Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Formue over 75 000,- og umyndig - Hva skjer da?

Anixion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis en umyndig har formue på over 75 000,- hva skjer da? Jeg har lest et sted at hvis en umyndig person har over 75 000,- så tar overmynderiet overta forvaltningen av pengene. Hva vil det si?

Kan ikke tro dette om personen selv har jobbet inn pengene? Om du skulle være forskudd på arv eller likende blir vell saken noe annen? Hvorfor 75.000? Jeg hadde såvidt jeg husker formue på 69.000 før jeg var fyllt 18, dette var penger som jeg selv hadde jobbet inn.

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Overformynderiet overtar retten til å forvalte en umyndigs formue når den overstiger 75K.

Dette er eksempelvis for at foreldre ikke skal kunne sløse bort pengene, for eksempel ved samlivsbrudd(ja, det har skjedd.)

Her står det om Oslo Kommunes overformynderi

I banken er prinsippet at egne tjente penger er ungdommens egne penger, men jeg vet ikke hvor firkantet overformynderiets regler er.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Vel.. Jeg har jobbet inn alle pengene mine selv.. Får ikke noe av foreldrene.. Hadde tenkt å spare til lappen, og til jeg blir student, så det blir lettere for meg når jeg er student.

Så hvis jeg har 75 000 kr i formue før jeg blir 18 år så tar overformynderiet det? Har også forresten en spareavtale i aksjefond på 2000 kr i mnd hvis det hjelper mot at de tar pengene.

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk ikke slik at overformynderiet "tar" pengene, i hvert fall ikke i noen større grad enn at foreldrene dine "tar" dem når det er under 75'000. Greia er bare at for å få lov til å bruke penger, må overformynderiet godta dette. Det gjør de stort sett alltid. Tror ikke det er noe problem å bruke penger på sertifikatet.

Lenke til kommentar

Det handler mest om at pengene skal forvaltes, ikke sløses bort av foreldre eller investeres i T5PC. Samtidig, har man selv tjent pengene er det annerledes enn om man har arvet foreldre/besteforeldre elns.

Uansett, det er jo bare å unngå at formuen overstiger 75K, investeringer i eiendom for eksempel har lavere ligningsverdi enn bankinnskudd eller aksjer.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Jeg jobber i bank, og kan muligens klare litt opp i hvordan dette fungerer. Det er riktig som det nevnes her at overformynderiet kan overta styringen av pengene når man har over kr 75.000,-. Jeg har dog ikke opplevd at de har gjort det på en så lav sum. I de tilfellene jeg har opplevd at overformynderiet har grepet inn, har det stort sett vært i forbindelse med utbetalinger av store enkeltsummer (personskadeerstatning osv.). Det betyr derimot ikke at de ikke vil gripe inn, men sannsynligheten ser jeg som liten. Dette er og noe som praktiseres forskjellig i forskjellige kommuner. Har inntrykk av at det er stengere i større byer.

Å investere i aksjefond for å få ned ligningsverdien tror jeg ikke har så mye for seg, da jeg tror (er ikke 100% sikker her) at overformynderiet kun ser på den faktiske formuen og ikke ligningsformuen. Dessuten er det foreslått i statsbudsjettet at aksjefond fra neste år skal lignes med 100% (mot 85% i dag).

Lenke til kommentar
Å investere i aksjefond for å få ned ligningsverdien tror jeg ikke har så mye for seg, da jeg tror (er ikke 100% sikker her) at overformynderiet kun ser på den faktiske formuen og ikke ligningsformuen. Dessuten er det foreslått i statsbudsjettet at aksjefond fra neste år skal lignes med 100% (mot 85% i dag).

Ikke aksje, eiendom.

Lenke til kommentar

Ikke aksje, eiendom.

Du refererte til eiendomsfond over her. Kun aksjefond som har skattelette pr i dag. De fleste eiendomsfond investerer i selskaper som opererer innenfor eiendom, mao. aksjefond.

Å investere i "vanlig" eiendom er en helt annen sak, men dette krever som regel større summer enn det som er snakk om her. Umyndige personer kan heller ikke ta opp lån.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
Du refererte til eiendomsfond over her. Kun aksjefond som har skattelette pr i dag. De fleste eiendomsfond investerer i selskaper som opererer innenfor eiendom, mao. aksjefond.

De fond jeg har sett som kaller seg eiendomsfond investerer direkte i eiendom, gjerne med noe gjeld. Det får da en likningsverdi på 0 eller opptil rundt 20% av den reelle verdien. Vanlige aksjefond vil for øvrig få en likningsverdi på 100% av salgsverdien ved årsskifte på neste selvangivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...