Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Ja det bor folk andre steder, men jeg mener at siden Norge skal hevde seg som et moderne samfunn så burde man ha jernbane over større deler av lande. Sist noen gjorde noe med Nord-Norge banen var Tyskerne, og det er synd å si det, men de forsto viktigheten med god transport.

Dessverre tar du feil. Selv om tyskerene planla og tildels bygget banen langt nordover ble aldri banen ferdig i sin helhet frem til Fauske engang. Dunderland er i følge wikipedia endestasjonen i 1945. Strekkningen frem til Fauske var ikke ferdig før i 1958, og strekknigen Fauske - Bodø ble ferdig i 1961.

 

Når det er sagt så er det direkte trist at man ikke har satset mer på Nordlandsbanen eller bane generelt i Nord-Norge i ettertid. Rett nok er Sørfold et helvete å bygge i (for ikke å nevne Tysfjord), men det er ikke en umulighet. Det er faktisk ingen ferger på E6 i Sørfold lenger, og da burde det vel ikke være så umulig å bygge en jernbane også. At Tromsø som Norges 7. største by ikke har jernbane er på grensen til skandale. Det går faktisk ikke så rent få fly direkte mellom Bodø og Tromsø. Norwegian har 2 daglige avganger hver vei, mens SAS har 5. Til sammenligning er det bare noen få fly færre enn det går mellom Oslo og Bodø, og Oslo og Tromsø. Med andre ord kan det faktisk være et byggeverdig trafikkgrunnlag mellom Bodø, Narvik og Tromsø, spesielt med tanke på at man lett kan utkonkurrere ekspressbussene som går mellom disse byene.

 

Til sammenlikning har de jo 13 hver mellom oslo og trondheim, og der er det også mer spennende "i mellom" slik jeg oppfatter det. Derfor heller jeg mote at lyntog oslo-torndheim er viktigere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det siste har det kommet to gode innlegg fra folkene bak Norsk Bane.

 

Ueland tar feil om lyntog

En rekke medier har referert sterkt misvisende uttalelser fra tidligere NSB-sjef Osmund Ueland om høyhastighetsbaner. Her kommer et tilsvar fra kommunikasjonssjef Thor W. Bjørlo i Norsk Bane AS.

 

Sandberg desinformerer!

I et innlegg i Jernbanemagasinet 8/2009 beskylder Stortingsrepresentant Per Sandberg (FrP) Norsk Bane AS for å ha "rundlurt ordførere og fylkespolitikere over hele landet" med meget detaljerte planer for et høyhastighets-banenett i Norge. Denne påstanden savner ethvert grunnlag.

 

Jeg anbefaler folk å lese disse. Eventuelt kommentere om man er uenig eller har noen videre tanker på noen av disse.

Lenke til kommentar

Wow, det Sandberg leserinnlegget er noe av det verste jeg har lest av en politiker mtp innhold.

 

Han hevder jo at lyntog vil kreve tuneller med en diameter på 75m (!).

Dette betyr enten:

A: Per Sandberg gjorde det ikke så bra på barneskolen.

B: Per Sandberg har ikke reelle argumenter mot lyntog, så han må finne opp egne.

 

Jeg heller mot B.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Wow, det Sandberg leserinnlegget er noe av det verste jeg har lest av en politiker mtp innhold.

 

Han hevder jo at lyntog vil kreve tuneller med en diameter på 75m (!).

Dette betyr enten:

A: Per Sandberg gjorde det ikke så bra på barneskolen.

B: Per Sandberg har ikke reelle argumenter mot lyntog, så han må finne opp egne.

 

Jeg heller mot B.

C: Kommafeil (som går tilbake på A). Det riktige svaret ligger mye nærmere 7,5.

Lenke til kommentar

Jeg kunne vært tilbøyelig for å tro det, om det ikke ble brukt som et argument på store naturinngrep. 7.5m er ikke noe å heve øynene for.

 

Sannheren er at naturinngrepene som skal til for å bygge toglinjer for hastighet over

250 km/t, er direkte groteske,

...

Traseene må være snorrette, og på grunn av luftmotstanden må tunnelene ha en diamerer på 75 meter.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Norsk Bane har oversendt et brev til stortinget der de ber om midler og fortgang i en nasjonal utredning om høyhastighetsbaner (link).

 

Det er synd å lese hvordan regjeringen allerede virker å ha gått bort i fra sine egne forslag i NTP som fikk støtte i stortinget og erklæringene fra Soria Moria II. Kan det være så vanskelig?

Lenke til kommentar
Norsk Bane har oversendt et brev til stortinget der de ber om midler og fortgang i en nasjonal utredning om høyhastighetsbaner (link).

 

Det er synd å lese hvordan regjeringen allerede virker å ha gått bort i fra sine egne forslag i NTP som fikk støtte i stortinget og erklæringene fra Soria Moria II. Kan det være så vanskelig?

Politikerne blir nok å vende det døve øret til. De lever forsatt i den tro at man kan bygge et høyhastighetsnett ved å lappe litt på her og der på et over hundre år gammelt banenett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ny kommentar ute fra Norsk Bane: http://www.norskbane.no/default.aspx?menu=4&id=117

Ikke noe korter inn avstandene så mye som en banenett for høyhastighetstog. De fleste land i verden har forstått dette. Argentina, Marokko, Tyrkia, Taiwan. Nær sagt overalt arbeider styresmaktene for tog i 300 – 380 km/t.

 

Men ikke i Norge. Norge er utenforlandet. Her bygger man "dobbeltspor" og kaller det satsning for framtida. Men linjeføringene og reisetidene blir liggende på omtrent samme nivå som i Europa anno 1930 – før jernbanen fikk konkurranse, før damplokene kom på museum.

 

...

 

Dersom f.eks. banebyggingen i Østfold fortsetter uten grunnleggende endringer av planene, vil den ca. ti mil lange strekningen Oslo – Sarpsborg ha svinger for 130 km/t eller mindre ved både Ski, Ås, Vestby, Sandbukta, Moss og Fredrikstad (etter stasjonsflytting til Grønli). Selv om øvrige baneavsnitt vil bli dimensjonert for betydelig høyere fart, vil hastigheter på 200 km/t eller mer bare være oppnåelig på ca. 35 % av strekningen.

 

Begynner å tro at politikerne har helt glemt hva de lovte, det er jo fortsatt ikke startet opp med noen utredninger. Vi kommer nok til å sløse bort mangfoldige milliarder på å bygge dobbeltspor i de gamle traseene, hvor hastigheten blir sterk redusert pga krappe svinger.

 

Må forresten si jeg er ganske imponert over dedikasjonen til Norsk bane. Er ikke dårlig å ha fått Deutsche Bahn til å lage en veldig detaljert utredning, finansiert av privat næringsliv og norske kommuner. Sendte en epost til dem nå nettopp hvor jeg etterlyste en nyhetsfeed, og fikk svar etter to minutter!

Lenke til kommentar
Må forresten si jeg er ganske imponert over dedikasjonen til Norsk bane.

Enig - de står virkelig på. Men nettopp derfor er det skummelt å bruke dem som faktabase når man diskuterer lyntogplaner i Norge. De er jo helt klart en part i saken med sterke interesser. Endel av tallene/analysene de presenterer må helt klart tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var behandling av statsbudsjettet i transportkomitéen i dag.

 

Det ser ut som om høyhastighetsbane vil bli utredet i 2010, slik at man har et godt beslutningsgrunnlag til NTP 2013. FrP fortsetter forøvrig å hevde at lyntog krever tuneller med diameter på 75m... Jeg vet ikke hva jeg skal si til det :roll:

 

Det mest konkrete gjelder strekningen Oslo-Ski, hvor de foreslår at det bør bygges for minst 250 km/t, siden det kan inngå i et fremtidig nett til Sverige.

Fleirtalet meiner det nye dobbelsporet mellom Oslo og Ski vil vere ei viktig lenke i ei framtidig skandinavisk høgfartsline. Det er difor viktig at Oslo–Ski vert planlagt som ein lekk i ein heilheitleg strategi for den nye Østfoldbanen. Målet må vere å unngå flaskehalsar og kurvatur med unødvendige hastigheitsbegrensingar og oppnå eit best mogleg trasévalg tilpassa hastigheiter på minimum 250 km/timen.

 

Fleirtalet viser til at også EU, gjennom m.a. prosjektet CONICO North, ønskjer å sjå på moglegheita for lyntog frå Oslo mot Gøteborg og det europeiske kontinentet, for slik å kunne koble Norge på det europeiske høgfartsnettet. Fleirtalet ser det som særs viktig at den vidare planlegginga av strekninga tek omsyn til dette.

Innstilling

Sak hos Teknisk Ukeblad

Lenke til kommentar
Målet må vere å unngå flaskehalsar og kurvatur med unødvendige hastigheitsbegrensingar og oppnå eit best mogleg trasévalg tilpassa hastigheiter på minimum 250 km/timen.

Håper de får til det da. Banetraseene som blir bygd for 200-250 km/t på papiret i dag har jo i realiteten mange flaskehalser og svinger som umuliggjør noenlunde gjennomgående høy hastighet.

Lenke til kommentar
Var behandling av statsbudsjettet i transportkomitéen i dag.

 

Det ser ut som om høyhastighetsbane vil bli utredet i 2010, slik at man har et godt beslutningsgrunnlag til NTP 2013. FrP fortsetter forøvrig å hevde at lyntog krever tuneller med diameter på 75m... Jeg vet ikke hva jeg skal si til det :roll:

Jeg lurer svært på hvordan de klarer å si det der. FRP er såpass skeptiske til tog omtrent uansett form at dette nesten må være det beste argumentet for å bygge høyhastighetsbane i Norge. De burde iallfall klarer å koke opp langt bedre argumentasjon enn å måtte ty til åpenbart svært feilaktige påstander. At FRP plutselig har blitt interessert i naturinngrep er jo noe nytt. Ja, også mener de at det skal være mulig med ekspressbuss mellom Oslo og Bergen på 4t hvis bare det bygges en god motorvei. Det betyr at de ønsker seg en gjennomsnittsfart på minst 125km/h (med mindre man reduserer avstanden mellom byene med nytt trase), og i praksis må bussene ha en toppfart på iallfall 150km/h for å kunne ha noen stopp underveis. Mulig jeg tar feil, men skal man ha så høy fart må det ganske solide naturinngrep når man bygger vei også. Hva de babler om når de snakk om E136 aner jeg ikke, men dagens trase går iallfall mellom de, i denne sammenhengen, svært relevant stedene Ålesund og Dombås. Egentlig begynner jeg å lure på om ikke Per Sandberg igjen har vært på Stortinget i ikke helt edru tilstand, for det her gir ikke spesielt mye mening for å si det pent.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stortinget vil ha høyhastighetstog raskest mulig

 

I Nasjonal Transportplan 2010 – 2019 (NTP) vedtok Stortinget utredning av høyhastighetsbaner "med bygging som siktemål". Dette er også forankret i den politiske plattformen til regjeringen. Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité krever nå rask og handlekraftig oppfølging.

En første bane kan stå ferdig i 2020.

 

 

I innstillingen til statsbudsjettet for 2010, avlevert fredag 04.12.09, slår komiteen fast at:

Hastighetsdimensjoneringen for nye linjer og strekninger som kan tenkes å inngå i et framtidig høyhastighetsnett, skal være minimum 250 km/ timen

Komiteen understreker viktigheten av å gjennomføre utredningene raskt

Komiteen mener det er behov for å sette av betydelige ressurser i 2010 til utredning av høyhastighetsbaner En egen prosjektorganisasjon skal sikre maksimal fremdrift

En moderne høyhastighetsjernbane vil bety et miljøvennlig mobilitetstiltak som mange generasjoner framover vil ha glede og nytte av

Oslo – Ski skal bygges som en del av en helhetlig strategi som en del av en skandinavisk høyhastighetslinje for minimum 250 km/t uten flaskehalser.

Med effektiv oppfølging av Stortingets vedtak kan en første høyhastighetsbane stå ferdig i 2020. Detaljerte analyser og traséforslag for dobbeltsporete baner dimensjonert for 300 km/t er allerede ferdig utarbeidet for flere strekninger av internasjonalt anerkjente Deutsche Bahn på oppdrag av Norsk Bane. En samlet utredning av hele det nasjonale banenettet som er gjengitt på vedlagte plansje kan fullføres innen høsten 2010.

 

Den første viktige milepælen er at planene for Intercity-området skal tilpasses slik at de inngår i en helhetlig høyhastighetsplan. Uten at Stortinget hadde satt ned foten ville Norge risikert feilinvesteringer for flere titalls milliarder kroner på Østlandet. Lav toppfart og en mengde fartsreduserende flaskehalser for 130 km/t ville for eksempel gjort Østfoldbanen uegnet som en del av høyhastighetsbanen Oslo – Göteborg – Europa. Reisetidene mellom Oslo og Fredrikstad, Sarpsborg og Halden ville blitt nær dobbelt så lang som de hhv. 30, 35 eller 45 minuttene som nå blir mulig med høyhastighetstog.Høyhastighetsbanene vil betjene både langdistanse-, regional-, InterCity- og godstrafikk gjennom et flerbrukskonsept, slik det er planlagt av Deutsche Bahns og Norsk Bane og anbefalt av Stortinget i NTP. Det sikrer også tilknytning for svært mange steder underveis (jfr. vedlagte plansje) og en mangedobling av kapasiteten i godstrafikken. Korte reisetider og et bredt markedsgrunnlag gir i flg. Deutsche Bahn høye markedsandeler, høy produktivitet og høy lønnsomhet med driftsoverskudd som kan finansiere store investeringskostnader.

 

Den svenske regjeringens utredning: ”Höghastighetsbanor - ett samhällsbygge för stärkt utveckling och konkurrenskraft ” (14.09.09) konkluderer også med at høyhastighetsbaner gir vesentlig bedre samfunnsmessig og økonomisk effekt enn oppgradering av dagens stambaner, gir vesentlig forbedret reisetid for næringsliv og innbyggere og en positiv bedriftsøkonomi som kan bekoste utbyggingskostnader gjennom baneavgifter.

 

Internasjonalt er det nå vanlig at høyhastighetsbanene bygges for 300 km/t eller mer. Stortingets vedtak om minst 250 km/t tilsier at rundt 300 km/t også bør være standarden man sikter mot i Norge. I Sverige planlegges f.eks. for en toppfart på 320 km/t.

Et nasjonalt nett av høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept vil elektrifisere store deler av samferdselssektoren og bidra sterkt til oppfyllelse av EUs fornybarhetsdirektiv. Nettet vil kunne redusere klimautslipp med mellom 2,5 til 4 millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig, noe som tilsvarer Stortingets målsetting om samlete kutt i samferdselssektoren.

 

Stortingets vedtak vil langt på vei oppheve norske avstandsulemper og bety nye tider for næringsliv, innbyggere og samfunnet. Transport- og kommunikasjonskomiteen ser høyhastighetsbaner som den nye industri- og samfunnsbyggingen i Norge etter oljealderen (intervju i Kveldsnytt 04.12.09). Høyhastighetsbanene vil knytte sammen store deler av Norge og gi rask og effektiv gods- og persontrafikk på bane til/fra Sverige og Europa.

Det er god grunn til å gratulere Stortinget og Norge med et både visjonært og jordnært politisk vedtak og initiativ!

 

Lenke til kommentar
Jeg er ekstremt positiv til forslaget. Både fordi det er miljøvennlig og at de store avstandene ikke blir så store lenger.

 

Hvis etterspørselen er tilstede, hvorfor vil ikke private bygge ut en slik infrastruktur?

På grunn av at de rett og slett ikke får lov av staten per i dag, pluss at det er en relativt stor økonomisk risiko å ta.

 

Hvis dette skal bli noe av må staten gå aktivt inn og tilrettelegge lover/regler for at det kan bli utbygging av høyhastighetsbaner, pluss gi økonomiske garantier som starthjelp. Det er absolutt minimum som må gjøres av staten selv om private tar seg av utbyggingen.

Lenke til kommentar

Investorer har også en tendens til å tenke kortsiktig egengevinst. Ikke samfunnsgevinst i 50-års perspektiv.

 

Fredsprisvinner Muhammad Yunus er den viktigste hjernen bak en forretningsform han kaller Social business, som er en variant av tradisjonelt privat næringsliv, men med fokus på samfunnsgevinst. (Nei, hverken underskuddsforetak eller statlige bedrifter). Dette er en selskapsfilosofi som passer bedre for jernbanenettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...