Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppgradert PC, får ikke installert Win XP

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat blitt ferdig med en oppgradering av min gamle pc. Alle delene er satt på plass og når jeg starter PC-en virker det som om alt er som det skal. "Hovedkortbildet" kommer opp alt er kos, helt til jeg får opp en melding om at PC-en ikke kan finne PS/2 mus eller noe, selv om musen er koblet til. Det står også "Press F1 to continue". Det gjør jeg, og jeg kommer videre.

Jeg bruker to harddisker fra den "gamle" PC-en, og planen var å formattere dem og installere win xp på nytt. PC-en booter fra windows CD-en og den begynner å laste drivere osv. Der man vanligvis får opp partisjonstabellen får jeg en "Bluescreen" hvor feilkoden sier: STOPP: 0x0000007b (0xf78d2524, 0x00000000, 0x00000000). Dette skjer gang på gang. Jeg er tom for ideer og trenger desperat hjelp. Det gule lyset i fronten av kabinettet som vanligvis blinker når PC-en jobber lyser konstant i starten, men slukker igjen litt senere. Jeg vet ikke om dette forklarer noe :(

Mitt oppsett:

Strømfors.: Silver Power 600W

Hovedkort: MSI K9A Platinum

Prosessor: AMD X2 6000+

Minne: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB (2 1024 mb brikker)

Skjermkort: Gainward GeForce 8800gtx

Harddisker: Western Digital 160 gb (ca 3,5 år gammel, husker ikke mer av navnet)

Maxtor DiamondMax 10 300GB IDE ATA/133 16MB 7200RPM

(Begge IDE ATA/133)

CD ROM: Plextor DVD spiller

Nec DVD brenner

Som sagt, jeg vil få denne PC-en opp å kjøre snarest!! :)

All hjelp settes pris på!

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en form for harddisk kontroller?

Det er det jeg forbinder med feilmeldingen din :p

Skriver det nå før jeg må dra.

Viss du har det må du få prøvd og oppdatert BIOS og innstallert driverene til harddisk kontrolleren for å få det til og fungere skikkelig.

Viss ikke har jeg dessverre ingen andre forslag atm :)

Lykke til :)

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
Har du en form for harddisk kontroller?

Det er det jeg forbinder med feilmeldingen din :p

Skriver det nå før jeg må dra.

Viss du har det må du få prøvd og oppdatert BIOS og innstallert driverene til harddisk kontrolleren for å få det til og fungere skikkelig.

Viss ikke har jeg dessverre ingen andre forslag atm :)

Lykke til :)

Takk for svar. Jeg har en IDE kontroller. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=110632

Begge cd rom'ene er koblet til denne. Harddiskene er koblet til hovedkortet, som bare har en IDE port. Jeg ikke installert noen drivere til kontrolleren siden jeg ikke får installert windows.

Skal prøve å koble DVD spiller og harddisk til hovedkortet og se om det blir no' liv.

Lenke til kommentar

CD-rommene støtter ikke IDE kontrollere som sannsynligviss da er koblet opp via PCI-spor?

Min beste anbefaling er at du bytter om på det at begge harddiskene dine går gjennom den, og CD-rommene går i hoved kortet eller kansje du ikke trenger begge CD-rommene foreløpig...

At du bare har en harddisk og et CD-rom koblet i hovedkortet og den siste disken i IDE kontrolleren :)

og som nevnt tidligere for all del ikke glem jumper-settings :p

Det er kjipt og tukle med :p

Lykke til

PS. ville oppgradert til Sata disker snarest mulig, det tar knekken på problemmet på 1, 2 og 3 ;)

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
CD-rommene støtter ikke IDE kontrollere som sannsynligviss da er koblet opp via PCI-spor?

Min beste anbefaling er at du bytter om på det at begge harddiskene dine går gjennom den, og CD-rommene går i hoved kortet eller kansje du ikke trenger begge CD-rommene foreløpig...

At du bare har en harddisk og et CD-rom koblet i hovedkortet og den siste disken i IDE kontrolleren :)

og som nevnt tidligere for all del ikke glem jumper-settings :p

Det er kjipt og tukle med :p

Lykke til

PS. ville oppgradert til Sata disker snarest mulig, det tar knekken på problemmet på 1, 2 og 3 ;)

Formatering i gang nå! :D Sweet. Jeg koblet dvd spilleren og den ene harddisken sammen i hovedkortet, og måtte fikse litt på jumperne.

Enig i at jeg ikke trenger brenner og dvd spiller. Bruker dem aldri nesten. :p

Jeg vil likevel prøve det du sa om å koble harddiskene til kontrolleren (som kobles via PCI-spor ja), og cd spillerene via hovedkortet.

Takk for all hjelp... endelig er PC-en klar :p

... forhåpentligvis... :p

Nå krysser jeg fingrene for at installasjonen går som ei kule...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...