Gå til innhold

Slettet bios, hjelp til å få lagt inn ny

Snuggis

Anbefalte innlegg

Skulle installere ny bios på hovedkortet mitt fordi den versjonen jeg hadde var ustabil. Brukte det programmet til Abit som du kan kjøre i windows, men det skjedde noe feil, så hele PC`n låste seg og jeg ble nødt til å restarte.

Når maskinen skulle skru seg på igjen begynner den automatisk å lete etter noe i "A:", skjønner jo at den vil ha noe gjennom floppyen. Maser om systemdisk.

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan få fikset dette? Har prøvd å lage en floppydisk som er bootable med ny bios og sånt på, men får det ikke til å funke.

Noen som vet om det er noe annet jeg må gjøre først, eller kanskje fortelle meg helt korrekt fremgangsmåte for å få en floppydisk som er bootable med bios på? Pc`n som skal brukes til å lage floppydisken kjører forresten på windows xp dersom det har noe å si.

Oppsettet på maskinen som har problemet er i signaturen min.

Takk for all hjelp

-Snuggis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om biosen din er blitt ødelagt/korruptert må du enten bytte bios chip, eller om hovedkortet har en BIOS-rescue funksjon, så kan du lage en BIOS recovery disk. Det høres ut som det er det den forventer å få av deg når den spør etter disken i oppstarten (sansynligvis fordi den kan se at BIOS er fucket).

Jeg kan ikke gi deg andre råd enn å følge instruksjonsmanualen på hvordan du skal lage en slik disk, da prosedyren kan variere noe mellom forskjellige produsenter.

-Stigma

Lenke til kommentar

aldri uppdate bios fra win,ja nå har du vel lært det.

Asus sine 680i har bios på cd som følger med.

Trykker da f2 under boot og prøver og flashe med den.

680i kan være vansklig og boote(se metoder my faq 680i sign)

Går ikke noe av dette må du ha ny bios chip eller levere hovedkort tilbake.

Går biosoppdat fra win feil er det som regel bioschip def.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Har btw ikke Asus kort, slik at folk får med seg det. Èn ting jeg vet selv, det er at jeg må få laget en diskett som er mulig å få bootet fra med ny bios og slikt på. Det som er problemet er at jeg ikke klarer å få laget en slik diskett. Har prøvd flere mulige løsninger, men ingen som lar seg boote. Jeg får opp når jeg starter PC`n, så får jeg beskjed om å sette inn systemdisk i A: og trykke enter.

Lenke til kommentar

Kanskje du bør endre boot-rekkefølge i BIOS før du begynner prosessen på nytt.

Når du har "flashet" BIOS går den nemlig tilbake til standard boot-rekkefølge, som er A:, harddisk, osv...

BIOS søker jo etter en disk du ikke har, A:, derfor finner den ikke harddisken, så prøv å endre den til harddisk som første oppstartsalternativ.

Lenke til kommentar
Kanskje du bør endre boot-rekkefølge i BIOS før du begynner prosessen på nytt.

Når du har "flashet" BIOS går den nemlig tilbake til standard boot-rekkefølge, som er A:, harddisk, osv...

BIOS søker jo etter en disk du ikke har, A:, derfor finner den ikke harddisken, så prøv å endre den til harddisk som første oppstartsalternativ.

Kremt. Den sier før dette at Bios er korrupt. Dvs at det første jeg får opp er det jeg skrev. Noe som igjen sier at jeg ikke kommer inn i bios. Er ikke at den kommer med vanlig lasting av ram og sånt først. Den går rett til det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...