Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Interessen for utbygging av høyhastighetstog/jernbane generelt er fortsatt stor og det skjer ting i kulissene!

 

En undersøkelse jernbaneverket har utført viser at 75-95% av flypassasjerer mellom Oslo-Bergen/Trondheim/Stavanger ville valgt toget dersom det blir konkurransedyktig. Ifølge Teknisk Ukeblad oppgir de fleste at de bruker over 4 timer dør til dør med fly. En del forretningsreisende er i tillegg villig til å betale 1400kr mer på tog enn det flybilletten koster. Det sier noe om behovet som er i markedet!

 

Venstre har besluttet på sitt landsstyre å satse på jernbane: 4 timer mellom Oslo-Bergen/Trondheim, 3 timer Oslo-Kristiansand og 1t 20m Oslo-Lillehammer/Skien/Halden. Alt innen 2020.

 

Minner om nettstedene til Høyhastighetsringen og Norsk Bane der det er mulig å lese mer om de to selskapene som jobber med egne høyhastighetsjernbaneprosjekter. Etter å ha lest litt mer om de alternativene, heller jeg litt mer til høyhastighetsringens forslag. Jeg tror det er viktig å bygge jernbanen der folk bor for å få mest mulig nytte av et slikt prosjekt. En bane over Haukeli har lite potensiale i regiontrafikksammenheng(kun langdistansetrafikk), og med tanke på at tidsgevinsten er såpass liten som 15-20 minutter synes jeg HHRens forslag høres bedre ut. Det eneste er at jeg tror en bedre løsning ville vært om Bergensbanen ble lagt om Hønefoss (Ringeriksbanen) istedenfor Kongsberg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av hovedproblemet med høyhastighetsringen er at den få samme problemer som bergensbanen i dag, siden den ligger så høyt i terrenget. Dette vil føre til problemer om vinteren. Haukelibanen ligger langt lavere i terrenget og under tregrensen, og er heller ikke serlig utsatt for vind som bergensbanen og eventuelt høyhastighetsringen vil være.

 

Hele poenget med høyhastighetstog vil være å frakte folk over lengre distanser, det er som det vil være lønnsomt. Hvis du sammenligner strekningene som flertallet av langdistansepassasjerene i sør-Norge reiser, så vil du se at Haukelibanen følger dette mønsteret best. Haukelibanen er også noe billigere, og gir mer nytte per krone. Dette vil bety at flere penger vil kunne da brukes på de andre strekningene, dvs. Oslo-Trondheim kan utvides fra Dombås vestover. Dette vil totalt sett gi langt større gevinst for landet, og et bedre tilbud totalt sett for passasjerer.

 

Bla litt tilbake i diskusjonen så står det langt flere argumenter for Haukelibanen.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt klart viktige poenger du kommer med, spesielt de om værforhold. Det er ekstremt viktig at toget er driftssikkert hele året, og det er også viktig å unngå for mye tunneller (som det er lett å risikere på Bergensbanen). 3 timer i en mørk tunnell er det ingen som gidder å betale for å sitte i - selv om du kommer fort til Bergen. Uten en fornuftig løsning på dette er jeg helt enig at Haukelibanen er en bedre løsning.

 

Allikevel har HHR også sine fordeler. Det vil være mulig å realisere HHR gjennom flere delutbygginger som kan taes i bruk etterhvert som de blir ferdigstilt. Jeg tror et slikt prosjekt desverre har lettere for å bli gjennomført enn å lage en bane i en helt ny trasé, selv om det er dyrere. Det er ikke pengene det står på i Norge, det er motet :) Det er viktig å ikke bare tenke på de beste mulighetene, men også sjansene for at det kan bli gjennomført i løpet av 20-30 år.

 

På samme måte tror jeg en Haukelibane til Bergen/Haugesund/Stavanger vil føre til en nedprioritering av f.eks ny sørlandsbane. Der går toglinjene langt innlands og dermed langt bort fra byene, og tilbudet til regionaltrafikk er nærmest ikke-eksisterende. Ved å bygge en ny jernbanelinje lenger ut mot kysten blir dette tilbudet vesentlig bedre. HHR vil kjøre både regiontog og ekspresstog på denne banen, og ekspresstogene med kun minutter i tapt reisetid i forhold til Hakelibanen.

Endret av jj_
Lenke til kommentar

Deler av Haukelibanen kan også bli tatt i bruk når de er klare, men slike prosjekter bør realiseres uten oppdeling siden det lett medfører dårlig koordinasjon, som i praksis medfører svingete jernbaner, dårlig planlagte stasjoner, konflikter om eiendommer osv. Det er fryktelig dumt om jernbanen bygges halvveis og så må banen redesignes for å komme rundt noen eiendommer eller andre hindre som har endret seg siden planlegging. (f.eks. om det går 10 år før neste del realiseres, dette kan fort bli veldig dyrt) Nei høyhastighetstog må planlegges og gjennomføres uten oppdeling.

 

Det vil være mer effektivt å transportere folk med Haukelibanen. Det vil kreve mindre energi å frakte passasjerer og varer med Haukelibanen, siden det er mindre stigninger. I tillegg har Haukelibanen lavere stigning. Høyhastighetstog bør ha under 12.5% stigning. Se illustrasjon:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-63307-1240873904_thumb.png

 

Bergensbanen ligger på høy fylling som er utsatt for vind. Om vinteren vil gjerder for å holde under vilt lett snø ned og skape problemer. Det vil bli vanskelig og svært dyrt å holde jernbanen trygg og ren for hindringer på Høgfartsringen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-63307-1240874113_thumb.png© Norsk Bane

 

51,4% av strekningen på Haukelibanen vil være tunnel. Med henholdsvis 2:25 i reisetid til Bergen og 3:00 til Stavanger fra Oslo så er dette akseptabelt. Så vidt jeg kan se er Rogalinken den lengste tunnelen på 41 km, som er unnagjort på under 10 minutt. Ellers er en tunnel halvparten så lang, og de fleste under en firedel av det, så vidt jeg kan se. Det er skjelden at det er mer å se fra flyvinduet.

 

Bildene under illustrerer veldig godt at Haukelibanen er alternativet som passer best med trafikkgrunnlaget.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-63307-1240873588_thumb.jpg

post-63307-1240873601_thumb.jpg

 

 

Norsk Bane har beregnet følgende priser i 2005-kroner:

Bergen-Oslo 695 kr

Stavanger-Oslo 763 kr

osv. se side 55 i dokumentasjonen om Haukelibanen.

 

Med andre ord vesentlig billigere enn det mange betaler for fly.

Lenke til kommentar

støtter i grunn planene om lyntong.

 

 

 

jeg bor i Halden, ganske nær hvor jernbanen går i dag.

HVIS det blir lyntog som det er snakk om her må jeg flytte, det gjør men ingen ting.

 

MEN

 

Hvor skal de bygge den inn til halden? der hvor nåværende spor går? det er 100% umulig, hvorfor?

 

*Det er et totalt fredet område for fulger som da det må gjøre STORE inngrep i, er snakk om et av norges mest fulge rike områder. noe som aldri kommer til og skje

*En av norges viktigste fabrikker ligger i veien, er en verdens ledene fabrikk på sitt område hvor det plannleges utbyggninger.

*3 blokker og rundt 40 hus må da fjernes + Halden sitt renseanlegg + nærmere 10 hus mister vei forbindelsen og det er umulig og bygge en ny vei pga da må den gå gjennom fredet område.

*baken som det skal må bygges på en del er bare fyll masse og er STERKT forurenset etter at det tidligere lå et lager der som brant... vi som bor i nærheten fikk et skriv etter grunn undersøkelsen der at det er STERKT forurenset av Arsen.

* Ut av Halden til Sverige går nåværende bane i tett bebyggelse og nesten helt opp i en Norske Skog fabrikk..

 

Så hvis lyntog skal bygges til Halden og videre til Gøteborg som er planene kan det ikke legges langs nåværende jernbane.

 

Man må da finne en helt ny "rute" inn til Halden sentrum og videre ut av byen igjen. Noe som er totalt umulig, alle som har hvert i Halden vet hvorfor, tett bebygelse, masse freda byggninger..

 

Skal nevens at jeg har tatt lyntog når jeg var i Shanghai.

Når jeg var der var planene nesten klare for og bygge lyntog fra Shanghai til Beijing er snakk om 1300km, var vel 8 millioner mennesker som måtte flytte syns jeg og huske jeg leste for og bygge banen..

Endret av wailer
Lenke til kommentar
Å legge høyhastighetsspor der dagens jernbane ligger er uaktuelt, fordi det vil medføre for mange svinger. Sporet må legges i helt nye traséer så godt som hele strekningene.

Ja. Det som vil være aktuelt mange steder er at man bygget etter "motorveiprinsippet". Altså en hovedlinje som skjærer gjennom terrenget utenfor byene, og sidespor som togene kan bruke når de skal stoppe i mindre byer. Da vil ikke alle avgangene stoppe alle steder, men det vil uansett ikke være aktuelt hvis man skal ha en noenlunde høy gjennomsnittsfart.

 

Da kan muligens eksisterende bane gjennom Halden bli et slikt "sidespor", hvis man finner en god løsning hvor den kobles på en høyhastighetsbane igjen i sør.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
En fersk utredning fra Deutsche Bahn viser at høyhastighetstog i Norge er både teknisk mulig, effektivt, lønnsomt og for folk flest. Med politisk vilje kan det bli en realitet innen 2020.

db.no

 

Fra Deutsche Bahns rapport:

• «Målt i forhold til dagens jernbaneforbindelser, vil avstandene på nye høyhastighetsbaner bli redusert med 9—27 prosent».

 

• «De utførte undersøkelsene viser at det omtrent ikke finnes noen steder der det er mulig eller fornuftig å bygge ut de eksisterende, for det meste enkeltsporede, banene til konkurranse­dyktige hastigheter.»

 

• «Banehastigheter på 270—300 km/t kan realiseres nesten overalt.»

 

• «Mulighetene for verdiskapning vil bli bedre i store deler av landet. Det vil ta mindre tid å nå de samme reisemålene som i dag, og antall arbeidsplasser som man kan nå i løpet av en bestemt tid, vil øke.»

 

960x.jpg

Lenke til kommentar

Syns det er veldig bra planer, og vi har en gyllen sjanse til å få utført disse da det er stor arbeidsledighet i Norge og resten av verden, slik at det er lett å få billige materialer og arbeidskraft, og vil gjøre det enklere for folk å reise, samtidig som det reduserer mellombys flytrafikk (mindre CO2-utslipp). Finner ingen argumenter mot å sette igang med dette!

Lenke til kommentar

Ville vært særdeles interessant om man hadde satset på et prosjekt som dette her i Norge. :thumbup:

 

Bra at et nytt innspill i lyntogdebatten kommer nå i starten på valgkampen, noe som forhåpentligvis kan få dette til å bli en mer aktuell sak før valget.

 

Jeg ville nemlig satt stor pris på om større samferdselsprosjekt som lyntog og stamveier i Norge ble noen av de mer sentrale temaene i valgkampen, samt at man går vekk fra den stykkevise og delte, halvhjertede metoden man bruker i dag ved samferdselsprosjekter i Norge, og heller tenker litt større og lenger enn neste lokal- eller stortings-valg.

 

For å kunne ha banene i drift til 2020, som anslått i Norsk Banes FAQ, må man virkelig sette inn høygiret på debatten..

 

Man kan jo alltids drømme... :)

Endret av Blurghh
Lenke til kommentar

Dette er akkurat hva jeg håper blir et sentralt tema til valgkampen til høsten. Driftsstart i 2020 tror jeg er urealistisk, bare follobanen trenger rundt 3 år på planlegging og 5 år på bygging og skal være ferdig ca 2018. Derimot før 2030 bør det kunne realiseres, men det krever som sagt solid politisk vilje.

 

I tillegg har NSB bedt Stadler levere de nye togsettene med økt makshastighet (200km/t). Det lover ihvertfall godt :)

Lenke til kommentar

Alt er nok ikke ferdig til 2020, men viktige deler, f.eks. Haukelibanen og Oslo-Trondheim kan være ferdig til da, og så vil de andre komme fortløpende etter.

 

 

 

Å begynne med for mye halv-oppgradering av det gamle jernbanenettet er kanskje ikke så lurt, det vil redusere politisk vilje for høyhastighetstog. Dette bør heller komme etter høyhastighetsnettet er vedtatt.

Lenke til kommentar

Byggebransjen sliter for tiden over hele landet. Og byggingen av de andre sporene (utenom Haukeli og Oslo-Trondheim) kan også pågå samtidig, ivertfall grunnarbeidet med graving og sprenging. Jeg vet ikke hvor mange høyhastighets-eksperter og hvor mye anleggsutstyr for slikt f.eks. DB har til rådighet. Men 10-12 år er ikke umulig, bare snakk om politisk vilje.

Lenke til kommentar

Det er mye nyttig info i nettmøtet som Dagbladet hadde nylig: http://www.dagbladet.no/2009/05/20/nyheter...rnbane/6306151/

 

Synes det kan bygg lyntog... men først fikse sneile-togene vi har fra før...

Et nytt banesystem for 270-300 km/t gir helt nye muligheter som aldri vil kunne oppnås bare ved å flikke på dagens banenett. Det er heller ingen poeng i å låse fast fremtidens banenett til dagens. Selv på de traseene som påstås å kunne ta opptil 200 km/t kan tog i praksis kjøre i maksimum 80-100 km/t mange steder. Såpass lave hastigheter vil skape store problemer for tog som skal være konkurransedyktig med fly over lange avstander og samtidig ha mange stopp underveis. Baner for alt under 270 km/t vil være flaskehalser for fremtidens tog.

 

I tillegg har man store driftsmessige ulemper med å flikke på dagens banenett heller enn å bygge et helt nytt ett. Utbygging av eksisterende baner fører til store forsinkelser og stopp på dagens banenett, noe som fører til at mye gods og passasjerer ender opp på et allerede overbelastet veinett. Dette koster samfunnet svært mye penger, kostnader som man kunne unngått ved å bygge et nytt høyhastighetsnett fra grunnen av uavhengig av det eksisterende banenettet.

 

Og det er ikke bare høyhastighetstog som drar nytte av et nytt tognett, det blir også frigjort mye ny kapasitet rundt byene for lokaltog, og regionaltog kan ta seg mye raskere fram enn i dag. Så det er bare bortkastet tid og penger å kjøre videre dagens praksis med "flikking" på banenettet. Det eneste som lønner seg i det lange perspektiv, hvis man skal bygge høyhastighetsbaner før eller siden uansett, er å begynne med å bygge for 270-300 km/t .

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...