Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Lyntog/hurtitog er genialt. Problemet er om det er lønnsomt siden vi har knappe 5. millioner innbyggere :p
Flytrafikken mellom de største byene i Norge er på nivå med millionbyene nede i Europa. Det er ikke tvil om at trafikkgrunnlaget er der, vi har faktisk bedre trafikkgrunnlag enn mange av de andre landene som nå bygger ut.

 

 

Så hvorfor bygger man ikke? Fordi vi har teite politikere vel som ikke bruker penger :thumbdown:

Jeg er for lyntog, gøy å kunne være i Oslo på 2-3timer uten å måtte ta fly :)

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veier vil aldri kunne konkurrere med dette. Vi kan ikke legge motorvei over hele landet heller.

Akkurat som lyntoget aldri vil kunne konkurrere med veien. Tenker da på veier rundt omkring i landet, jeg. Lyntoget er et gigantprosjekt som benyttes av veldig få.

Lenke til kommentar
Lyntog/hurtitog er genialt. Problemet er om det er lønnsomt siden vi har knappe 5. millioner innbyggere :p

 

Men er det noe mål i seg selv å være lønnsomt? Jeg mener, Gardermobanen må jo kjøre nonstop med fulle tog i 2000 år for å bli lønnsom.

 

 

Det er jo litt av poenget av hvorfor man ikke bygger jernbane helt i nord. Fordi det ikke er lønnsomt, det burde jo gå bra med omsettningen. Visst ikke så er det jo sløsing med penger.

 

De samme argumentene mot lyntog gjentar seg gang på gang. Man har gjort studier på det som viser at trafikkgrunnlaget er der. Det vil selvfølgelig ta år før det blir lønnsomt, men noe annet kan vi nesten ikke forvente. Strekningen Oslo-Trondhem er kostnad beregnet til ca 60 mrd. hvor av store deler er i tunnel og dobbeltspor hele veien. Til sammenligning ville et OL i Tromsø kostet 28 mrd.

 

 

Så hvorfor ikke bygge om det er lønnsomt? Hva får politikerne til å si nei?

Lenke til kommentar

You tell me. De er vel ikke overbeviste nok.

Får man reisende fra fly til bane blir det garantert lønnsomt, men det forusetter at politikerne går 110% inn for det og ikke bare oppgraderer banen slik at tog kan gå i 150 km/t, det vil ikke kunne utkonkurrere flyene.

 

I Sverige er det jo suksess...

Lenke til kommentar

Poenget er at i kroner og øre vil nok aldri et slik prosjekt isolert sett lønne seg. Derimot kan de samfunnsøkonomiske ringvirkningene på sikt lønne seg. Her tenker jeg for eksempel på vekst i lokalsamfunn langs traseen, det vil gi økt konkurranse til buss og fly-tilbudet vi har mellom de store byene i dag, det vil skape mange arbeidsplasser under byggingen. Og ikke minst, så vil det knytte byene nærmere sammen.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
You tell me. De er vel ikke overbeviste nok.

Får man reisende fra fly til bane blir det garantert lønnsomt, men det forusetter at politikerne går 110% inn for det og ikke bare oppgraderer banen slik at tog kan gå i 150 km/t, det vil ikke kunne utkonkurrere flyene.

 

I Sverige er det jo suksess...

 

Jepp, også i Svergie har man strøm. Det er heller ikke alle strekninger vi har strøm på.

I Sverige får man til veldig mye selvom man ikke er like rik som Norge, man får til og med varm måltid på skolen ;)

Lenke til kommentar
Lyntog/hurtitog er genialt. Problemet er om det er lønnsomt siden vi har knappe 5. millioner innbyggere :p
Flytrafikken mellom de største byene i Norge er på nivå med millionbyene nede i Europa. Det er ikke tvil om at trafikkgrunnlaget er der, vi har faktisk bedre trafikkgrunnlag enn mange av de andre landene som nå bygger ut.

 

 

Så hvorfor bygger man ikke? Fordi vi har teite politikere vel som ikke bruker penger :thumbdown:

Jeg er for lyntog, gøy å kunne være i Oslo på 2-3timer uten å måtte ta fly :)

Det kan du godt si, det er bare å få politikere til å gjøre noe!

 

 

Veier vil aldri kunne konkurrere med dette. Vi kan ikke legge motorvei over hele landet heller.

Akkurat som lyntoget aldri vil kunne konkurrere med veien. Tenker da på veier rundt omkring i landet, jeg. Lyntoget er et gigantprosjekt som benyttes av veldig få.

Høyhastighetstog vil konkurrere mot innenlandsflygninger og langtransport av varer. De fleste av bilene vil nok fremdeles ferdes på veiene, men en veldig stor del av trailerne vil være borte (og langdistansebusser) som vil gi vesentlig bedre trafikkforhold og mindre slitasje på veiene. Dette gir igjen mindre utgifter til vedlikehold (som da kan brukes til forbedring), og mindre fare for ulykker.
Lenke til kommentar

Er for en storstilt oppgradering av tognettet som vi har idag (lyntog ser ut som en av de beste mulighetene våre etter mind mening på det området.). Hvis man klarer å kutte reisetiden fra Bergen til Oslo ned til 2-3 timer, tror jeg det vil være et enormt løft for togtrafikken der. Samme med Trondheim - Bergen, og Trondheim - Oslo. Vil også at så sant omstendighetene tillater det, så bygger vi ut så langt nord som mulig uavhengig om det vil lønne seg på kort sikt, da dette kan på sikt, gi et stort løft til vår nordlige landsdel.

 

Håper man tør være litt ambisiøs, og legge opp noe slikt som kan fungere en god tid inn i fremtiden.

Lenke til kommentar
Er for en storstilt oppgradering av tognettet som vi har idag (lyntog ser ut som en av de beste mulighetene våre etter mind mening på det området.). Hvis man klarer å kutte reisetiden fra Bergen til Oslo ned til 2-3 timer, tror jeg det vil være et enormt løft for togtrafikken der. Samme med Trondheim - Bergen, og Trondheim - Oslo. Vil også at så sant omstendighetene tillater det, så bygger vi ut så langt nord som mulig uavhengig om det vil lønne seg på kort sikt, da dette kan på sikt, gi et stort løft til vår nordlige landsdel.

 

Håper man tør være litt ambisiøs, og legge opp noe slikt som kan fungere en god tid inn i fremtiden.

 

 

Hadde vært flotte planer ja, men problemet er at ikke dagens regjering ikke vil gjøre dette. Det satses jo så vidt på vei og tog idag, heldigvis skal det satses en god del nå og i fremtiden :)

Endret av Rune89
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, så er det rart at "miljøpartiet" SV og "distrikspartiet" SP ikke er forkjempere av høyhastighetstog. For det første er det et bedre miljøprosjekt enn det meste sittende regjering har gjort til nå, og for det andre vil det gjøre det mulig å pendle til storbyene (altså å bo i distriktene).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den linken var fra august 08 da, altså de rapportene som konkluderte med at det ikke ville være lønnsomt. Det blir uansett veldig spennende med fremlegging av NTP på fredag, får bare håpe det er avsatt midler til storstilt utbygging av dobbeltspor for hastigheter på 200-250km/t (og gjerne mer, men det er nok usannsynlig). Uansett vil et direktetog Oslo-Trondheim klare turen på under 2,5 timer i slike hastigheter. Legg på en time i stopp underveis så tror jeg det fortsatt er konkurransedyktig med flyet.

Lenke til kommentar

2,5 timer mellom Oslo og Trondheim var vel inkludert tre stopp i Norsk Banes forslag. Men hvilke stopp det er skal være rullerende, slik at neste tog som går f.eks. 15 minutt senere stopper på andre stasjoner. Dermed er det mulig å opprettholde en bra gjennomsnittshastighet.

 

Jeg synest det blir dumt om det blir lagt på for mange stopp.

Lenke til kommentar
Lyntog/hurtitog er genialt. Problemet er om det er lønnsomt siden vi har knappe 5. millioner innbyggere :p

 

Vis det er billgere en flybilleter og flere avgang per døgn, vil det være lønnsomt i seg selv. Folk tar sjelden toget fordi bussen har bedre rute og flyet er raskere, legg på prisen atpåtil. Legg på at tidsforskjellen mellom tog og buss ikke er stor nok.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Vil ikkje Gardermobana bli meir ulønnsom, om den og fly hamnar i konkurranse med hurtigtog til Stavanger og Bergen?
Gardermobanen vil bli en del av strekningen Oslo - Trondheim. Det vil bli mer trafikk der enn nå.

 

 

------

del_diablo: forventet billettpris Oslo-Tronheim eller Oslo-Bergen tror jeg vil bli rundt 800-850 kr, prisnivået skal ivertfall ligge omtrent på det NSB tar i dag på saktegående tog. Sammenlignet med fly vil toget ivertfall ikke være dyrere, pluss at prisene er jevne på tog, mens flyprisene svinger kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...