Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Når flytrafikken stopper så har i hvert fall søringene (sørnorge) muligheten til å benytte snegletog. Vi i nord har ikke det alternativet en gang. Det er tragisk at vi ikke har jernbane i sentrale deler av nordnorge. (Narvik-Tromsø, gjerne med avstikkere til Evenes og Finsnes)

 

Finnene har også tilbudt seg å bygge rundt 60 mil jernbane helt opp til treriksgrensa (Norge/Sverige/Finland) dersom Norge knytter det til et jernbanenett på vår side. Noe som hadde vært ganske overkommelig dersom jernbanen fra Narvik til Tromsø bygges.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Etter å ha vært litt rundt i verden (gjelder også i Norge), så virker det som om fly er langt rimeligere enn tog å ta på samme strekninger. Om man bygger ut jernbanen til NOK 25 mrd, så tipper jeg prisen på billetten også øker.

Om Norwegian og SAS fortsatt tilbyr fly for 1000 kr t/r Oslo-Bergen, så velger jeg selvsagt fly, når togbilletten garantert koster minst dobbelt så mye...

Lenke til kommentar

Etter å ha vært litt rundt i verden (gjelder også i Norge), så virker det som om fly er langt rimeligere enn tog å ta på samme strekninger. Om man bygger ut jernbanen til NOK 25 mrd, så tipper jeg prisen på billetten også øker.

Om Norwegian og SAS fortsatt tilbyr fly for 1000 kr t/r Oslo-Bergen, så velger jeg selvsagt fly, når togbilletten garantert koster minst dobbelt så mye...

 

Trondheim-oslo er jo nræmest konsekvent billigere med tog her til lands ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter å ha vært litt rundt i verden (gjelder også i Norge), så virker det som om fly er langt rimeligere enn tog å ta på samme strekninger. Om man bygger ut jernbanen til NOK 25 mrd, så tipper jeg prisen på billetten også øker.

Om Norwegian og SAS fortsatt tilbyr fly for 1000 kr t/r Oslo-Bergen, så velger jeg selvsagt fly, når togbilletten garantert koster minst dobbelt så mye...

 

Trondheim-oslo er jo nræmest konsekvent billigere med tog her til lands ihvertfall.

 

AtW

Kommer ikke det litt an på når man bestiller og når man ønsker å dra? Skulle man kommet seg fra Oslo til Tr.heim i dag er fly billigst ved enkelte avganger. Nå kan jo allikevel toget koste så lite det vil for min del uten å være interessant på noe som helst nivå all den tid det tar x antall timer ekstra. Hadde man derimot kunne halvert reisetiden og fått en togtid på ca 3t så blir det jo fort stikk motsatt i og med at man kan være betydelig mer produktiv på et tog kontra fly. En strømkontakt og mulighet for internett (selv om jeg må bruke mobilnettet) vil være verdt rimelig mye.
Lenke til kommentar

Etter å ha vært litt rundt i verden (gjelder også i Norge), så virker det som om fly er langt rimeligere enn tog å ta på samme strekninger. Om man bygger ut jernbanen til NOK 25 mrd, så tipper jeg prisen på billetten også øker.

Om Norwegian og SAS fortsatt tilbyr fly for 1000 kr t/r Oslo-Bergen, så velger jeg selvsagt fly, når togbilletten garantert koster minst dobbelt så mye...

 

Trondheim-oslo er jo nræmest konsekvent billigere med tog her til lands ihvertfall.

 

AtW

Kommer ikke det litt an på når man bestiller og når man ønsker å dra? Skulle man kommet seg fra Oslo til Tr.heim i dag er fly billigst ved enkelte avganger. Nå kan jo allikevel toget koste så lite det vil for min del uten å være interessant på noe som helst nivå all den tid det tar x antall timer ekstra. Hadde man derimot kunne halvert reisetiden og fått en togtid på ca 3t så blir det jo fort stikk motsatt i og med at man kan være betydelig mer produktiv på et tog kontra fly. En strømkontakt og mulighet for internett (selv om jeg må bruke mobilnettet) vil være verdt rimelig mye.

 

 

Enkelte individuelle forskjeller er det jo, men det er lett å få tak i billigbiletter på tog, og de er billgiere en flyets biligbiletter. ullprisbilett på tog er gså billigere enn fullpris på fly. Noen ganger er det slik at det kun er fullpris på tog og det finnes billigbiletter på fly, i disse tilfellene vil det være billigere med fly. (her regner jeg ikke med ksotnadene med å komme seg til og fra flyplassen, som er vesentlige på en så kort flytur)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er em flott ide med lyntog i Norge, men man må nesten også bygge ut jernbanen sånn at hele Norges befolking kan ta nytte av det. Man blir litt "stuck" hvis man bor lengre nord enn Bodø får å si det sånn.

 

Det blir å koste mye, men man burde ta seg råd til det. Bare se nedover i Europa, der kan man ta tog som går fortere enn fly til ca samme prisen, uten oppstyret med å ta fly.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha sett lyntog rundt i Norge, men det er litt dyrt. Det var beregnet at det skulle koste litt over 200 milliarder kroner å knytte sammen Bergen, Oslo, Trondheim og Stavanger. Og slike summer blir alltid mer i praksis. Selv om det ikke er så mye dyrere å lage jernbane i Norge, så er Norges budsjett mye mindre. Tross alt, det franske budsjettet er ca 10 ganger større enn det norske.

 

Men hvis Norge skal noen gang ha råd til dette, så er det nå. Etter oljen er det slutt.

Lenke til kommentar

Det er em flott ide med lyntog i Norge, men man må nesten også bygge ut jernbanen sånn at hele Norges befolking kan ta nytte av det. Man blir litt "stuck" hvis man bor lengre nord enn Bodø får å si det sånn.

 

Det blir å koste mye, men man burde ta seg råd til det. Bare se nedover i Europa, der kan man ta tog som går fortere enn fly til ca samme prisen, uten oppstyret med å ta fly.

Stuck? Kjære deg, vi har da buss og fly her i nord også. Så lenge man ikke krysser fylkesgrenser så ser det nå ut til å fungere rimelig greit.

 

Tog vil uansett aldri bli noe reelt alternativ for å komme seg fra Bodø og nordover til Trondheim og sørover uansett, med mindre man spyr inn direkte overdrevent mye penger for å bygge en maglev-bane (eller iallfall noe som tillater toppfart på 350+ km/h). Selv det å halvere dagens reisetid (10t) fra Bodø til Trondheim vil ikke utgjøre noen særlig effekt. Skal tog være noe alternativ for reise fra de større byene i nordnorge må toget starte i Tromsø og være i Trondheim etter 4 timer. Det gir deg en gjennomsnittsfart på 270-280km/h. Det er før man tar med i beregningen at folk egentlig ikke skal til Trondheim, men pr. i dag tar fly til Oslo. Jeg tviler på at 7t Tromsø - Oslo med tog kommer til å danke ut flyet som tar 2t + reise til/fra flyplass + tidlig oppmøte + vente på bagasje = maks 4t. Jeg hadde iallfall ikke blitt fristet.

Lenke til kommentar

Det hadde vært greit om vi hadde utreddet dette før finanskrisen. Det hadde vært meget bra tidspunkt for bygging av lyntogbane akkurat nå under lav konjunktur. Jeg nok redd at det er for sent siden regjeringen har varslet innstramning i oljepengeforbruket allerede ved neste budsjett, dvs. returnering til handlingsregel og 4,5% av avkastningen. Er veldig i tvil at de rød-grønne er så giret på dette prosjektet, til tross for utredningen som er satt i gang. Jeg tror nok opposisjon er mer åpen for dette prosjektet. Men la oss vente og se, kan hende de rød-grønne snur, og vi får en konsensus på dette mellom regjeringen og opposisjon.

 

Simen, tror du en lyntogbane til Narvik, med eventuelle avstikkere til Bodø og Finnsnes (eventuelt til Tromsø), hadde hatt kundegrunnlag, og dermed vare et lønnsomt prosjekt? Jeg er mer usikker med bakgrunn i for lite folk i området samt at terrenget her oppe er meget komplekst. De hadde nok tatt alle kundene fra hurtigruta og hurtigbåten Tromsø-Finnsnes-Harstad (hvis Harstad hadde fått en avstikker, men da snakker vi om rimelig store summer).

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Det hadde vært greit om vi hadde utreddet dette før finanskrisen.

Tja, det er mulig det blir en dobbel dipp. Ellers så skal jo hele kjeden fra planleggingsfasen til ferdigstillelse ha litt å gjøre. Det første året etter at staten åpnet pengesekken var det mye planleggere, arkitekter og sånt som tjente penger. Deretter ble det en sen opptur på byggearbeiderne ute på byggeplassene, mens planleggingsbransjen fikk en nedtur. Men nå er jo ikke arbeidsledighet noe problem her i landet.

 

Simen, tror du en lyntogbane til Narvik, med eventuelle avstikkere til Bodø og Finnsnes (eventuelt til Tromsø), hadde hatt kundegrunnlag, og dermed vare et lønnsomt prosjekt? Jeg er mer usikker med bakgrunn i for lite folk i området samt at terrenget her oppe er meget komplekst. De hadde nok tatt alle kundene fra hurtigruta og hurtigbåten Tromsø-Finnsnes-Harstad (hvis Harstad hadde fått en avstikker, men da snakker vi om rimelig store summer).

For å ta det første først: Jernbanen går allerede til Bodø. Kundegrunnlaget er alt for lite og landskapet alt for dyrt å bygge i mellom Fauske og Narvik. Så den strekningen er rimelig utelukket i overskuelig fremtid. Jeg har derimot et annet forslag: Bygge jernbane fra ca 2 mil øst for Narvik og nordover langs det dalføret i indre Troms som går via Setermoen, Bardufoss og videre mot Storsteinnes, Malangen (nordøst) med siste stopp Tromsø. Det er et enkelt landskap å bygge i. Minimalt med høydeforskjeller og skredfare. Dette dalføret er også "nerven" i Tromsø fylke med godt kundegrunnlag fra både dalføret og nærliggende tettsteder og byer. Ja, jeg tror denne begrensede strekningen kan bli samfunnsøkonomisk lønnsom.

 

post-3851-1283560670,506_thumb.png

 

Sort = Eksisterende jernbane

Gul = mitt forslag

Rød = Finske myndigheter vil bygge denne dersom de får oss til å bygge den gule banen og en stor avstikker opp til trippelgrensa, der banene vil møtes. Blir vi ikke med på laget så bygges bare omlag 1/3 av den røde av banen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen, tror du en lyntogbane til Narvik, med eventuelle avstikkere til Bodø og Finnsnes (eventuelt til Tromsø), hadde hatt kundegrunnlag, og dermed vare et lønnsomt prosjekt? Jeg er mer usikker med bakgrunn i for lite folk i området samt at terrenget her oppe er meget komplekst. De hadde nok tatt alle kundene fra hurtigruta og hurtigbåten Tromsø-Finnsnes-Harstad (hvis Harstad hadde fått en avstikker, men da snakker vi om rimelig store summer).

 

Nordland fylkeskommune er Norges nest største eksportfylke, dette gjenspeiler seg i en allerede tungt belastet nordlig E6. Ifølge Jernbaneverket øker godsmengden med 8-10 % for hvert år. (Dette er da en fordobling på 10 år)

I Narvik har det gjennomsnittlig i løpet av de 5 siste årene vært en økning i containertransporten på ca 15 %. Økningen gjenspeiler seg i flere vogntog langs veiene og potensielt en økt fare for ulykker.

 

Om Nordnorge-banen blir realisert vil togene overta store deler av tungtransporten fra veiene, dette vil gjenspeile seg i en mer miljøvennlig og tryggere transport, om togene blir elektrisk drevet vil miljøvennligheten øke betrakteligere.

Næringslivet vil også kunne få et groveste for nyetableringer, samt at fremtidige kommunesatsinger vil kunne ble lettere gjennomførbart.

 

Men hva med pris?

I 1992 var den estimerte prisen ca 17,2 mrd, etter en kjapp telefon til jernbaneverket vil den uoffisielle antatte prisen i dag være på 22-25 mrd kr. Men med 25 mrd kan du sammenligne den totale kostnaden på lyntogene i Sørlandet som er i hundremilliardversklassen.

 

For dette vedkommende er det ingen tvil på at jeg anser NN-banen som mer samfunns givende enn lyntog i sørlandet..

Lenke til kommentar

Ole_marius: Jeg er ikke i tvil at utbygging av banen som kan takle større godstogtrafikk hadde vært en god investering, spesielt på strekningen Narvik, Bjerkvik, Setermoen, Bardufoss, Nordkjosbotn, Tromsø. Jeg kjører den strekningen ofte, og er fullstendig klar over mengden av tungtrafikk på denne strekningen. For å ikke snakke om strekningen Mosjøen, Mo i Rana, over Saltfjellet, og til Fauske. Det jeg refererte til var om høyhastighetstog både i Troms- og Nordlandsfylket hadde hatt kundegrunnlag.

 

Når det gjelder godstog fra Narvik og videre opp til Troms fylket, så har vi et stort problem, og det er Gratangsfjellet. Men jeg ser Simen postet et annet alternativ til det.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Men hva med pris?

I 1992 var den estimerte prisen ca 17,2 mrd, etter en kjapp telefon til jernbaneverket vil den uoffisielle antatte prisen i dag være på 22-25 mrd kr. Men med 25 mrd kan du sammenligne den totale kostnaden på lyntogene i Sørlandet som er i hundremilliardversklassen.

Interessante tall, men hvilken strekning er det konkret snakk om? Hele veien fra Fauske til Tromsø, inkludert en stor avstikker til Harstad?

 

http://www.nordnorgebanen.no/nord_norgebanen/kart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...