MartinF Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Hei! Sitter med et vaksinasjonskort foran meg nå og skal føre inn dette i et engelsk skjema, hvor Chicken Pox er et av feltene. Chicken Pox er altså vannkopper, men på mitt vaksinasjonskort så klarer jeg ikke helt å se hvilken vaksine jeg har tatt mot dette? Jeg hadde vannkopper for flerfoldige tusen år siden, så jeg må ha tatt den. Lurer også på om DPT eller TD vaksine er det samme som trippelvaksine? EDIT: er Haemophilus influenzae Type B samme som Hepatitis B? Endret 9. november 2007 av MartinF Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Du hadde det så du må ha tatt vaksina? Tror ikke jeg har tatt den. Hadde det to ganger i løpet av barndommen også. Er vel ikke normalt det vel. Kopper-vaksina er mer vanlig vel Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Trodde ikke det var vanelig med vaksiner mot vannkopper jeg. Etter det jeg har forstått er dette en sykdom som man blir imun mot etter å ha hatt en gang og da gjerne som barn. edit: Situasjonen i NorgeVaksine mot vannkopper er ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet i Norge, og det er ingen planer om å inkludere den. Vaksinen er imidlertid tilgjengelig og benyttes til særlig utsatte grupper, jf. Veiledning om vaksinasjon. Link Endret 9. november 2007 av Jyztrik Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Ok, så hvis jeg har hatt vannkopper så trenger ikke den vaksinen å tas? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Ok, så hvis jeg har hatt vannkopper så trenger ikke den vaksinen å tas? Det sies at det ikke går ann å ha det mer enn én gang. Men det er unntak, som f.eks. meg. Ville tatt den, for det er ikke 100% sikkert å ikke få det igjen Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hei! Sitter med et vaksinasjonskort foran meg nå og skal føre inn dette i et engelsk skjema, hvor Chicken Pox er et av feltene. Chicken Pox er altså vannkopper, men på mitt vaksinasjonskort så klarer jeg ikke helt å se hvilken vaksine jeg har tatt mot dette? Jeg hadde vannkopper for flerfoldige tusen år siden, så jeg må ha tatt den. Lurer også på om DPT eller TD vaksine er det samme som trippelvaksine? EDIT: er Haemophilus influenzae Type B samme som Hepatitis B? Hei, det finnes vaksiner mot vannkopper, men de har vist seg til å være ikke effektivt. Hvis du har hatt vannkopper, så trolig har du utviklet et forsvar mot viruset, og sjangsen å får det igjen er meget lav. DPT, er en trippel vaksine mot diphteria, Pertussin og Stivkrampe. H. Influenzae B, er en gram negative bakterie, som kan forårsake hjernehinnebetennelse og lungebetennelse. Hepatits B er en, DNA Virus ,som forårsake Hepatitis i leveren. vaio Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Tusen takk for alle svar. Ser ut som det ordner seg her nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå