal formatere og legge inn på nytt eller ikke, når jeg ska prøve å starte den videre bare fryser den, og i blant går den til windows..

- Den slår seg heller ikke av, kan slå den av og den står og surre og tulle til batteriet er tomt.

- Cd-rom’n spretter opp helt uten grunn, har opplevd å sitte å se på tv og plutselig spretter cd skuffa opp, når jeg sitter flere meter unna maskina.

- Ytelsen på maskina går veldig opp og ned, et spill kan gå helt fint, men plutselig går det kjempe sakte. Ustabil maskin med andre ord.

- Det trådløse nettverkskortet fungerer ikke, maskina finner det ikke, lyser bare orange.

- Dato/klokke slett blir nullstil når man slår av maskina.

----

 

hva mener folk, hvordan burde jeg gå fram ?

 

La meg gjette: en pavilion dv6060 eller noe sånt? jeg hadde en del av de feilene som du har nevnt over på min pavilion (som nå er hevet)

 

- Av / på knapp funker ikke

- Ikke lyd i høytaller, bare med høretelefoner (sånn var det før hovedkort bytte en gang også)

 

- Det trådløse nettverkskortet fungerer ikke, maskina finner det ikke, lyser bare orange.

- Cd-rom’n spretter opp helt uten grunn, har opplevd å sitte å se på tv og plutselig spretter cd skuffa opp, når jeg sitter flere meter unna maskina.

 

Hp har hatt en stor feilprosent med disse maskinene. alle som jeg kjenner som kjøpte denne typen maskiner har hatt de inne til reprasjon.

 

Jeg fikk hevet kjøpet av min maskin når det var feil med den for 4. gang.

 

jeg har dv6005ea . jeg å kjenner en del som har hp'r av samme serie som har hatt mye av de samme problemene.

er nok ganske vanlig dessverre.

 

Nuffern : byttet hovedkort på min jeg også, å kjenner et par som også har fått byttet på sine.

Lenke til kommentar
HP har erkjent at det har vært mye feil på DV6xxx-serien og har derfor utvidet garantiperioden med ett år. Nå har vi en ganske bra forbrukerkjøpslov i Norge, så om man opplever samme feil tre ganger er det bare til å heve kjøpet..

 

om samme feilen skjer 3 ganger over en periode på 1 år eller i løpet av hele garanti perioden?

 

og hvor lang er denne perioden? 2-3 år ?

Lenke til kommentar
Stemmer det. Man har fem år reklamasjonsrett på bærbare datamaskiner.

 

supert.

 

Maskina blir nok levert på service for andre gang neste uke (trenger den til oppgave skriving denne uka)

Så lenge du reklamerer innen to måneder etter at du oppdaget mangelen går det greit.

Lenke til kommentar
Så lenge du reklamerer innen to måneder etter at du oppdaget mangelen går det greit.
Å hvis det skulle for eksempel ta 3 mnd før man sier i fra, så er det bare å si at det var 2 mnd sida, for dem har jo mest sannsynlig ingen aning om når det skjedde :p

Det er greit å spille med åpne kort ellers er du uærlig med de følger det måtte ha for dine etiske prinsipper. Nå er det ikke sagt at selger automatisk vil nekte deg reparasjon dersom du sier at det skjedde for mer enn to måneder siden, men han kan velge å gjøre det. Det er greit å ha dette i bakhodet når man skal reklamere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...