Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Her skriver noen et anslag på 12,3 milliarder kroner for Fauske-Narvik og samme pris for Narvik-Tromsø. Påstanden er videre at det er dagens priser, men jeg aner ikke hva som er kilden til tallene.

 

Med tanke på kundegrunnlaget tror jeg ikke Fauske-Narvik vil være lønnsomt. Det er et lite befolket område med NorCem i Kjøpsvik og Elkem i Salten er de to industrielle gigantene i området. Begge baserer seg på lokale råvarer + importerte råvarer langveis fra med båt og har lange eksportruter via sjøveien. Disse vil ikke ha særlig nytte av en jernbane i nabolaget.

 

Strekningen Fauske-Narvik er å betrakte som en øde transportetappe som bare skal være der for å forbinde jernbanenettet i nord med det i sør. Den forbindelsen har vi allerede i form av jernbane fra Narvik og inn til det svenske jernbanenettet. Det blir smør på flesk å bygge en parallell bane. Vi lever i en internasjonal verden og bør ikke tenke på Norge er en egen planet.

 

Det er strekningen Narvik-Tromsø som er viktig og har både mye industri og folk som kundegrunnlag. En avstikker til Finsnes er kort, billig, gir tilgang til havneanlegget ved smelteverket i Finnfjordboten og folkegrunnlaget fra Finsnes by uten buss som mellomledd.

 

Avstikkeren til Harstad via Evenes flyplass er derimot mye lengre og dyrere. Kundegrunnlaget er kanskje dobbelt så stort som ved Finsnes, men så er også strekningen rundt 10-15 ganger lengre. Derfor er jeg usikker på lønnsomheten ved den avstikkeren, selv om fiskeeksporten fra Lofoten og Vesterålen får kortere vei til jernbanen.

 

Den samfunnsøkonomiske "indrefileten" av nordnorgebanen er altså strekningen Narvik-Tromsø med avstikker til Finsnes.

 

Landskapet langs "indrefileten" er i stor grad et sammenhengende dalføre og ganske flatt. Grunnfjellet tror jeg er av en type som er mye lettere/billigere å arbeide med enn det harde skiferfjellet på store deler av strekningen Fauske-Narvik.

 

30 km av strekningen Narvik-Tromsø er allerede bygget (Ofotbanen). Den ubygde delen av "indrefileten" er ca 170 km, inkludert avstikkeren til Finsnes. Ca 20-30 km av traseen er tunnel, avhengig av trasevalg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott at toget som vanlig ikke kjører innom Møre og Romsdal :(

 

Er jo en grunn til at det er "som vanlig", en ring oslo, krsand, stavanger, bergen, solo (potensielt med torndheim-oslo i tilegg), med tilhørende mindre kjappe mellomdistancetog mellom byene dekker jo sikkert over 80% av befolkningen. Det er allerede dyrt å bygge tog, at det skal dekke lite bebodde strøk er vel ikke så realistisk.

 

AtW

 

Min gode man. Eg måtte berre registrere meg for å svare på den der. Møre og romsdal er ikkje øde. Ålesund regionen har 80 000 og 43 000 i kommunen. Heile møre og romsdal har over 252 000 innbyggera. Vist toget går til Ålesund blir det sterk øke av pasasjera frå møre og romsdal. No går toget kunn til Åndalsnes og vi må kjøre minst 2 tima frå ålesund til åndalsnes med buss som ogsa kosta pengar. Molde ligge nærmare og kristiansund har nesten samme reisetid med buss som ålesund. Flyplassen i ålesund har 800 000 passasjera i året som er ein av noreg mest trafikerte flyplassa. Vi har også flyplassen i kristiansund og Molde. Oslo har ingen flyplass innenfor fylket. Møre og romsdal har 4 flyplassa. ein togstasjon.. ingen motorveg som er nødvendig ut av Ålesund. Øde og lite befolkning er ikkje møre og romsdal. Det hadde eg akseptert vist det var sogn og fjordane..

Lenke til kommentar

En av norges største flyplasser sier jo ikke så mye, enn så lenge den en er mindre enn både oslos flyplass (selv om den ligger i et annet fylke), torp, flesland, vernes og sola. Det er slags poeng at møre og romsdal er i størrelseorden omtrent på samme nivå som agder-området, og kanskje trøndelagsområdet om man drar det litt langt. Men det det er vesentlig mindre tilgjengelig områder (tipper det er endelårsak til at det er såpass mye flytrafikk). Kristiansand er jo "på veien" til store byer, og distansen trondheim-oslo dekker mange ganske bebygde områder, ihvertfall opp til lillehammer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er em flott ide med lyntog i Norge, men man må nesten også bygge ut jernbanen sånn at hele Norges befolking kan ta nytte av det. Man blir litt "stuck" hvis man bor lengre nord enn Bodø får å si det sånn.

 

Det blir å koste mye, men man burde ta seg råd til det. Bare se nedover i Europa, der kan man ta tog som går fortere enn fly til ca samme prisen, uten oppstyret med å ta fly.

Hvorfor må man det? Det bør foretas en kost/ntte vurdering her også.

 

AtW

 

Fordi vi kunne ha koblet oss på det europeiske nettet i samme slengen?

 

Edit: Redigerer det om til hva jeg så sitatmessig. Dog, angående Bodø er det ingen vits å ha utbygd med mindre man kan på noen måte dra videre ut derfra(Finland).

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Presisering av jernbanen i Bodø:

 

Om dere tar opp et kart ser dere at Fauske er den nest siste jernbanebiten som er koblet til den resterende av jernbane Norge. Bodø er intet annet enn en endestasjon for transport. Om det skal utvides er det fra Fauske som burde være målet. Bodø's jernbane kan ikke utvides mer enn hva som allerede er pga geografisk posisjon..

Lenke til kommentar

Hvorfor må man det? Det bør foretas en kost/ntte vurdering her også.

 

AtW

 

Fordi vi kunne ha koblet oss på det europeiske nettet i samme slengen.

 

Må vi ha jernbane nord for bodø for å kunne koble oss til det europeisk jernbanenettet?

 

AtW

Nei, man trenger ikke jernbane nord for Bodø for å koble seg til Europa via svensk jernbanenett. Der er vi allerede koblet til i Østfold, Hedmark, Trøndelag og Nordland (ved Narvik, nord for Bodø!). Men en utbygging i Troms og Finnmark gjør det mulig å koble seg på også finsk og russisk jernbanenett. Det åpner for alternative ruter for gods til øst-Europa og Asia.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort en ny og bedre måling av mitt forslag til Tromsbanen. På grunn av veisystemet og plass har jeg fjernet planen om togstasjon på Tromsøya og heller planlagt en togstasjon ved Vikran, Malangen som siste stasjon. Jeg har også justert litt på den sørlige delen av traséen. Fra den eksisterende Ofotbanen til Vikran blir det 142 km (derav bare 15 km tunnel). Avstikkeren til Finnsnes kommer i tillegg med 22 km.

 

Med en pris på 20 millioner kr per km jernbane og 100 millioner kr per km tunnel kommer totalsummen på beskjedne 4,48 milliarder kroner for hele den nye Tromsbanen.

 

post-3851-1284124855,0809_thumb.pngpost-3851-1284124469,3527_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En av norges største flyplasser sier jo ikke så mye, enn så lenge den en er mindre enn både oslos flyplass (selv om den ligger i et annet fylke), torp, flesland, vernes og sola. Det er slags poeng at møre og romsdal er i størrelseorden omtrent på samme nivå som agder-området, og kanskje trøndelagsområdet om man drar det litt langt. Men det det er vesentlig mindre tilgjengelig områder (tipper det er endelårsak til at det er såpass mye flytrafikk). Kristiansand er jo "på veien" til store byer, og distansen trondheim-oslo dekker mange ganske bebygde områder, ihvertfall opp til lillehammer.

 

AtW

 

Agder(Vest og aust) has 270 000 menneske 20 000 meir enn i møre og romsdal. mens trøndelag(sør og nord) har 420 000 innbyggera. Koffer skal eit fylke(møre og romsdal) Framstillas som på linje med agder. aust agder(Fylke) vs sunnmøre(Region i møre og romsdal) Der er det samme innbyggartal Sunnmøre(130 000) innbyggertal aust agder 108 000. Der er meir folk i Vest agder, innbyggertal vest agder 170 000. Møre og romsdal 250 000 vs aust agder 170 000 og vest agder 108 000, agder fylkene 278 000. Sør trøndelag har 291 000. Trondheim- oslo dekker ikkje heile midt norge Midt norge beregna med Nordmøre av og til (Kristiansund største by)

post-220863-1284135065,131_thumb.jpg

post-220863-1284242227,2631_thumb.jpg

Endret av Martin Hareide
Lenke til kommentar

Jeg har gjort en ny og bedre måling av mitt forslag til Tromsbanen.

 

Må si jeg liker denne. Men tror du ikke en tunnel over til Kvaløya og videre trase til flyplassen ville ha vært en ide?

Det har såvidt jeg har forstått også vært forslag om å flytte flyplassen til Malangshalvøya, nær der han har tegnet endestasjon for tog. I så fall vil jo en baneforbindelse helt inn til Tromsø få ekstra kundegrunnlag. Men kanskje kunne både jernbane og fly ved Vikran mates med en hurtigbåtpendelrute, som tar opp passasjerer i Breivika (ved sykehuset og universitetet) og Prostneset (Tromsø sentrum)?

Lenke til kommentar

 

Simen1:

 

Er sikkert meningsfylt å spørre for en som ikke studerer økonomi (Om det er det du går på..). Men hva er utregningen dine basert på? Om dine beregninger stemmer så vil et ønske for meg at du kontakter ditt fylkesparti (om du er politisk aktiv) eller kontakter fylkesmannen/avisaen for å sette dette på dagsorden. Selv om mitt fokus er å samle Nordnorge ved en felles jernbane ser jeg bare positivt på en jernbane som kan samle deler av nordnorge..

Lenke til kommentar
Må si jeg liker denne. Men tror du ikke en tunnel over til Kvaløya og videre trase til flyplassen ville ha vært en ide?

Jeg forkastet den idéen. Tromsøya er allerede ganske full av bebyggelse og bør ikke "kaste bort" mye areal på en togstasjon. Havna i Breidvika sliter med at det ikke er plass nok rundt den. Trafikksystemet (turister og varer) er hardt nok belastet som det er i området. Et annet sted på Tromsøya ville også laget trafikkproblemer. Hovedhavna (gods) er faktisk planlagt flyttet ut av byen. 4 alternativer er utredet. Balsnes, Movika, Finnvika nord og Finnfika sør. Balsnes er der jeg foreslår endestasjonen for toget. Trafikk mellom der og Tromsø er ikke noe problem. Det bygges i disse dager en tunnel fra Balsnes under sjøen til Larseng på Kvaløya. I tillegg er det åpenbart at det må komme en tunnel mellom Kvaløya og Tromsøya snart. Men det tidligere utredede stedet i nærheten av den eksisterende Sandnessundbruka er ikke aktuelt lengre på grunn av trafikkproblemer i et bredt belte på begge sider av brua. En tunnel må altså komme et nytt sted. Fra sørenden av Tromsøya til nærmeste sted på Kvaløya (ytre Håkøybotn) utpeker seg. Dette vil gjøre kjøringen fra Balsnes togstasjon og havneområde til Tromsøya meget rask. Omtrent 10 minutter. Veiene og tunnelene egner seg for langt større trafikkbelastning enn vi har i dag.

 

Flyplassen blir værende der den er og skal utvides for å holde på en internasjonal klassifisering. Dette synliggjøres gjennom nylige store investeringer i utvidelsen sørover. Det er besluttet ytterligere investeringer neste år i form av forlengelse av veitunnelen under flyplassen. Den skal bli 3 ganger så lang som i dag for å gi større sikkerhetsområde for flyene og dermed holde på den internasjonale klassifiseringen som trengs for internasjonal flytrafikk.

 

Ole: Jeg er hverken økonom eller politisk aktiv, men bidrar med litt forslag rundt om kring. Jeg hadde veldig lyst til å lage en større artikkel som skal selges til landsdelsavisa eller nasjonale aviser. Men jeg trenger noen å sparre mot (denne tråden) for å raffinere forslaget eller i verste fall forkaste det. Samt foto, tillatelser til å bruke kart, sjekke geografi og rasfare nøyere og undersøke mye annet rart for å få et skuddsikkert grunnlag (eventuelt forkaste det). Et annet forslag jeg tenker på å lage stor artikkel om er trafikksystemet (vei) på og ved Tromsøya. Korte utvidelser som vil gjøre løse store hodepiner for både trafikantene og politikere. Men det får bli en annen tråd enn denne.

 

Banen Narvik-Finnsnes-Tromsø tror jeg blir "indrefileten" av Nordnorgebanen. Det kan godt hende at resten av banen bør bygges ut, men vi snakker uansett om en trinnvis utvidelse, der jeg tror Narvik-Finnsnes-Tromsø er et fornuftig første trinn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det må i så fall bli lenge til. Fauske-Narvik har ekstremt mye fjell, fjorder, hardt fjell og lite folk og få store bedrifter som trenger noe særlig togtransport.

 

Jeg håper som sagt på strekningen Narvik-Tromsø, men i følge radioen i morges er det strekninger mellom Finland og isfrie dyphavskaier på norsk side det er snakk om. To muligheter ble nevnt i farta: Skibotn og Kirkenes.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...