Rocambole2 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Kan anbefale den nynorske oversettelsen, Ringdrotten. Antakelig den oversettelsen som er mest tro Tolkiens original. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Tolkien baserte Ringenes Herre på den virkelige verden, som mange ikke vet. Kanskje fordi han i forordet sier at det er noe han så absolutt ikke har gjort? Han sa at det var ikke en allegorisk bok, men Slu har delvis rett; Middle-earth er, ifølge Tolkien selv, vår verden i en fiktiv fortid, så sånnsett kan man jo argumentere for at Ringenes Herre er basert på den virkelige verden. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Han sa at det var ikke en allegorisk bok, men Slu har delvis rett; Middle-earth er, ifølge Tolkien selv, vår verden i en fiktiv fortid, så sånnsett kan man jo argumentere for at Ringenes Herre er basert på den virkelige verden. Morsomt, det visste jeg ikke. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Han sa at det var ikke en allegorisk bok, men Slu har delvis rett; Middle-earth er, ifølge Tolkien selv, vår verden i en fiktiv fortid, så sånnsett kan man jo argumentere for at Ringenes Herre er basert på den virkelige verden. Morsomt, det visste jeg ikke. Han nevner det i et av brevene i Letters of J.R.R Tolkien Og om man ser på de opplysningene Tolkien gir om hvilke stjerner og planeter man kan se på nattehimmelen i Midgard, så er de i stor grad samsvarende med det vi kan se på nattehimmelen i dag. http://www.physics.ccsu.edu/larsen/astronomy_of_middle.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Middle-earth_astronomy Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Filmene er ikke sånn fantastiske, vil vel si at Fellowship of the ring er den eneste som greier å holde på litt av sjelen til bøkene. Blir ikke i Ringenes Herre stemning av de andre filmene. Bøkene er helt fantastiske, men må vel si at jeg liker hobbiten bedre enn LOTR. Lenke til kommentar
Slu Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Åh! Jeg fant noe veldig interessant her som kanskje kan bekrefte teorien / hypotesen om at Tolkien har tatt ting fra virkeligheten og plassert dem i bøkene sine, som Eldritch sier. Maiar er gudene i Midgar, og jeg fant en virkelig interessant link med virkeligheten der. I virkeligheten var Maiar en gruppe matematikere og filosofer på Pytagoras' tid. Faktisk så var Pytagoras i denne sekten. Sekten hadde makt blant folket og folk trodde at de var guddommelige fordi de kunne regne ut når f. eks neste flom kom og de kunne alle stjernetegnene. Derfor ble de sett på som guder og ble både fryktet og beundret av mennesker på den tiden. Fant ikke noe stoff om dette på internett, men min lærer snakker såklart sant. Hvorfor skulle han juge? Hvorfor skulle jeg juge? Endret 20. januar 2008 av Slu Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Ah, nå har jeg et par versjoner av denne boka, jeg. Følgende bøker: 8210048651 (Den røde MAXI-utgaven) 8210047833 (Praktutgaven, illustrert) 8210044478 (Gamle utgaven, den hvite med runer øverst og nederst) 8273504182 (Bokklubben Dagens Bok) OG TIL SLUTT: 0007182368 - 50th Anniversary De Luxe Edition Alle hardback. Har vel et dusin gamle, slitte pocket-utgaver også. Er jeg nerd? PS: Er interessert i å kjøpe eldre versjoner av Ringenes Herre, hvis noen har. Endret 10. mars 2008 av Zaran Lenke til kommentar
bruker456281 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det at det baseres på vår tid er helt klart feil, han baserte det meste av historien rundt forskjellige mytologier, norrønt, germansk osv. Det som kan forbindes med virkeligheten var det Tolkien forbandet med W.W:1. Da han tjenestegjorde i krigen skrev han mye av det du finner i appendix 1 idag, og mye av tolkningen han har på det skjønnlitterære. For de som har studert litt språk, eller interesserer seg for språk generelt forstår man at historien og bøkene bare er starten av hva han har skapt. Han har lagd Adunâic, Tengwar osv. med komplette grammatikk-regler og lydregler. Det er snakk om fullstendige språk som er like komplett som engelsk er i dag! Skal man se bort i fra trilogien (som originalt er 6 pocket-bøker) så har du uttalige mange bøker som tar deg dypere inn i midgard. Jeg har faktisk en ren ordbok for Dark Adunâic, og en større bok (beregnet for Tolkien studiet) som lærer deg å skrive og lese Quneya. Det er også bøker som går utover Appendix A, B osv (de du finner bak i trilogien) Du har også Silmarilion og The Children of Hùrin som er to fantastiske bøker. De er nokså krevende og lese på engelsk. Men har du en Oxford-ordbok vedsiden av deg så er det lett som bare det. Det er mildt sagt verdt strevet! Lenke til kommentar
Lintu . Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg bare elsker Ringenes Herre! Har lest bøkene en god del ganger, og har også sett filmene en god del ganger og er overraska over hvor bra de filmene er. Selvfølgelg er det mye som ikke er med i fimene, men skulle det vært med mer så hadde jo filmene vært desto lengre. Det er bra det ikke bare ble en spillefilm basert på alle tre. Jeg syns filmene er veldig tro mot bøkene, og syns Peter Jackson har gjort en fantastisk jobb! Det kunne ikke ha blitt bedre. De er så rørende og ekte det vennskapet som holder filmen igjennom. Kan ikke si no annet enn at Ringenes herre er de beste bøkene som noen gang er gitt ut (syns nå jeg da)! Jeg hadde ærlig talt ikke hørt om bøkene, da den første kom på kino. Jeg dro kun på kino for å se filmen før brødra mine som absolutt skulle se den. Da ble jeg frelst. Dagen etter bar det rett til butikken og jeg fikk kjøpt bøkene. Siden da har jeg vært forelska i de bøkene, jeg bare elsker dem. Fikk tom brødrene mine til å lese bøkene, og det er jeg stolt over.. Hehe.. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det er snakk om fullstendige språk som er like komplett som engelsk er i dag! Nåja, å påstå at de er like komplette som dagens engelsk er vel kanskje å smøre litt tjukt på. Det er få ord på Adûnaic som er kjente så vidt jeg vet, og Tengwar er jo et alfabet (som brukes for å skrive en del språk, deriblant de to dominerende alvespråkene), ikke et språk De mest komplette språkene i så måte er vel Sindarin og Quenya, men selv der ville man fått problemer om man skulle føre en samtale om f.eks. datamaskiner, såfremt man ikke benyttet seg av grelvish. Og LotR-trilogien ble da ikke gitt ut som 6 pocketbøker? Den ble opprinnelig gitt ut i tre deler pga. papirmangel og for å unngå den høye prislappen en komplett utgave ville fått i butikken (men i '99 ble det riktignok gitt ut en boks med syv bøker, som fulgte Tolkiens inndeling i seks bøker + tilleeg, http://en.wikipedia.org/wiki/Lord_of_the_rings#Publication ). Men at Silmarillion er en tung bok er jeg enig i. Hadde det ikke vært for navneregisteret bakerst i boka hadde det nok blitt nærmest umulig å holde oversikt over alle person- og stedsnavn Lenke til kommentar
bruker456281 Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Vel, det stemmer jo. Sindarin og Quenya er jo de to språkene som er komplette. Jeg vil jo ikke si at de er like tilgjengelige eller brukbare å vårt samfunn som f.eks. engelsk (høsj), men de er språk man kan bruke på samme måte som Norsk med litt utdanning bak seg. Når gjelder å føre samtale med emner rundt dagens elektroniske duppeditter osv så blir det vel gjort det samme som vi i Norge har, nemlig adoptere mye av de ordene som blir laget av produsenten av produktet, å senere lage et eget ord for det på Quneya eller Sindarin. Tengwar (Tengwa) er vel et verktøy Tolkien brukte for å lage Sindarin og Quenya. Det stemmer jo også at Adûnaic er et språk som etter historien skal ha gått tapt. Adûnaic er basert på Quenya, bare med endret uttalelse og skrivemåte. Men, etter Akabellèth så var det ingen som brukte Adûnaic (Slutten av første tidsverv?) foruten "The Black Númenóreans" som tilba Sauron. Det kalles henholdsvis Black Adûnaic og skal etter Appendixene brukes fram til Saurons død (slutten av tredje tidsverv.) Når det gjelder pocket versjonene tok jeg heeeelt feil! Jeg har rett og slett oversett fakta som ligger langt pokker bak i hjernebarken min å skrevet det først som dukket opp. Det beklages nok en gang for min uvanlig uintelligente framgangsmåte :-P Det har seg slik at jeg har en av verdens dårligste hukommelser, så jeg trenger en par runder med tenking for å huske på ting. Ich bin sorry! PS: Jeg har sagt imot meg selv når det gjelder helheten av Sindarin og Quneya. De er ikke like komplette som Engelsk, men kunne ha vært det, jeg tenkte det mens jeg skrev noe annet:-P Endret 11. mars 2008 av EdHolliC Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Film to er fantastisk. Når entene ødelegger, og den sinnsyke kampsekvensen. Når Gandalf rir ned åsen til fantastisk musikk... gåsehud. Filmen er ikke dårlig folkens, ikke prøv å få det til å virke slik. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Vel, det stemmer jo. Sindarin og Quenya er jo de to språkene som er komplette. Jeg vil jo ikke si at de er like tilgjengelige eller brukbare å vårt samfunn som f.eks. engelsk (høsj), men de er språk man kan bruke på samme måte som Norsk med litt utdanning bak seg. Når gjelder å føre samtale med emner rundt dagens elektroniske duppeditter osv så blir det vel gjort det samme som vi i Norge har, nemlig adoptere mye av de ordene som blir laget av produsenten av produktet, å senere lage et eget ord for det på Quneya eller Sindarin. Hehe, joa. sindarin og Quenya er, med tanke på at det er fiktive språk skapt av en fantasyforfatter (og lingvist), overraskende komplette språk. Selvfølgelig blir det vanskelig å diskutere f.eks. hjernekirurgi om man skal være puritansk og kun benytte de ordene som er å finne i offisielt materiale (altså ord som Tolkien selv skapte), men om man benytter grelvish (en "modernisering" av Sindarin og Quenya med mange nye ord, skapt av The Grey Company og lignende grupper), så kan man komme en del lengre mtp. bruk av alvespråkene Film to er fantastisk. Når entene ødelegger, og den sinnsyke kampsekvensen. Når Gandalf rir ned åsen til fantastisk musikk... gåsehud. Filmen er ikke dårlig folkens, ikke prøv å få det til å virke slik. Det er ikke det at filmene er direkte dårlige. Det er bare det at boken er så mye, mye bedre. Filmene er, på sett og vis, LotR light, i og med at så mye er fjernet eller endret i forhold til kildematerialet. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Det er ikke det at filmene er direkte dårlige. Det er bare det at boken er så mye, mye bedre. Filmene er, på sett og vis, LotR light, i og med at så mye er fjernet eller endret i forhold til kildematerialet. Det er helt korrekt. Akkurat sånn jeg ser det og. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Jeg har lest endel fantasy opp igjennom tidene, men ville ikke drømt om å sitte Ringenes Herre øverst. Rimelig kjedelig bok å lese etter min mening. Synes endel av karakterene er rimelig grunne, og spenningsmomenter finnes det knapt. Alt er for åpenlyst i think. Menmen, for all del, verdt og lese, men rimelig oppskrytt. Ville dog heller anbefale Anne Bishop med The Black Jewels trilogien, et litterært mesterverk av en helt annen dimensjon enn Ringenes Herre imo. Men no skal jeg gå ut av tråden og la dere forsette med å kose dere. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg har lest endel fantasy opp igjennom tidene, men ville ikke drømt om å sitte Ringenes Herre øverst. Rimelig kjedelig bok å lese etter min mening. Synes endel av karakterene er rimelig grunne, og spenningsmomenter finnes det knapt. Alt er for åpenlyst i think.Det er også noe Tolkin nevner i sitt forord at noen hater den for sin langtekkelighet^^ ..sånn by the way Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Ringenes Herre er kanskje en av de beste fantasy-bøkene jeg har lest. Det er vel faktisk kun Silmarillion som slår den. Viss vi derimot tar det på en komplett liste over alle bøker jeg har lest kommer nok kanskje Ringenes Herre på 4. plass. Men det er absolutt verdt å lese den. Likte særlig godt delen i Moria og avslutningen var heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Ringenes Herre er litt oppskrytt føler jeg. Men det er også den beste fantasyboka jeg har lest. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Da vår kjære Tolkien satt og skrev denne trilogien... Uhm. En bok. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Det var meningen historien skulle slippes som en bok, men ble sluppet som tre. Senere har de blitt samlet til en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå