Gå til innhold

Hvor stor harddisk plass trenger Linux?

Occi

Anbefalte innlegg

Hei

Som topic tilsier; hvor stor harddisk plass trenger Linux, ta f. eks Ubuntu siden det er den jeg har tenkt å innstallere først. Har nemlig en partisjon på 3.5GB, som jeg brukte for å lage backup av de andre harddiskene, spørsmålet er da om dette er nok for en Ubuntu 7.10 innstallasjon. Bør vel også nevne at jeg allerede har Windows XP Pro på denne partisjonen (er en del av en totalt 80GB harddisk), denne partisjonen må vel uansett formateres til det filsystemet Ubuntu bruker, så det burde vel ikke være noe problem? Har også tenkt å ha Windows slik som jeg har nå, på egen partisjon, men på samme harddisk som der jeg har tenkt å ha Ubuntu. Derfor vil det vel ikke trengs noen videre plass bortsett fra de mest nødvendige programmene (er ny på Linux så vet ikke hvilke osv. Men må ihvertfall ha Wine), og så kan jeg ha spillene jeg kjører i Wine på en annen partisjon.

Hadde også vært fint om noen nevnte kort hvilken som er best for spill :)

-Kjeksomanen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Som topic tilsier; hvor stor harddisk plass trenger Linux, ta f. eks Ubuntu siden det er den jeg har tenkt å innstallere først. Har nemlig en partisjon på 3.5GB, som jeg brukte for å lage backup av de andre harddiskene, spørsmålet er da om dette er nok for en Ubuntu 7.10 innstallasjon. Bør vel også nevne at jeg allerede har Windows XP Pro på denne partisjonen (er en del av en totalt 80GB harddisk), denne partisjonen må vel uansett formateres til det filsystemet Ubuntu bruker, så det burde vel ikke være noe problem? Har også tenkt å ha Windows slik som jeg har nå, på egen partisjon, men på samme harddisk som der jeg har tenkt å ha Ubuntu. Derfor vil det vel ikke trengs noen videre plass bortsett fra de mest nødvendige programmene (er ny på Linux så vet ikke hvilke osv. Men må ihvertfall ha Wine), og så kan jeg ha spillene jeg kjører i Wine på en annen partisjon.

Hadde også vært fint om noen nevnte kort hvilken som er best for spill :)

-Kjeksomanen.

Du må ha minimum 4 GB HDD plass. Glemte å si at dette gjelder for Ubuntu 7.10.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Ok, for da har jeg et spørsmål til: Hvor mye trenger jeg sånn ca.? Og er det mulig å bruke den partisjonen jeg har nå til noe som helst? Jeg mener, kan jeg ta å sette den sammen med en annen partisjon eller kan jeg kanskje ta å krympe den ~70GB harddisken som jeg har WinXP på, og sette den sammen med 3.5GB's partisjonen?

For jeg må jo uansett krympe en av harddiskene mine for at jeg skal få plass til Ubuntu på egen partisjon.

Og jeg søker fortsatt etter svar på hvilken Linux som er best egnet for gaming.

Lenke til kommentar

det var nylig en test som viste at Linux slo Vista på ET:QW, men ikke regn med at dette gjelder i mange tilfeller. nesten uansett hvilket spill du spiller, vil det fungere bedre på windows. Noen spill, som Doom og UT fungerer fint på Linux, fordi de er laget i OpenGL og portet til/opprinnelig skrevet for linux. Dessverre er det mange spill som bruker D3D, og selv blant de som benytter OpenGL er det mange som ikke blir laget for linux. disse har du ofte en mulighet til å emulere, med varierende resultat.

Derimot er linux overlegent på mange andre området enn gaming, men det kan ta tid å sette seg inn i det for en som er vandt til windows.

Lenke til kommentar

det blir jo ikke feil å si at linux er uegnet for spilling bare fordi det ikke er linux sin feil. at det er utviklernes feil gjør ikke linux noe bedre egnet. Riktignok er det ikke noe galt med linux som spillplattform, men den kan utvilsomt regnes som uegnet så lenge det ikke lages spill for linux.

Lenke til kommentar
Ok, for da har jeg et spørsmål til: Hvor mye trenger jeg sånn ca.? Og er det mulig å bruke den partisjonen jeg har nå til noe som helst? Jeg mener, kan jeg ta å sette den sammen med en annen partisjon eller kan jeg kanskje ta å krympe den ~70GB harddisken som jeg har WinXP på, og sette den sammen med 3.5GB's partisjonen?

For jeg må jo uansett krympe en av harddiskene mine for at jeg skal få plass til Ubuntu på egen partisjon.

Hvis du installerer Ubuntu 7.10 så må du altså ha minimum 4 GB plass. Men skal du spille så bør du ha mer enn det, ja selv mer enn 15 GB. Men det avhenger av hvor mange spill du skal installere selvfølgelig. Ubuntu er den eneste distroen jeg har brukt, og den tror jeg skal være brukbar for spilling, men dette er det sikkert noen her som vet mer om. Jeg har heller ikke noen erfaring med krymping av partisjoner, men har lest at det kan være litt riski. Her har du i hvertfall en link som sier litt om temaet.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=106422

Selv har jeg spilt American Army på Ubuntu, og det funker kjempebra. ET skal også funke bra. Du kjenner sikkert til wine, som gir deg muligheten til å kjøre windows programmer i Linux. Det går vel litt tregere(leste en test her på hardware.no som mente at det gikk litt tregere i Linux), og man må kanskje knote litt for å få det til å fungere(men det kan jo være gøy, når man får det til).

Lenke til kommentar
det blir jo ikke feil å si at linux er uegnet for spilling bare fordi det ikke er linux sin feil. at det er utviklernes feil gjør ikke linux noe bedre egnet. Riktignok er det ikke noe galt med linux som spillplattform, men den kan utvilsomt regnes som uegnet så lenge det ikke lages spill for linux.
Så fordi det er få produsenter som lager biler som går utelukket på hydrogengass så er hydrogengass uegnet som drivstoff?

Fraværet av spill gjør ikke at linux er uegnet til spill. Om arkitektur eller glibc eller noe annet forårsaket at det var vanskelig å utvikle spill for linux, kunne jeg vært enig i utsagnet ditt.

Men slik situasjonen er er det ikke riktig å bruke ordet uegnet på den måten. Måten du ordlegger deg på impliserer at linux har tekniske mangler som gjør det uegnet for spill og/eller spilling. Det eneste ved linux som har en reell innflytelse på mengden spill kompatible med linux, og antallet spillprodusenter som utvikler spill for linux, er markedsandelen.

Lenke til kommentar
Så fordi det er få produsenter som lager biler som går utelukket på hydrogengass så er hydrogengass uegnet som drivstoff?

Nei, det gjør en bil som går på hydrogengass uegnet til å kjøre rundt med, siden det er så vrient å få fylt tanken. ;)

Er enig med dere begge egentlig. Linux har alt lagt til rette for å være en god spillplattform... unntatt spillene. Det er derfor et dumt valg å velge linux for å spille spill, til dette har endret seg. Dvs, til spillprodusentene har endret seg, ikke linux.

Lenke til kommentar
Nei, det gjør en bil som går på hydrogengass uegnet til å kjøre rundt med, siden det er så vrient å få fylt tanken. ;)
Selve "fylle tanken" operasjonen er vel rimelig enkel. Det store problemet er lagring av hydrogen i biltank.

Kan jo ikke lagre det som gass, da dette tar for stor plass, men som væske som skaper noen små problemer med temperatur og mulighetene for eksplosiv ekspansjon.

Dessuten er hydrogen kanskje litt for eksplosivt i seg selv.... Hindenburg :whistle:

Er enig med dere begge egentlig. Linux har alt lagt til rette for å være en god spillplattform... unntatt spillene. Det er derfor et dumt valg å velge linux for å spille spill, til dette har endret seg. Dvs, til spillprodusentene har endret seg, ikke linux.
Nå protesterte jeg mest på ordbruken, mens ellers er jeg for det meste enig i dere begge :) Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Hehe, tenkte mer i den retning at det er få bensinstasjoner som tilbyr påfylling av hydrogengass... enda. Det kan jo på en måte sammenlignes med at det er få spillprodusenter som tilbyr spill til linux... enda. ;)

(Selv om bilanalogier egentlig er teite :) )

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Takker for alle svarene, hjelper virkelig for å få et lite innblikk i Linux :)

Hvis du installerer Ubuntu 7.10 så må du altså ha minimum 4 GB plass. Men skal du spille så bør du ha mer enn det, ja selv mer enn 15 GB. Men det avhenger av hvor mange spill du skal installere selvfølgelig. Ubuntu er den eneste distroen jeg har brukt, og den tror jeg skal være brukbar for spilling, men dette er det sikkert noen her som vet mer om. Jeg har heller ikke noen erfaring med krymping av partisjoner, men har lest at det kan være litt riski. Her har du i hvertfall en link som sier litt om temaet.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=106422

Selv har jeg spilt American Army på Ubuntu, og det funker kjempebra. ET skal også funke bra. Du kjenner sikkert til wine, som gir deg muligheten til å kjøre windows programmer i Linux. Det går vel litt tregere(leste en test her på hardware.no som mente at det gikk litt tregere i Linux), og man må kanskje knote litt for å få det til å fungere(men det kan jo være gøy, når man får det til).

Når du sier minimum 15 GB, da tenker jeg, trenger jeg 15 GB til Linux partisjonen i seg selv? For jeg har tenkt å spillene på min eksterne/HDD #2...

Lenke til kommentar

Neida, du trenger ikke 15 GB. Jeg kjører Linux med en partisjon på 10GB og det inkluderer en swap-partisjon på 512 MB.

Det kommer vel an på hvor mange programmer og sånt du har tenkt å innstallere.

Jeg har de fleste programmene jeg trenger, inkludert wine. Filmer og sånt har jeg på en annen partisjon.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal teste ut Ubuntu litt, så er 3.5GB greit, men med 10GB så har du mye større frihet til å installere programmer og alternative desktoper. GNU/Linux er som allerede forklart glimrende å spille på, men tilgangen til spill som er portet til linux begrenset. Likevel kan de fleste populære Windows spill spilles ganske greit i linux gjennom wine, se testene til Robin for detaljer. Det morsomme er jo at spill som er portet over gjerne yter bedre i linux, i den nye ET-QW mye bedre selv på ATI grafikk, så du får mer sprut igjen for hardwaren din dersom du kan nøye deg med de spillene som faktisk gies ut for linux. Jeg synes jo alle forbrukere burde være bevisste, og kjøpe linux versjoner der hvor det er et greit alternativ.

Lenke til kommentar

Grunnen til at få spill lages for linux er at linux er lite utbredt blant brukere, ingen ting teknisk galt med linux som spill platform.

Lenke til kommentar

ja? sa jeg noe annet? men uansett grunn, linux er ikke noe godt valg for en gamer. EOD

EDIT: selv om det heldigvis blir laget flere og flere spill for linux, som er veldig positivt. Men veien er fortsatt lang for at linux skal kunne brukes som en spillplatform på lik linje med Windows XP

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Du missforstår litt, folk tror at det er noe teknisk galt med linux platformen siden det ikke lages spill for den, noe det ikke er.

Og siden du quotet meg i forrige innlegg, mener du at det er jeg som hentyder at det er noe galt med linux?

...Riktignok er det ikke noe galt med linux som spillplattform...

var det på noen måte uklart formulert fra min side?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...