Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Jeg kan se nytten av Narvik - Tromsø, men blir ikke Tromsø - Skibotn vanskeligere pga. terrenget? (jeg har vært i området en gang, helt opp til riksgrensen) Så vidt jeg kan se er både fjorden og deler av dalen vanskelig terreng for jernbane.

Jeg ser for meg en "snarvei" opp Signaldalen i stedet for via Skibotndalen, med mindre noen nasjonalpark-restriksjoner kommer i veien.

Aaah, jeg ser. Jeg trodde litt av poenget var å knytte Skibotn til linjen. Signaldalen kan være en god idé om det ikke kommer i for stor konflikt med militære interesser. Jeg har kjennskap til området fra da jeg tjenestegjorde i Bardufoss, og har blant annet styrt med kart og samband. Jeg er litt spent på hvordan det vil gå med vindforholdene i området.

 

Ved et eventuelt OL tror jeg fly vil bli mest aktuelt. Jernbanen må være veldig effektiv om den skal ta unna store mengder fra en større flyplass.

Begge deler trengs i tilfelle det blir OL. Langnes flyplass har hverken stor nok terminal eller to baner. Ikke er det plass til 2 baner i området heller. Bussing fra Bardufoss flyplass er en avlastning de ser på. Men til det trengs det svært mange busser og ikke når opp til tog i komfort. Terminalen på Bardufoss er også alt for liten for et OL. Tog vil være ganske nødvendig under et OL. Med tanke på dekningsområde er det også mer naturlig at flyplassen tar seg av de som reiser lengst, mens en togstasjon tar seg av reisende fra store deler av nordkalotten. Å være bilist i Tromsø under OL vil neppe bli noen fornøyelse.

Ja selvsagt må eventuelt begge deler benyttes, jeg tenkte ikke at det var enten det ene eller det andre. Bardufoss har veldig stor rullebane, men har en knøttliten terminal. Jeg tror det må mer til enn en "vanlig" jernbane fra Narvik til Tromsø og videre til Finland for ta unna trafikken til et eventuelt OL.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk Bane har estimert kostnadene til Haukelibanen til 57,9 milliarder 2005-kroner(norske). Da er over 70% av strekningen i lange tunneler. Dette er 628 km med dobbelspor for 250-300 km/h.

Jeg vil tro at strekningen Oslo - Trondheim blir noe billigere.

 

Jeg vil gjerne se et estimat av strekningen Narvik - Tromsø - Finland. Trolig blir enkeltsporet "vanlig" jernbane billigere per km. Og om det blir spleiselag med staten, privat aktør og kommune/fylke så kan det kanskje bli noe av?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noe estimat av strekningen Narvik-Tromsø-finskegrensa, men regner som tidligere nevnt med en pris i området 20% av oppgraderingen av Bergensbanen.

 

OL i Tromsø har jeg hele tiden vært i mot på grunn av kostnaden. Den nye prislappen på 28,6 milliarder er bare en seier for nei-siden som vil frigi midler til blant annet mini-Nord-Norge-banen. Mye heller jernbane for 100 år enn 14 dager fest i Tromsø.

 

Forresten så intervjuet de ei dame på Oslo-S om togtrafikken. Hun var "giid, så rystet over forholdene på togene til Oslo", man kunne jo risikere å bare få ståplass. Her i Nord har vi ikke ståplasser en gang. Bortskjemte søringer!

Lenke til kommentar
Mye heller jernbane for 100 år enn 14 dager fest i Tromsø.
Absolutt enig, næringslivet vil nyte mye bedre av jernbane enn et OL.

 

Ta en titt på hvordan Norsk Bane vil finansiere nye jernbaner. Om Stortinget garanterer for lånene og ordner konsisjoner kan byggingen komme raskt i sving. Tilsvarende kan også benyttes på baner i Nord-Norge, om det er lønnsomt nok.

Lenke til kommentar
Mye heller jernbane for 100 år enn 14 dager fest i Tromsø.
Absolutt enig, næringslivet vil nyte mye bedre av jernbane enn et OL.

 

Ta en titt på hvordan Norsk Bane vil finansiere nye jernbaner. Om Stortinget garanterer for lånene og ordner konsisjoner kan byggingen komme raskt i sving. Tilsvarende kan også benyttes på baner i Nord-Norge, om det er lønnsomt nok.

Dette er veldig spennende (mine innlegg)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Jeg er for. Er i avstandsforhold nå så det hadde ikke gjort meg noe om jeg kunne reist til kjæresten på ca 2 timer i steden for 8-9 timer. Da kunne jeg t.o.m. tatt en dagstur :)

Lenke til kommentar

Dette viser at Navarsete nok en gang ikke har nok kompetanse om temaet:

Vi har ikke i nærheten av det befolkningsgrunnlaget som er her,
Flystrekningen i Norge er blant de mest trafikkerte i Europa
og vi har en vanskeligere geografi.
Tyske eksperter sier det er billigere å bygge i Norge

 

Det ene valget er å bygge dobbeltspor nå, for etter hvert å bruke tog med høyere fart der.
Problemet med denne løsningen er at det tillater ikke høyere fart fordi det blir de samme traséene, og togene må stadig bremse ned.
Det andre er prosjekter helt utenom dagens traseer, slik Norsk Bane vil, sier Navarsete.
Ja, der er du inne på noe, men ikke forstått hvordan Norsk Bane vil gjennomføre det.

Det eneste Norsk Bane trenger er statsgaranti for lån og tillatelse til å bygge, så setter de igang uten statsfinansiering så raskt som mulig. Meget skuffende at hun ikke har fått med seg dette selv om dette skulle være hennes fagområde.

Lenke til kommentar
På TV2-nyhetene akkurat nå ble det sagt at 60.000 arbeidsplasser er i fare i byggebransjen med mindre det skjer noe ganske umiddelbart.

Jeg håper jernbane blir en av satsingene, men da i form av en ordinær, ettsporet forlengelse av Ofotbanen på usle 20 mil. Eventuelt oppgradere noe sørpå i tillegg.

Lenke til kommentar

Norske politikere sa jo lenge, under oppgangstiden som var inntil finanskrisen som kom nå i det siste, at det ikke lønte seg å bruke penger på infrastruktur i oppgangstider.

 

 

Ja, og hva med nå da, i disse nedgangstider?

 

Litt satt på spissen: Er det ikke lurt å investere i noe samfunnsnyttig isteden for å la alle pengene forsvinne på børsen??

Lenke til kommentar
På TV2-nyhetene akkurat nå ble det sagt at 60.000 arbeidsplasser er i fare i byggebransjen med mindre det skjer noe ganske umiddelbart.

Jeg håper jernbane blir en av satsingene, men da i form av en ordinær, ettsporet forlengelse av Ofotbanen på usle 20 mil. Eventuelt oppgradere noe sørpå i tillegg.

Hva med å engasjere noen bedrifter som vil få utbytte av dette til å starte et selskap lignende Norsk Bane og søke staten om garanti for lånene?

 

Litt satt på spissen: Er det ikke lurt å investere i noe samfunnsnyttig isteden for å la alle pengene forsvinne på børsen??
Ja absolutt. Det har jeg sagt en stund her. Utbytte av slike investeringer får vi lenge fremover.
Lenke til kommentar

Nesten så man begynner å lure på hvordan vi i det hele tatt har fått noe infrastruktur i det hele tatt her i landet... Er jo en inngrodd uvane i norsk poilitikk å "være takknemlig for det vi har", og bruke minst mulig penger på vedlikehold og nyinvesteringer, men allikevel ende opp med å punge ut med enorme summer pga at ting ikke fungerer.

 

Jeg tenker da på både veinettet og jernbanenettet. Norge hadde jo også vært en av de aller verste på "klima-barometeret" hvis ikke politikerne på 1800-1900tallet valgte vannkraftverk og elektrifisert jernbanenett framfor mer tradisjonelle energiformer. Vi bruker jo fortsatt det samme gamle utstyret den dag i dag!! Mye av den skryten norske politikere kommer med er at vi har mye fornybar energi. Men det er ikke fordi dagens politikere har fått til det, men politikere for mange mange år tilbake.

Lenke til kommentar

Det var en tid der Norge faktisk lå langt fremme på mange områder uten at vi faktisk var rike. Vi var pionérer elektrisk jernbane, bygde store mengder miljøvennlige kraftverk, fremstilte kunstgjødsel osv. Og hvor mye av dette har vi utviklet noe serlig videre etter krigen? (byttet noen turbiner og sviller, men det er det meste. Vi har lagt ned flere baner en vi har åpnet)

Lenke til kommentar

Jeg mener vi bør satse kraftig på infrastruktur; høyhastighetsbaner over store deler av landet, krabbefelt på hovedveier i bakker over 1 km, bygge gangveier/sykkelveier. I tillegg bør vi bruke en del på sykehus, nye skolebygg osv. Dette er investeringer som vi vil få utbytte av i lang tid fremover, mens å la de stå i aksjer til vi kanskje trenger pengene om 50 år ikke er lurt siden vi allerede har tapt store deler i kursfall. Nei bruk pengene på noe som varer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...