Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Status på MSN og NAT, hva virker og hva virker ikke.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Mange av oss har et felles problem med vår kjære MSN Messenger og NAT (Network Address Translation). I begynnelsen virket nesten ingen ting med MSN og NAT. Vi måtte søke oss gjennom nettet og forum på jakt etter den gyldne medalje, og fant mange kjekke svar som

"det skal visst fungere med forwarding av porter",

"NAT er ikke problemet, det er NextGenTel som har sperra for bruk av filsending pga virusfaren og hacking",

"kanskje det går med en proxyserver"

og den kjente "Jeg har Telenor og der fungerer det"

Fra i fjor vår har jeg forgjeves prøvd å få alle funksjonene til MSN å fungere bak NAT. Jeg fant en liten medalje, dvs en proxyserver laget av en særdeles snill mann, laget spesielt for NAT. Dersom denne lyttet på riktig port, hadde riktig ekstern IP og MSN var stilt inn på å bruke proxy, så fungerte endelig filsending. Da kom selvfølgelig MSN med en oppdatering, MSN 5.0, og da var ikke dette nødvendig lengre. Vel å merke, så må både sender og mottaker ha MSN 5.0 for at filsending bak NAT skal virke .

Jeg har selv et NGT-abb med en Netopia-router, og jeg leste en plass at den nyeste firmwaren til denne routeren skulle støtte voice, usikkert om voice til MSN virket. Jeg lastet ned firmwaren fra endring.nextgentel.no og etter det fikk jeg oppleve noen merkelige problemer. Hver gang jeg skulle etablere video og lydsamtaler i MSN, så restartet routeren seg og jeg mista netttilkoblingen en stund. Jeg skal prøve å laste ned nyeste oppdatering fra Netopia.com for å prøve å fikse dette.

Det samme skjer også dersom jeg prøver å sende en fil til noen som ikke har MSN 5.0. Merkelig. Jeg vet ikke om dette har så mye med saken å gjøre, altså MSN-problemet, men det er ingen andre aktiviteter eller programmer som lager samme problem i routeren som Messenger.

Status fra min side er som følger:

- Filsending fungerer (last ned MSN 5.0 og be kompisser gjøre det samme)

- Chatting fungerer (det har det alltid gjort)

-Videosending fungerer ikke (Netmeeting kan brukes til dette, der virker det. Både med lyd og bilde begge veier, med NAT og NGT i begge ender)

- Eyeballchat (www.eyeballchat.com) fungerer utmerket, men da må begge bruke dette. Skal visstnok kunne integreres med MSN, men jeg vet ikke noe om det. Det skla jeg prøve i løpet av uka.

Fint om flere kan fortelle om sin status om MSN per dags dato. Emner jeg ser det spørres mye om her på forumet er; MSN og NAT, video og lyd, filsending, proxy, flere alternativer til MSN etc.

Ooops, jeg ser dette ble en lang post. Håper dere tar dere tid til å lese gjennom dette, og kanskje legge svar med egen status, eventuelt komme med forslag, løsninger etc.

Med vennlig hilsen Hugo :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er problemet :

Jeg lastet ned firmwaren fra endring.nextgentel.no

Det er en gammel versjon 5.3.4 som gjør slik at du dessvere mister

kontroll over "din" router.

Du skulle hatt versjon 5.3.7 fra www.netopia.com.

Du får nok ikke lov til og legge den inn nå tipper NGT har

Fjernet din admin bruker på routeren nå du oppdaterte.

:(

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Har logget med inn på www.netopia.com med tftp via routeren og lastet ned nir537.bin og oppdatert til 5.3.7 . Har enda ikke prøvd det til filsending etc, har akkurat blitt nybakt pappa og har tilbringt mye tid på sykehuset de siste dagene. :woot:

Skal teste i løpet av onsdag.

Lenke til kommentar

Æ har fått ei lita pie. Litt tidlig født (1,8 kg) men i fin form og ingen feil eller mangler. Æ elske ho så my.

For å dra dette on-topic igjen..... håper at videosending med lyd og lys fungerer når hu en gang skal bruke dataen min med NAT i routeren :yes:

Har oppdatert til siste firmware nå, men routeren min restartes hele tiden læll, når jeg bruker msn vel å merke. Fanken.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Æ har fått ei lita pie. Litt tidlig født (1,8 kg) men i fin form og ingen feil eller mangler. Æ elske ho så my.  

For å dra dette on-topic igjen..... håper at videosending med lyd og lys fungerer når hu en gang skal bruke dataen min med NAT i routeren  :yes:  

Har oppdatert til siste firmware nå, men routeren min restartes hele tiden læll, når jeg bruker msn vel å merke.  Fanken.  

Noen forslag?

Prøv med et annet netverkskort . Har fast ip på din pc ? .

Du bør også prøve med andre kabler .

Hvis dette ikke virker så ta kontakt med NGT

og få en ny router.

PS : Gratulerer . .. :smile:

Lenke til kommentar

Dette var ikke noe problem før jeg oppdaterte firmwaren i routeren, og jeg tror ikke at det å skifte kabler eller nettverkskort skal få det til å funke. Bra forslag til newbies, men jeg holder meg for god til å i hele tatt prøve dette (med forbehold om unnskyldning om dette funker en senere gang om alt annet er prøvd).

Hugo-" Jeg blir etterhvert veldig god på data"

Lenke til kommentar
Dette var ikke noe problem før jeg oppdaterte firmwaren i routeren, og jeg tror ikke at det å skifte kabler eller nettverkskort skal få det til å funke. Bra forslag til newbies, men jeg holder meg for god til å i hele tatt prøve dette (med forbehold om unnskyldning om dette funker en senere gang om alt annet er prøvd).  

Hugo-" Jeg blir etterhvert veldig god på data"

Ok man vet aldri kunskapsnivået til den man svarer .

har du fremdeles Admin brukeren på routeren ?

NGT oppdaterer config scriptet i routeren hvis du bruker

deres oppdatering ,Jeg har ikke prøvet den nye NGT configen.

Det mest logiske vil vel vere og prøve med en annen router,

kansje du kjenner noen med en router du kan låne ?

..

Lenke til kommentar

Hmmm... bytte router? Kan vel være. Kjip løsning på noe som har virket før. Dersom PC virker med XP, men ikke med XP SP1, burde man da prøvd med ny PC? tviler litt på dette, men kan prøve. Har en kompis med Netopia. Kanskje jeg kan høre med NGT om problemet.

Det rare er at det bare er MSN som skaper problemet. Ikke vanlig chatting, men ved filsending og forsøk på voice eller audio. Programmer som DC++, ftp, web, kaaza etc skaper ikke det samme problemet.

Har noen opplevd det samme og har løsning eller forslag? Kan det være problemer med dobbeltåpning av porter? Har sjekka ganske nøye, og sletta også Basic Firewall filteret, og trippeltsjekka NAT-tabellen for å være sikker.

Dette er sikkert kjempelett når man finner svaret. Takk for foreløpig mange gode svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...