Gå til innhold

Opprette en delt FAT32-partisjon på min MBP

Pug

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg en MacBook Pro, og jeg har installert Leopard, opprettet en Windows XP-partisjon, og alt ser ut til å fungere utmerket :)

Det eneste jeg mangler nå er å opprette en FAT32-partisjon, slik at begge operativsystemene kan skrive og lese filene fra en felles partisjon. Er det mulig å få til dette?

I så fall vil jeg gjerne opprette denne partisjonen fra Windows XP sin partisjon, som er formatert med NTFS-filsystem. Jeg har prøvd Norton Partition Magic, men det nektet å fungere.

Er det mulig å lage en partisjon som er lesbar for begge operativsystemene, og i så fall, hvordan gjør jeg det? Hvilket program/hvilke programmer trenger jeg?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer :)

Windows kan verken skrive eller lese disker formatert i Mac OS Extended format (HFS+ eller hva det enn heter?), mens OS X bare kan lese men ikke skrive til NTFS.

Det er derfor jeg ville opprette en partisjon med FAT32-filsystem, sik at begge operativsystemene kunne både skrive og lese fra denne partisjonen. Men det var visst veldig vanskelig å få til i følge diverse mac-forum, så jeg fant heller ut at jeg kunne installere MacFUSE, som gjør at OS X kan skrive til NTFS. Skal også skaffe meg MacDrive etter hvert, som gjør at Windows kan lese og skrive til partisjoner formatert i mac-filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...