andm Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg har tatt bilder med kameraet mitt nå i tre kvartaler, og har, når motivet er fra nærgrensen og til et par meter fra nærgrensen til objektivet, problemer med å få autofokusen til å treffe riktig. Kameraet bakfokuserer til stadighet. Jeg har prøvd med tre objektiver, til og med sendt inn ett objektiv til justering (jeg trodde Sigma var synderen), men det ser ikke ut til å ha vært problemet. Alt i alt synes jeg autofokus bommer mer enn det jeg ønsker å godta. Jeg bruker bare F/2,8-objektiver, og har alltid fokuseringshjelpelys fra blits aktivt i mørke omgivelser. Er det vanlig at kameraet, og ikke objektivet, er synderen i unøyaktig autofokus? Er det andre som opplever dette problemet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Har du testet objektivene med prosedyren som er beskrevet her ? Den bør gi deg en indikasjon om fokuspunktet er riktig eller ikke. Tom Lenke til kommentar
andm Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Har du testet objektivene med prosedyren som er beskrevet her ? Den bør gi deg en indikasjon om fokuspunktet er riktig eller ikke. Tom Naturligvis. Fokuspunktet ligger noen hakk bak. Jeg husker ikke nøyaktig hvor, men ved en enkel test, 45 grader mot et laptoptastatur, 55 mm, F/2,8, ligger fokusplanet litt bak H-tegnet hvis jeg fokuserer på streken mitt i H-en. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Fordelen med å bruke slike fokus-tester, er at de egner seg godt til dokumentasjon når du skal reklamere. Hvis alle objektivene oppfører seg likt, må det være kameraet. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå