Gå til innhold

Foto galleri på nett med passord?

Anbefalte innlegg

Jeg har forsket litt på JAlbum de siste dagene, og jeg er mektig imponert. Det jeg derimot ikke er like imponert over er at bildene legges uten passordbeskyttelse, som gjør at jeg dropper å legge feriebildene der liksom...

Noen som vet om det er mulig, evt andre programmer som fikser det??

Lest om (og prøvd å få til) coppermine med flere, men skjønner ikke bæra av mySQL eller hva det heter...

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere måter å gjøre dette her på.

En måte er å lage en .htaccess, og derreter sette passord på hele mappen bildene ligger i. Da får du den effekten av at når du skriver inn urlen som for eksempel www.eksempel.no/myerart/ får du kun opp en boks som spørr etter passord og brukernavn.

Slik gjør du det.

Åpne et program som du kan skrive .htaccsess filer i. (For eksempel notepad).

Først må du lage en fil som heter .htaccsess. I denne filen skriver du så:

AuthUserFile /hsphere/local/home/brukernavn/mappe/mappe/.htpasswd*

AuthType Basic

AuthName "WWW"

Require valid-user

Adressen /hsphere/local/home/brukernavn/mappe/mappe/.htpasswd skal være hele adressen til plasseringen på serveren. Her vist hvordan det er gjort på min side.

Når du har lagret htaccsess og lastet den opp til den mappen du skal beskytte lager du en ny fil kalt .htpasswd.

Innholdet i denne filen varierer, og for å øke sikkerheten på siden din kan det være lurt å ikke lagre brukernavnene og passordene i plain form.

Du kan derfor gå inn på denne siden her: http://www.htaccesstools.com/htpasswd-generator/ og skrive inn brukernavnet og passordet du vil ha.

Lim inn hashen du får og last opp fila, og du er good too goo.

Håper dette svarte på spørsmålet ditt og at det kan hjelpe noen med å få i hvertfall litte granne bedre sikkerhet på sidene rundt omkring.

Endret av lars91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...