Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC "mistet" USB- og lydkortdrivere

Anbefalte innlegg

God kveld.

Har en tre år gammel IBM R50e (med Windows XP Pro) som det aldri har vært noe feil med før her om dagen. Etter at maskinen hadde blitt skrudd av på vanlig måte nektet den å la seg skru på, den var svart i skjermen og om man startet den lagde den ikke "arbeidsyden" fra prosessoren. Snudde maskinen opp/ned for finne type og serienummer og når jeg snudde den tilbake igjen startet maskinen uten noe problem.

Nå funker maskinen som før med to unntak: den klarer ikke å gjenkjenne og kjøre USB-enheter, og den klarer ikke spille lyd. Først trodde jeg den bare manglet drivere til lydkortet, men lydkortet står ikke oppført i Device Manager.

Har noen forslag til hva problemet er, og hvordan man kan løse det? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På de fleste hovedkort er det en jumper du kan flytte et hakk og la den stå der litt ca 1 min. så flytte den tilbake. da har du resetta bios. Men det er mer sannsynlig at det kan vere korrupte sectorer på harddisken. kanskje du burde forsøkt å ta en disksjekk. Du kan også forsøke å reparere win installasjonen, med win xp CDen. Hjelper ikke noe så kan reinstallasjon av windows vere siste utvei. Er det fortsatt feil da, kan det vere feil med hovedkortet.

Lenke til kommentar
kanskje du burde forsøkt å ta en disksjekk. Du kan også forsøke å reparere win installasjonen, med win xp CDen. Hjelper ikke noe så kan reinstallasjon av windows vere siste utvei. Er det fortsatt feil da, kan det vere feil med hovedkortet.
Har ikke tatt noe disksjekk, men slettet hele partisjonen og reinstallerte windows med CDene siden det uansett fra på tide å reinstallere. Det hjalp ikke, så eneste håp er vel en løs leding om jeg finner et lite nok skrujern?
Lenke til kommentar
Har ikke tatt noe disksjekk, men slettet hele partisjonen og reinstallerte windows med CDene siden det uansett fra på tide å reinstallere. Det hjalp ikke, så eneste håp er vel en løs leding om jeg finner et lite nok skrujern?

Ja det er nok eneste håp. Aner ikke om flashing av bios vil hjelpe heller. Kanskje noen har peil på det.

Endret av ArcTerjus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...