Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

må tenke framover.. detta funker JÆVLIG fett i japan, tyskland og alle andre steder det er produsert... hvorfor skal ikke norge "rikeste" landet i verden klare det?

--------------

Fordi Norge ikke har enorm kø, stor befolkningstetthet og flatt landskap. Tog er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomme i Norge fordi veier er 10 ganger så produktive og er 10 ganger så praktiskt.

 

Hvis tog var så bra for norge hadde private bygd dette for lenge siden. Selv med dagens høye bensinpris er ikke tog lønnsomt i Norge.

 

Trekker man ifra den direkte og indirekte støtten staten gir er tog så dyrt at det er totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis tog var så bra for norge hadde private bygd dette for lenge siden. Selv med dagens høye bensinpris er ikke tog lønnsomt i Norge.

 

Trekker man ifra den direkte og indirekte støtten staten gir er tog så dyrt at det er totalt ubrukelig.

 

Det er ikke mange årene siden statens monopol på jernbanen ble opphevet, så ingen private aktører har enda hatt mulighet til å prøve seg. Norsk Bane, som er et privateid selskap, er i full sving med å analysere mulighetene for å starte med høyhastighetstog.

 

NSB går med overskudd og kapasiteten er sprengt mange steder, så det er helt klart et potensiale for å øke trafikken på bane og lønnsomheten. Selv om noen ruter er subsidiert av staten er dette mer å betrakte som distriktsstøtte enn som støtte til tog generelt.

Lenke til kommentar

Høyhastighetstog i Norge kan være lønnsomt

 

Det er fullt mulig å bygge og drive høyhastighetsbaner i Norge på en nyttig og lønnsom måte. Tyske eksperter som har studert mulige høyhastighetsbaner i Norge på oppdrag for Jernbaneverket, konkluderer med at flere strekninger er godt egnet for dette.

 

Reisetider

Her er noen mulige reisetider etter de traseer som de tyske konsulentene foreslår:

Oslo – Trondheim: 2t 45min

Oslo – Gøteborg : 2t 20min

Oslo – Kristiansand: 2t 10min

Oslo – Bergen: 2t 20min

Oslo – Stavanger 3t 20min

Lenke til kommentar

Det kan være lønnsomt:

* økonomisk (litt usikkert, men det kan bli mer lønnsomt, mer lønnsomt enn fly økonomisk sett ivertfall)

* for veibelastningen (får bort mye av tungtransporten over lange avstander)

* for enkel reising (sammenlignet med fly)

* med tanke på forsinkelser (sammenlignet med fly som er mer følsomt for vær)

* med tanke på industrien

* med tanke på miljøet

* med tanke på sysselsetning

 

Betydelige ulemper:

* Dyrt under utbygging.

 

 

Men når oljefondet faller i verdi, så er det dumt å la pengene bli stående der. Greit nok at vi tjener mer på grunn av den høye oljeprisen. Men det blir som å helle mer oppi en trakt der det hele tiden renner ut, greit nok vi har en reserve, men alt som renner ut er bortkastet!

 

Jeg har veldig sansen for Norsk Banes forslag. Høyhastighetstog skal gå over lange avstander, mens lokaltog ("vanlige" tog på det gamle nettet) går på alle småstasjonene. Og høyhastighetsnettet må bygges ut betydelig om gangen, for ellers blir det et lite stykke her og der, som fører til svingete baner med lav hastighet. Selvsagt er det ikke bare positive konsekvenser av et høyhastighetsnett, men jeg mener fordelene er betydelig større enn ulempene. Og nå som flyselskapene stadig må kutte i tilbudene sine, og nordmenn ønsker å reise veldig mye med fly, så gir det bedre grunnlag til høyhastighetstog. Oljeprisen vil ha svært liten eller ingen effekt på prisene for reise med tog.

Lenke til kommentar

Enig med deg, effikan. Norsk Banes konsept virker veldig bra og ikke minst gjennomførbart, såfremt den politiske viljen er tilstede. Interessant at norges utforming er som skapt for høyhastighetsbaner; både avstandsmessig, etter bosetningsmønster og geologisk.

 

Samtidig med en utbygging ser jeg for meg at det vil være mulig å legge ned fiberkabler for kommunikasjon og kraftlinjer for å fordele sårt tiltrengt elektrisitet til midt-norge. Dette kan spare miljøet (og nasjonalparker!) for store inngrep ettersom NVE har planer for å bygge nye høyspentnett i luft. Dersom fiberkabler legges ned kan det muliggjøre billigere brebånd i grisgrente strøk og f.eks gratis trådløst internett ombord på toget!?

 

 

 

I sommer hadde Norsk Bane et seminar om utvilking av høyhastighetsbaner:

Interessant lesning som viser mye av potensialet til høyhastighetsbaner, spesielt den om utviklingen i Norge:

 

Det slåes fast at etter evt. utbygging av et nytt høyhastighetsnett mellom Oslo-Tr.heim/Bergen/Stavanger kan eksisterende nett på disse ruter stort sett legges dødt. Godstrafikken bør også legges til det nye nettet, da økt maksvekt og slakere svinger/hellninger medfører reduserte kostnader og dertil bedre tilbud. Det bør være gjennomgående dobbeltspor dimensjonert for hastigheter for opp mot 300km/t og alternerende avganger slik at flest mulig stasjoner får et godt tilbud og for å holde belegget oppe. De ser for seg at i 2020 er trafikkgrunnlaget stort nok til halvtimesavganger mellom Oslo-Tr.heim/Bergen/Stavanger!

Lenke til kommentar

Dokumentet du peker til om "Utvikling av høyhastighetsbaner i Norge" er et ledd i en utredning som utarbeides av DB. De drifter jo en stor del av Europas høyhastighetstog, og må derfor sies å ha mye kompetanse. Derfor er det spennende å lese at de faktisk er positive til høyhastighetsbaner i Norge :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Personlig er jeg for en forlengelse av nord-norge banen FØR dette. Gjerne knyttet sammen med feks. Murmansk.

 

Forlengelse av Nord-Norge-banen? Nei, veit du hva! Man bør satse på utbygging der det faktisk bor folk!

Visste du at det bor flere folk i Murmansk enn i Bergen? :p Men er enig i poenget ditt. Er svært lite tett befolket, og lite kommunikasjon mellom Norge og Murmansk. Jeg tror vi vil få mye mer igjen for å satse på jernbane i Sør-Norge, altså må dette satses på. Det kan hende det er noe potensial for godstransport på jernbane i Nord (for eksempel fisk fra Lofoten som faktisk eksporteres i store volum til kontinentet, og malm fra Narvik). Men passasjertransport er det absolutt ikke noe særlig grunnlag for.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hun sier vel akkurat det samme som jernbaneverket, og ikke forstått at vi ikke får et effektivt jernbanenett med å finpusse litt på det gamle nettet.

 

Fra før av hadde jeg ingenting til overs for Navarsete, og nå er jeg ennå mer skeptisk. Det forundrer meg at hun som leder av Senterpartiet ikke vil gå for en løsning som vil kunne styrke en del av distriktene og minke behovet for sentralisering i byene. Forøvrig ønsker det samme partiet å bygge ut infrastrukturen for fibernett. Det er noe som ikke henger helt på greip her.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke velge bilvei ELLER jernbane. Ja takk begge deler høres bedre ut. ;)

 

Gjerne bompengefinansiering på veien, så lenge det blir en skikkelig 4-felts motorvei. Fartsgrense 110-120 på sommerstid bør være kurant.

 

Hvis vi kan bygge jernbane som flytter folk like raskt som fly; kjør på!

Realistisk tidsbruk for å fly f.eks. Oslo-Bergen er jo fort over 3 timer, når man regner med transport til/fra flyplass, venting, kontroller, osv.

 

Folk ønsker å være mobile. Alle forslag som går ut på at folk må holde seg mer i ro for å spare energi/miljø er bare dustete. Løsningen er mer miljøvennlig persontransport: Gode tog, gode el-biler, osv. Mobilitet mener jeg én av forutsetningene for økende velstand.

 

Det er på tide at norske politikere ser litt opp fra pengesekken, og finner frem visjonene!!

Lenke til kommentar
Det er på tide at norske politikere ser litt opp fra pengesekken, og finner frem visjonene!!

Dessverre er det ikke så mange politikere som gjør det i dag. Den sittende regjeringen ser ikke ut til å gjøre mye for saken. FrP ønsker heller ikke å bygge ut høyhastighetsbane, og det er ganske sannsynlig at de vil få stor innflytelse fra neste regjeringsperiode av. Riktignok åpner de for privat initiativ, men for å få et skikkelig høyhastighetsnett er det ikke nok at regjeringen sitter på sidelinjen, de må bidra aktiv til å legge rammevilkårene til rette. Blant annet hjelpe med lån som er nødvendig for å finansiere utbyggingen.

 

De eneste større partiene jeg vet om som ivrer for saken utenom den sittende regjeringen er Høyre og Venstre. Venstre er for liten til å noensinne få gjennomslag for en slik sak, og det spørs om Høyre vil klare å få gjennomslag i en eventuell FrP-dominert regjering. Dessverre :(

Lenke til kommentar

Raskere og mer pålitelig logistikk vil gjøre norsk industri langt mer konkurransedyktig, og det meste av industrien ligger langs kysten.

 

Jeg er sterk forkjemper for høyhastighets-jernbaner og høy standard på veinettet. Begge deler er områder som gjennom tiår har fått for lite midler, og det bør ikke være slik at den ene tar penger fra den andre eller motsatt. Når det gjelder utbyggingstempo så vil de fleste land i Europa bygge ut et betydelig nett av høyhastighets-jernbane de neste to tiårene, og samtidig bygger mange land gode nett av motorveier. Sammenlignet med mange av disse landene har Norge svært god økonomi og forutsetninger til å gjøre det samme.

 

Jeg hadde ikke hatt noe imot bompenger om veistandarden stod i stil med prisen, noe som det ikke gjør i dag.

Lenke til kommentar
De eneste større partiene jeg vet om som ivrer for saken utenom den sittende regjeringen er Høyre og Venstre. Venstre er for liten til å noensinne få gjennomslag for en slik sak, og det spørs om Høyre vil klare å få gjennomslag i en eventuell FrP-dominert regjering. Dessverre :(

Jeg er ikke like pessimistisk som deg; det ville ikke overrasket meg om en Høyre-FrP regjering i det minste begynte planleggingen av en høyhastighetsbane. Dog tror jeg nok det er mer sannsynlig at de i første omgang vil konsentrere seg om veinettet.

 

Som det sies her har de andre landene i Europa store planer for både super-tog og høystandard motorvei. Norge henger allerede etter, og hvis ikke noe gjøres snart kommer vi til å være et u-land på infrastruktur om bare 10-15 år. :thumbdown:

Lenke til kommentar

En Høyre-FRP-regjering ville nok kunne gått for høyhastighetstog ja, men de ville satset betydelig mer på veier.

 

Jeg mener det er viktig å planlegge veier og jernbane samtdigi, både fordi det vil fordele trafikken mer optimalt og fordi at trasé-valget til den ene ikke skal ødelegge for den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...