Sjark Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hei, Jeg er lærling i IKT og det har vert en del tull med opplæring pga at sjefen min har vert mye vekke og lignende, så nå har jeg jobbet i snart 4 måneder uten noe opplæring. Jeg jobber på en skole, å nå har personalannsvarlig ordet sånn at jeg og den andre lærlingen skal få opplæring i server et par helger fremover. Da spurte jeg om vi fikk helgene lønnet, men han sa nei dere får avspassere 1 time i helg for 1 time fri på en hverdag, men en helg er jo 100% overtid så da ville jeg tro at vi burde enten få 1 time avspassering og den en time vanlig lønnet, eller 2 timer avspassering, men dette nektet han på. Jeg bare lurte på om jeg har krav mer en den ene timen avspassering for hver time jeg jobber i helgen? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Litt rar oppførsel fra arbeidsgiver. Ta en titt på arbeidsmiljøloven, spesielt kapitel 10 Ofte finnes det lokale avtaler som er bedre enn dette, men som et minimum skal det betales 40% overtidstillegg på all overtid. Du kan avtale om hele eller deler av dette skal utbetales eller om du skal ta det ut i fri. Vær spesielt oppmerksom på at arbeid på søn- og helligdager ikke er tillatt så sant ikke arbeidets art påkrever det. Opplæring er antagelig ikke en slik art. Videre står det: "Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det." Veldig rart at opplæring faller inn under dette. Uten at jeg fant det nå, er jeg ganske sikker på at dersom arbeidsgiver pålegger overtid kan du nekte med begrunnelse av "personlige grunner." Så litt personlige betraktninger etter mange år både som arbeidstager og som arbeidsgiver bl.a. som personalansvarlig. Det er mildt sagt underlig at en arbeidsgiver foreslår at en lærling skal jobbe overtid, spesielt når overtiden gjelder opplæring. At det ikke er tid for å ta opplæring i arbeidstiden er ikke din skyld. Personlig hadde jeg krevd at opplæring skal skje innenfor normal arbeidstid, evt. skal alle timer i helgen betales med 100% overtidstillegg. Så mener jeg det bør være opp til deg med følgende alternativ: 1; Få utbetalt dobbel timelønn. 2; Få 1 time utbetalt og 1 time fri for hver time som jobbes. 3; Få 2 timer fri for hver time som jobbes. Uansett mener jeg det er uhørt av en arbeidsgiver å foreslå at opplæring skal skje utenfor normal arbeidstid. Lenke til kommentar
Sjark Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Takker for svar, jeg skal snakke med personalansvarlig om dette, så får vi se hva som sjer. Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Uten at eg kan paragrafen i hodet, men du(alle lærlinger) som jobber utover normal arbeidstid skal ha full lønn (dvs. det du vil ha som fagmann) med overtid. Om du får avspasering så skal du uansett ha utbetalt overtiden. Endret 10. november 2007 av PastaJensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå